چهارشنبه 23 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ نکته از جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی، سوپ هشت پا با طعم فوتبال! مهر

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: نوزدهمين دوره رقابت های جام جهانی با قهرمانی اسپانيا به پايان رسيد و دنيای فوتبال روزهای نسبتا آرامی را سپری می کند؛ روزهايی که دست کم از پل، هشت پای پيشگو، خبری نيست چرا که او هم استعفا کرده است!
به گزارش خبرنگار مهر، اسپانيا در رقابت های جام جهانی امسال قهرمان شد و چقدر دير، قهرمانی ماتادورها از راه رسيد. آنها که فوتبالی درخور شان بازی می کنند که البته در اين دوره از رقابت ها، نان استمرار و موفقيت بارسلونا که بدنه اصلی تيم آنها بود را خوردند.

نوزدهمين دوره رقابت های جام جهانی ده ها و صدها نکته داشت که از نگاه بينندگان پنهان نماند اما بيان گوشه ای از اين نکات، حتی برای سرگرمی که اساسا هدف فوتبال سرگرم سازی جهانيان است، بد نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۱- فوتبال از سياست جدا نيست
کاتالانی ها از هر فرصتی استفاده می کنند تا استقلال خود را به رخ بکشند. آنها که در تيم ملی اسپانيا کم شمار هم نيستند، پرچم خود را پيش چشم دوربين های تلويزيونی به اهتزار درآوردند. آنگلا مرکل هم وقتی آلمان به انگليس گل می زد اگر از همتايان انگليسی خود خجالت نمی کشيد چه بسا حرکات موزون هم انجام می داد. و البته نيکلای سارکوزی و گودلاک جاناتان، روسای جمهور فرانسه و نيجريه هم از اينکه تيم هايشان افتضاح به بار آوردند، رفتارهای مداخله جويانه ای از خود بروز دادند تا آنجا که فيفا آنها را تهديد به تعليق از فوتبال کرد.

۲- هشت پايی به وسعت کره خاکی
قبل از اينکه پای "پل" به ميان بيايد، معروف ترين هشت پای جهان، همانی بود که زيردريايی کاپيتان " نمو" - نائوتيلوس- در ۲۰ هزار فرسنگ زير دريا را در ميان بازوان بلند خود گرفت. اما افسانه گذشته را به کنار بگذاريم و به نوع جديد آن فکر کنيم. پل، تمام نتايج رقابت های جام جهانی را درست پيش بينی کرد تا آنجا که حالا خيلی ها کمر به قتل اين پيشگوترين موجود کره خاکی بسته اند. البته قضيه را چندان جدی نگيريد. ديوار برلين تا قبل از فروپاشی، مشتی سيمان و آجر بود اما حالا هر قطعه اش، گرانبهاست. احتمالا حالا هم عده ای می خواهند با اين هشت پای نگون بخت ، سوپ خوشمزه ای طبخ کنند؛ سوپی با طعم فوتبال. سوپی که آنها را بر سر زبان ها بيندازد.

۳- آفريقا جهان سومی نيست
شکيرا، خواننده شهير کلمبيايی، در آغاز رقابت ها اينگونه خواند:
تو يک سرباز خوبی - پيکارت را خودت انتخاب کن
خودت را بتکان - اسبت را زين کن
واکا واکا - اين بار برای آفريقا
بدرستی آفريقايی ها نشان دادند که ديگر جهان سومی نيستند. دست کم فوتبال به ياری آنها شتافت تا از اين قاره، چهره ای به غير از گرسنگی و ايدز به تصوير کشيده شود. فوتبال، نجات بخش هم هست.

۴- رونالدو در اماکن خاص!
آفريقای جنوبی جای ستاره ها نبود. از ناکامی ليونل مسی و وين رونی زياد گفته اند. بدتر اينکه کريستيانو رونالدو که اين روزها پدر هم شده!!! در آفريقای جنوبی گم شد. البته با پيگيری های پليس غائله خاتمه يافت چرا که اين ستاره کاغذی به سالن زيبايی رفته بود تا شايد دست کم اگر توفيقی در ارائه بازی نداشت، مدل موی خوبی داشته باشد.

