دوشنبه 24 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افشين قطبی: از لغو بازی با نيجريه غمگين و ناراحتيم، هيچ‌گاه نمی‌گويم ای کاش به فوتبال ايران نمی‌آمدم، ايسنا

- بازيکنانی را می‌خواهيم که اگر نيمکت‌نشين شدند سمپاشی نکنند

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران گفت: از لغو بازی با نيجريه غمگين و ناراحت هستيم اما انسان باهوش کسی است در موقعيت‌های مختلف تصميم‌های درستی بگيرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افشين قطبی در نشست امروز با اشاره به لغو بازی ايران برابر نيجريه گفت: از فدراسيون فوتبال ايران صبح امروز به من اطلاع دادند که نامه‌ای از سوی فدراسيون نيجريه ارسال شده که در اين نامه نيجريه اعلام کرد که نمی‌تواند برای اين بازی به ايران بيايد. به هر حال ما تمرينات را ادامه می‌دهيم و فردا با بازيکنانی که در اردو حضور دارند ديداری را برگزار خواهيم کرد.

وی ادامه داد: من و همکارانم برای اين بازی خيلی باانگيزه بوديم، موقعيت خوبی بود که با حضور هواداران ايران دوست بازی خيلی خوبی داشته باشيم. چند بازيکن جديد را به تيم ملی دعوت کرده بوديم و می‌خواستيم که آنها را امتحان کنيم اما من در زندگی‌ام با مشکلات زيادی روبرو بودم و اين را ياد گرفتم که بايد باهوشمندی برنامه ريزی را تغيير دهيم تا بتوانيم از موقعيت جديد بيشترين استفاده را ببريم. بازيکنان هم برای اين بازی انگيزه زيادی داشتند . من خودم از زمانی که بچه بودم خيلی دوست داشتم که روزی با حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر ايرانی برروی نيمکت تيم ملی بنشينم. با اين حال با از دست دادن اين شرايط غمگين هستم اما اين را هم می‌دانم که بايد وقتی می‌افتيم بياستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




قطبی درباره انتقادهايی که از کادر فنی تيم ملی می‌شود، گفت: من کسانی را انتخاب کردم که بتوانم با تجربه‌هايی که در اختيار دارند به تيم ملی کمک کنند. هر چقدر تيم ملی بزرگتر می ‌شود بايد برای سازماندهی آن نقش بزرگتری را ايجاد کنيم. روزگاری که يک نفر همه کار می‌کرد گذشته است. کسانی که در کنار من هستند مثل همه ما ضعف و قوت‌هايی دارند. با اين حال سعی کرديم گروه کاملی داشته باشيم. تيمی که به وجود آمده همه به فکر ايران هستند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا با استعفای شما تيم ملی دچار مشکل نمی‌شود گفت: از دايره لغات افشين قطبی در شرايطی که يک مربی قراردادش تمام می‌شود کلمه‌ای به نام استعفا وجود ندارد. وقتی يک مربی قراردادش تمام می‌شود نمی‌توانيم بگوييم استعفا داده است. به اعتقاد من انتشار آن بيانيه کار درستی بود. من سه هدف از انتشار اين بيانيه داشتم؛ يکی اين که احساس کنم افراد مختلفی هستند که به دنبال صندلی سرمربيگری تيم ملی هستند. هرچه تيم ملی عملکرد بهتری داشت شيطنت‌ها هم بيشتر می‌شد. شايد دوستان اينطور احساس می‌کردند که اگر تيم ملی همين‌طور ادامه دهند آنها از صندلی تيم ملی دورتر می‌شوند، به همين خاطر برای اين که خيال همه را راحت کنم و آرامش را به تيم ملی برگردانم اين بيانيه را صادر کردم. هدف دومم اين بود که فشار کمتری روی بازيکنان به وجود بيايد. شايد آنها فکر می‌کردند که اگر تيم ملی در جام ملت‌ها اول، دوم يا سوم نشود سرمربی‌شان می‌رود و اين برای آنها خوب نبود. سومين هدفم هم شخصی بود. احساس کردم تجربه‌ای که با تيم ملی به دست آوردم تجربه خوبی بود. من هميشه صادق و شفاف حرف زدم، ضمن اينکه فکر می‌کنم با انتشار اين بيانيه فدراسيون زمان کافی برای انتخاب سرمربی تيم ملی داشته باشد.

