سه شنبه 3 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"فضای نامساعد باعث رفتن من از ايران شد"، گپی با ناصر حجازی، دويچه وله

ناصر حجازی از اوايل ماه اوت مديريت فنی باشگاه فوتبال استرادا در ليگ حرفه ای اسلواکی را بر عهده گرفته. او در گپی با دويچه وله از علل ترک ايران، چالش‌های حساس فصل جديد فوتبال ايران و اهدافش در فوتبال اسلواکی سخن می‌گويد.


دويچه وله: چه عللی اصلاً باعث شد که شما از ايران به اسلواکی بياييد و مدير فنی باشگاه استرادا شويد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ناصر حجازی: همانطور که می‌دانيد، در ايران اکثر باشگاه‌ها دولتی هستند. خب دولتی‌ها معمولاً افراد خودشان را بر سر کار می‌گذارند و به شخصی مثل من کمتر اهميت می‌دهند. به اين دليل من ديدم فضای آنجا فضای مناسبی برای من نيست و به من کار به من نمی‌دهند در صورتی که مربی‌های درجه دو و درجه سه را از اروپا می‌آورند و کار به آنها می‌دهند. آقای دکتر محسنی (صاحب باشگاه استرادا) به من پيشنهاد داد که بيايم برای اسلواکی و مديرفنی اين تيم شوم. من با مربی تيم هم آشنايی داشتم و پيشنهاد باشگاه استرادا را قبول کردم.

دويچه وله: شعاع فعاليت‌تان در سمت مديرفنی باشگاه «استرادا» چه است و چه وظايفی را برعهده گرفتيد؟
ناصر حجازی:
مديرفنی اينجا با ايران خيلی فرق دارد. در اسلواکی ديگر مسئوليت‌ها و وظايف مديرفنی جا افتاده است. يکی از وظايف برگزاری جلسه و هماهنگ کردن کارها با مربی تيم است. وقتی که تيم را ارنج می‌کند، من هم می‌توانم به او توصيه کنم و با هم مشورت کنيم. من تمرينات را هم از بيرون می‌بينم و بر آنها نظارت دارم.

دويچه وله: تيم «دونيستکا استرادا» پس از گذشت نخستين هفته‌های ليگ اسلواکی در بين پنج تيم اول جدول قرار دارد. شما کلاً از زمان ورودتان به اسلواکی چه شناختی روی تيم «استرادا» داريد و در اين تيم چه قابليت‌هايی را می‌بينيد؟
ناصر حجازی:
من با توجه به تمرينانی که از تيم ديدم، می‌توانم بگويم که تيم خيلی خوبی است و خط دفاعی و حمله‌ی خوبی دارد. تيمی است که می‌تواند بالای جدول قرار بگيرد، .. به آقای محسنی توصيه کردم که يکی دوتا بازيکن بازی‌ساز بياورد. ما در حال حاضر بازيکن بازی‌ساز خيلی کم داريم و اگر بتوانيم خود را تقويت کنيم، قول اين را می‌دهم که جزو سه تيم اول قرار بگيريم.

دويچه وله: باشگاه «استرادا» اسلواکی سومين ايستگاه شما در عرصه‌ی باشگاهی بين‌المللی است. شما در دوران ۱۹۷۸ پس از جام جهانی آرژانتين چندين ماه در باشگاه منچستر يونايتد انگليس تمرين کرديد و قرار بود به اين تيم بپيونديد. اما عدم صدور کارت «آی‌.تی.سی» برای شما مانع حضورتان در ليگ برتر انگليس شد. مدتی هم سرمربی‌گری تيم «محمدان بنگلادش» را برعهده داشتيد. حالا هم در اسلواکی!
ناصر حجازی:
راستش زمانی که در منچستر بودم به‌عنوان بازيکن رفتم که متأسفانه آی.تی.سی من را صادر نکردند. چون بالاخره مملکت وضع‌اش يک طوری بود که فدراسيون فوتبال وجود نداشت. به اين دليل نتوانستم آنجا بروم. ولی بعدش به بنگلادش رفتم و همانطور که می‌دانيد با اين تيم سه بار قهرمان بنگلادش شدم، ولی فکر می‌کنم که فعاليت در اسلواکی و تيم «استرادا»، نقطه‌ی آغاز حرفه‌ای‌گری من خواهد بود. صددرصد تلاش خودم را می‌کنم که بتوانم اينجا موفق بشوم به فوتبال دوستان ايران و طرفداران فوتبال و آنهايی که واقعاً فضا را برای من آنجا تنگ کردند، ثابت بکنم که اينجا هم می‌توانم کار بکنم، ايرانی‌ هم می‌تواند در عرصه مديريت و مربيگری در خارج هم موفق باشد.

