یکشنبه 3 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اينجا جام جهاني نيست! - گزارش خبرنگار ايسنا از مشكلات نيجريه

جام جهاني فوتبال نوجوانان در حالي از شنبه (امروز) در کشور نيجريه آغاز مي شود که مسوولان اين کشور تمام نهادهاي امنيتي کشورشان را براي برگزاري اين مسابقات بسيج کرده اند.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا از نيجريه،‌ به دنبال ناامني و درگيري‌ها ميان قوميت‌ها در شمال کشور نيجريه بر سر تملک زمين‌هاي قديمي، فضاي اين کشور به زعم فيفا و حتي نهادهاي امنيتي نيجريه، آرام نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ورود خبرنگاران به اين کشور در آستانه مسابقات همراه با نظارت کامل نمايندگان فيفا و همچنين پليس نيجريه همراه بود.

خبرنگاران ايراني هم از اين قاعده مستثني نبودند. گروه شش نفره‌اي از خبرنگاران ايراني بامداد جمعه براي حضور در نيجريه، تهران را به مقصد دوحه ترک کردند و پس از حدود يک ساعت در ساعت 7:50 راهي شهر لاگوس، پايتخت سابق و يکي از مهمترين شهرهاي کنوني نيجريه شدند. پس از حدود شش ساعت و اندي سفر خبرنگاران به لاگوس رسيدند.

با اولين مشاهده از اوضاع ظاهري شهر، مهمترين سوالي که به ذهن هر بيننده مي‌رسيد، چرايي برگزاري جام جهاني در يک رشته ورزشي حتي مقطع سني نوجوانان در اين کشور است؟!

پرجمعيت بودن، عدم امکانات لازم، مشكلات بهداشتي، ناامني، مسائل و مشكلات معيشتي مردم و... مسايلي بودند كه فرستاده کنسولگري ايران در نيجريه براي ايجاد سهولت در امور خبرنگاران اعزامي، مدام بر آن اذعان داشت. او مي گفت که اطلاعات زيادي از فوتبال ندارد اما براي او هم علت برگزاري جام جهاني در اين كشور جاي سوال داشت.

با اين حال مسوولان فرودگاه، ماموران پليس و حتي مردم به گونه‌اي در تلاش بودند تا با وجود کمترين امکانات در کشورشان، مانعي بر سر راه خبرنگاران نباشد. برخي سعي در چک کردن مدارک تمام خارجي ها بودند اما بسياري هم با شنيدن کلماتي چون فوتبال، جام جهاني، فيفا و... راه براي عبور ميهمانان باز مي کردند.


به گزارش ايسنا، خبرنگاران ايراني با همکاري نماينده سفارت و فيفا، تحت تدابير امنيتي و اسکورت ويژه، فرودگاه اصلي شهر لاگوس را به مقصد فرودگاهي ديگر در اين شهر ترک کردند. ترافيک بسيار بود اما در کمال ناباوري، اتومبيل حامل خبرنگاران، در لاين مخالف هر خياباني با وجود تردد خودروها از روبرو، به سرعت حرکت مي کرد! اين وضعيت سرانجام باعث نشد که گروه اعزامي به پرواز ساعت 16 لاگوس – کالابار که مسافتي در حدود يک هزار کيلومتر دارد، برسند؛ خبرنگاران زماني وارد فرودگاه شدند که تا کمتر از 15 دقيقه هواپيما از زمين برمي خاست؛ اما باز هم نام فيفا و فوتبال برگ برنده گروه بود واين پرواز به دليل حضور خبرنگاران ايراني و چند نفر ديگر، با بيش از نيم ساعت تاخير از زمين بلند شد.

فرود در شهر کالابار اميد را در دل هر مسافري زنده مي‌کرد. هواي شرجي، مرطوب اما ملايم کالابار، شرايط جوي مساعدي را رقم زده است. سفر خبرنگاران در اين شهر باکيفيت‌تر از لاگوس بود. چهره ظاهري شهري که ميزبان دو بازي ملي پوشان ايراني در جام جهاني است، جذابيت هاي طبيعي قابل توجهي داشت. شايد در نگاه مردم تکاپو، تلاش و همبستگي به جهت کمک به برگزاري جام جهاني موج مي زد و مسوولان اعلام کردند، مشكلاتي وجود ندارد.

دراطراف هتل محل اقامت تيم ايران نيروهاي پليس مستقر شده‌اند؛ همچنين از مسوولان تيم خواسته شده که تنها با هماهنگي پليس مي توانند از شهر بازديد کنند که درغير اين صورت تامين امنيت آنها به عهده خودشان است.

همچنين وجود پشه مالاريا کار را براي حضور در خارج از هتل سخت کرده است. به دستور فيفا هتل محل اقامت تيم ها کاملا ضد عفوني شده اما با اين حال پزشکان توصيه هاي لازم را براي فرار از دست اين پشه خطرناک دارند.

تب زرد هم از بيماري هاي شايع در نيجريه است اما شدت آن در شهرهاي مهم به حد نگران کننده‌اي نيست.


به گزارش ايسنا، تيم ملي نوجوانان ايران صبح امروز آخرين تمرين پيش از بازي با تيم ملي گامبيا را براي اولين بار در زمين اصلي ورزشگاه محل برگزاري برگزار مي کند. حضور خبرنگاران در اين تمرين که قرار است به مدت 45 دقيقه به طول بکشد در 15 دقيقه ابتدايي امکان پذير است و به دستور مربيان نيم ساعت باقي مانده پشت درهاي بسته انجام مي شود.

همچنين نشست سرپرست‌هاي دو تيم پيش از مسابقه تيم‌هاي ايران و گامبيا و همچنين هلند برابر کلمبيا، در سالن ورزشگاه اسون برگزار خواهد شد.

هتل محل اقامت ملي پوشان کشورمان AMBER نام دارد که سه تيم ديگر گامبيا، کلمبيا و هلند هم اينجا اقامت دارند. ضمن اين که اين هتل فقط در اختيار تيم ها و همراهانش است و افراد ديگري در آن حضور ندارند. البته ظاهرا تيم آلمان هم قرار بود اينجا اقامت داشته باشد که مسوولان اين تيم هتل فوق را نپسنديده و به هزينه خود، در هتل ديگري استقرار يافتند.

مسافت هتل تا استاديوم نزديک به 20 کيلومتر است که تيم ها با اسکورت ويژه راهي ورزشگاه مي‌شوند.

مسوولان تيم نوجوانان نزديک به 500 کيلو مواد غذايي و تيم آشپزي را به نيجريه آورده‌اند تا تيم ملي با مشكل غذايي مواجه نشود.

از ديگر نکات جالب مسابقات در شهر کالابار، سختي استفاده از تلفن همراه است که شبکه هاي پوشش دهنده امکانات مطلوبي را براي کاربران تدارک نديده اند. با وجود خريد سيم‌كارت هنوز امکان تماس از نقاط ديگر جهان وجود ندارد.

کمي سرعت اينترنت از مشکلات ديگر شهر كالابار است که خبرنگاران را با مشکلات عديده اي مواجه کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016