قطبی در پاسخ به اين سوال که آيا با رفتارهايی که با شما شده دلسرد نشده‌ايد، گفت: اگر هم واقعا اين‌طور بوده باشد وقتی به خيابان می‌روم و رفتار مردم ايران را می‌بينم مسايل ديگر را فراموش می‌کنم. مردم ايران هميشه به من انرژی دادند، به خاطر همين هيچ وقت نااميد نمی‌شوم.

قطبی در پاسخ به اين سوال که آيا پس از لغو بازی با نيجريه بعدا از سوی شما بهانه‌هايی برای ناکامی تيم ملی مطرح نمی‌شود، گفت: من هيچ بهانه‌ای ندارم. فدراسيون با توجه به داشته‌هايش بهترين همکاری را با من انجام داده است. فکر می‌کنم بازی تدارکاتی که تيم ملی در اين يکساله اخير داشته بهترين بازيهای تدارکاتی تيم ملی در تاريخ فوتبال ايران بوده است. با اين حال هميشه می‌شود بهتر بود . با اين حال هر امتيازی که بدست بيايد همه ما شريکيم.

خبرنگاری از قطبی درباره دعوت بعضی بازيکنانی که سابقه آنچنانی ندارند پرسيد که قطبی گفت: همانطور که من نمی‌توانم دليل برخی مطالب را که شما می‌نويسيد متوجه شوم، براساس ديدگاه‌های کلی‌ام بازيکنان را دعوت می‌کنم، احساس می‌کنم در پست‌های مختلف مثل دفاع وسط و دفاع چپ به گزينه‌های مختلفی نياز داريم، برای همين بازيکنان را دعوت می‌کنيم تا از نزديک شرايط آنها را ببينيم. با اين حال اسکلت تيم ما ساخته شده است، ما بازيکنانی را می‌خواهيم که اگر روی نيمکت تيم ملی هم بنشينند سمپاشی نکنند، شايد يک زن و مرد خوب وجود داشته باشد اما آنها نتوانند با هم زندگی کنند، ما بايد تيمی را در اختيار داشته باشيم که از هر لحاظ کامل باشد. شايد يکی از دلايلی که موجب شده فوتبال ايران در ۳۴ سال گذشته نتواند موفق باشد اين بوده که مربيان تنها بهترين بازيکنان را به لحاظ فنی انتخاب کرده‌اند اما من می‌خواهم بازيکنان کاملی را دعوت کنم. دعوت از بازيکنان چپ پا هم به خاطر اين بوده که ما در فوتبالمان به اندازه کافی بازيکن چپ پا نداريم.

قطبی در پاسخ به اين سوال که با توجه به عملکرد موفقيت آميز ذوب آهن چند درصد از تيم ملی را بازيکنان اين تيم تشکيل می‌دهند، گفت: نمی‌توانم درصد بگويم اما از زمانی که ذوب آهن مسيرش را آغاز کرد تلاش کرديم با دعوت نکرد ن بازيکنان اين تيم تمرکزشان را بيشتر کنيم اما قطعا به خاطر موفقيت ذوب آهن در ليگ قهرمانان آسيا و تجربه‌ای که بازيکنان اين تيم به دست آوردند بازيکنان بيشتری از اين تيم در تيم ملی حضور خواهند داشت.

قطبی درباره برنامه آينده تيم ملی هم گفت: پيش از جام ملتها اردويی را برگزار خواهيم کرد وپس از هر دوره بازی تدارکاتی خواهيم داشت.