دويچه وله: شما به فضا ومسايل حاشيه‌ای روز در فوتبال ايران اشاره کرديد، فوتبالی که در هفته‌های اول فصل جديدش با درهای بسته‌ی استاديوم‌ها شروع شد. بازی‌های اول استقلال و پرسپوليس بدون تماشاگر برگزار شدند! به نظر شما علل اين مسايل چی بوده و کلاً چه فصلی را برای فوتبال ايران پيش‌بينی می‌کنيد؟
ناصر حجازی:
اگر دقت کنيد، می‌بينيد که طرفدارهای فوتبال ايران به نظر من زده و دلگير شده‌اند. بهترين تيم‌های ما که در جام باشگاه‌های آسيا شرکت کردند، هيچ‌ کدامشان موفق نبودند و همه اوت شدند. دومين بار هم که تيم ملی‌مان در گروه پنج تيمی بازی‌های مقدماتی جام جهانی قرار داشت، نتوانست صعود کند. اين مسايل طرفدارها را دلزده کرد. در مورد بازی‌های اول پرسپوليس و استقلال که بدون تماشگر صورت گرفت، می‌توانم بگويم که فوتبال بدون تماشاگر از ديد من به ماشينی می‌ماند که بدون راننده است.

دويچه وله: در سال‌های اخير مسئله‌ی فساد در فوتبال ايران، در مديريت فوتبال ايران شعله‌ور شده و بجايی رسيده است که از مفسر ورزشی تلويزيون گرفته تا روزنامه‌نگار تا حتا خود بازيکن و مربی و مديرعامل باشگاه هم دلال و يا به عبارتی «ايجنت» بازيکن فروش شده‌اند. به نظر شما چرا فساد اين قدر در فوتبال ايران وسيع شده است؟
ناصر حجازی:
راستش من هم اينها را شنيده بودم، لمس کرده بودم که بعضی از مربی‌ها، بعضی ‌از بازيکن‌ها و حتا بعضی‌ از مديرعامل‌ها در کار دلالی رفته‌اند. به نظر من يک مديرعامل فقط به اين علت اين کار را می‌کند که ثبات مديريتی نيست و هر کسی می‌آيد سر کار، يکسال بيشتر دوام ندارد. به اين دليل می‌گويد زمانی که يکساله هستم، بگذار من کارم را انجام بدهم، خودم را ببندم و بتوانم زندگی‌ام را تأمين کنم. من فکر می‌کنم اينجوری باشد. بايد ثبات مديريتی وجود داشته باشد و افراد متخصص و وارد و کارآمد را بگذارند سر کار، نه اين که فرض کنيد از دوچرخه سواری و کشتی فردی را بردارند و وارد عرصه فوتبال کنند، اين سنخيتی با فوتبال ما ندارد.

دويچه وله: تا چه مقدار جزو برنامه‌هايتان هست که باشگاه «دونيستکا استرادا» اسلواکی حالت ايستگاه ميانه را برای استعدادهای فوتبال ايران داشته باشد که نخست به اسلواکی بيايند و اين باشگاه به عبارتی برايشان معنای سکوی پرش را داشته باشد برای باشگاههای برتر در صحنه‌ی فوتبال اروپا؟
ناصر حجازی:
در فکر اين هستيم. با آقای دکتر محسنی صحبت کرديم که انشااله بتواند يک رتبه‌ و وجهه‌ی خوبی را با مدير فنی ايرانی‌اش امسال در اسلواکی کسب کند؛ خب ما هم دستمان باز می‌شود که برای سال آينده جوانانی که واقعاً استعداد دارند را به اينجا بياوريم که از اين طريق ترقی کنند و حتی به خدمت باشگاه‌های ديگر درآيند.

دويچه وله: شما اسطور‌ه‌ی خانواده‌ی آبی‌پوشان پايتخت هستيد. تيم تاج و يا استقلال تهران در فصل گذشته قهرمان ليگ برتر فوتبال ايران شد. شما در اين فصل فوتبال ايران و آسيا چه عملکردی را برای آبی‌پوشان پيش‌بينی می‌کنيد؟
ناصر حجازی:
البته من متأسفم که در ايران نيستم تا بتوانم بازی‌های تيم استقلال را تماشا کنم و زيرنظر داشته باشم. ولی اميدوارم که تيم استقلال امسال بتواند موفق باشد. سه تيم در ايران هستند که الان يارگيری خوب کرده‌اند: سپاهان، ذوب آهن و استقلال تهران. اميدوارم که تيم‌های ما بتوانند در جام باشگاه‌های آسيا هم خودشان را نشان بدهند. هر کسی که قهرمان ايران بشود، اما در رقابت‌های باشگاه‌های آسيا نتواند موفق گردد، به نظر من هيچ فايده‌ای نخواهد داشت.

مصاحبه‌گر: فريد اشرفيان
تحريريه: شهرام احدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016