۵- با يک گل هم بهار می آيد
اسپانيا در اين دوره از رقابت ها در حالی به عنوان قهرمانی رسيد که در ۷ بازی ۸ گل به ثمر رساند. پرتغال تنها در ديدار با کره شمالی ۷ گل به ثمر رساند اما زود با جام وداع کرد. اسپانيا چهار بازی خود در رقابت های جام جهانی را تنها با يک گل پيروز شد از جمله ديدار نهايی مقابل هلند را. آلمانی ها در اين دوره از رقابت ها، بيشترين گل را به ثمر رساندند اما در نهايت دستشان از جام کوتاه ماند.

۶- دلتنگی های خسوس ناواس
"خسوس ناواس" بازيکن ميانی اسپانيا در سويل متولد شده و در سويا بازی می کند. او که از غم دلتنگی وطن به طرز بيماری گونه ای رنج می برد، در ديدار با هلند به زمين آمد و خوب هم بازی کرد. اما کلهم "در زندگی زخم هايی هست که مثل خوره روح را آهسته در انزوا می خورد و می تراشد." ناواس هم با اين مشکل که مشکل کوچکی هم نيست دست و پنجه نرم می کند.

۷- فوتبالی از نوع فيليپ لام"فاکس اسپورتس" نوشت فيليپ لام کامل ترين مدافع پوششی فوتبال جهان است. کسی که از مهارت های دفاعی بالايی برخوردار است و به وقت حمله هم بخوبی به نفرات تهاجمی اضافه می شود. اين بازيکن ريزنقش توانايی بالايی هم در تکل کردن دارد. فن در ويل، مايکون، راموس، چا دو ری و ناگاتومو هم در اين پست، خوب هستند. کسانی که مهارت های تهاجمی را با انضباط دفاعی درهم آميخته اند.

۸- اشتباهات داوری تاثيرگذار بود
مسئولان برگزارکننده رقابت های جام جهانی و بويژه کميته داوران اين فدراسيون بين المللی، يک فرق ويژه با مسعود عنايت، رئيس کميته داوران ايران داشتند. آنها با اشتباهات فاحش داوری که در اين دوره از رقابت ها روی داد ، پذيرفتند که بايد امر قضاوت را به فناوری روز مجهز کنند. البته عنايت همواره وقتی اشتباهی بزرگ از داوران کشورمان سر می زند می گويد: " البته اشتباه داوری، تاثيرگذار نبود." نتيجه: ازبکستان روشن ايرماتف را در نيمه نهايی جام جهانی دارد و ما بايد از حضور کامرانی فر در مرحله دوم بازی ها به عنوان کمک داور ذخيره خوشحال باشيم.

۹- آزادی بيان در بالاترين شکل ممکن
در اين دوره از رقابت های جام جهانی، آزادی بيان را در بالاترين شکل ممکن ديديم. فيليپ لام در طول برگزاری جام جهانی اعلام کرد حاضر نيست بازوبند کاپيتانی تيم ملی آلمان را به بالاک بازگرداند و يواخيم لو ، سرمربی تيم، هم گفت اين بازيکن نظرش را گفته است. يوهان کرايف هم پيش از ديدار هلند - اسپانيا، به طور تلويحی ابراز اميدواری کرد اسپانيايی ها قهرمان شوند و بعد از بازی هم حسابی از نحوه بازی هلندی ها انتقاد کرد. البته اين روزها از بازيکن پيشين فوتبال هلند به عنوان يک خودفروخته در کشور هلند ياد نمی شود.

۱۰- فوتبال به جای گاوبازی
گروه های حمايت از حقوق حيوانات از مدت ها پيش، در راستای وراندازی گاوبازی در اسپانيا اقداماتی را انجام داده اند و گويا جريانات ورزشی هم به گونه ای پيش می رود تا اين ورزش باستانی اسپانيايی ها يعنی گاوبازی يا بهتر بگوييم "گاوکشی" رو به زوال بگذارد. باشد که فوتبال برای هميشه جای ورزش های وحشيانه ای چون گاوبازی را بگيرد.

------------------
* مسعود حسينی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016