قطبی در پاسخ به اين سوال که آيا برگزار نشدن بازيهای بزرگ دوستانه به خاطر مسايل مالی بوده يا خير گفت: همانطور که گفتم فدراسيون با توجه به داشته‌هايش همکاری بسيار خوبی را با تيم ملی انجام داد اما به هر حال بازی با تيمهای بزرگ شرايط مالی ويژه‌ای را هم می‌طلبد. تيمهای بزرگ هتل پنج ستاره و پرواز فرست کلاس می‌خواهند، شايد در بعضی جاها فدراسيون به خاطر کمبودهای مالی نتوانند چنين شرايطی را ايجاد کنند اما اميدوارم در آينده اين اتفاق بيافتد.

سرمربی تيم ملی در پاسخ به اين سوال که پيشنهادتان برای جانشينی تان در تيم ملی سرمربی ايرانی است يا خارجی گفت: سوال بسيار سختی است. اما به نظر من نبايد ملاک انتخاب يک مربی پاسپورتش باشد. نه تنها در ايران بلکه در کل جهان متاسفانه چنين اتفاقی می‌افتد. بعضی اوقات مربيان کم تجربه از کشورهای صاحب فوتبال به تيمهای مختلف می‌روند و مشکلی هم ندارند. می‌بينيم که حضور مربيان برزيلی، هلندی و صربستانی در کشورهای مختلف چقدر زياد است، هم اکنون هم رفته رفته مربيان پرتغالی محبوب می‌شوند با اين حال ملاک انتخاب يک مربی بايد کارنامه‌اش باشد.

وی افزود: ‌فضای فوتبال ايران بسيار متفاوت است، در اين سال‌ها کم ديده‌ايم که يک مربی خارجی بتواند در فوتبال ايران موفق شود چرا که چارچوب‌ها، هماهنگی‌ها و اختلاف فرهنگی بسيار زياد است. برای مربيان خارجی سخت است که در زمانی کوتاه در فوتبال ايران به موفقيت برسند. يک مربی خارجی برای موفقيت در تيم ملی به حمايت رسانه‌ها و فدراسيون نياز دارد، در غير اين صورت معروف ترين مربی دنيا هم کارسختی برای موفقيت در تيم ملی دارد، با اين حال من هم دوست دارم تيم ملی پس از جام ملتها هم موفق باشد، حيف است از کاری که می‌خواهيم انجام دهيم ادامه پيدا نکند.

به گزارش ايسنا،‌ قطبی در ادامه نشست خبری در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال دعوت از بازيکنان جديد پيش از جام ملت‌ها وجود دارد، گفت: منتظر اين سوال بودم. بايد بگويم يک ماه است که با پدر اشکان دژاکه بازيکن ايرانی ولفسبورگ در تماس هستيم. او خيلی دوست دارد برای تيم ملی ايران بازی کند. دژاگه بازيکن باتجربه‌ای است که در تيم‌های نوجوانان، جوانان و اميد آلمان بازی کرده است و اسم او در فهرست ۵۰ نفره ما برای معرفی به کنفدراسيون فوتبال آسيا جهت حضور در جام ملت‌های آسيا وجود خواهد داشت. فدراسيون فوتبال هم به دنبال گرفتن تاييديه از فيفاست.

قطبی در پاسخ به اين سوال که آيا نمی‌ترسيد سرنوشتی که بر سر فريدون زندی و امير شاپورزاده آمد بر سر اين بازيکن بيايد، گفت: تا پيش از ۲۴ دسامبر به آلمان سفر می‌کنم تا اگر شرايطی فراهم بود ديداری با دژاگه داشته باشم. اين سوال که پرسيديد دغدغه خود من هم هست. شايد او هم مثل من از اخلاق و فرهنگی که وجود دارد شوکه شود. بايد با او صحبت کنم. اما اين را می‌دانم که خيلی دوست دارد برای تيم ملی ايران بازی کند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا از رفتارهايی که با شما شد ناراحت نيستيد و آيا اين رفتارها بر خداحافظی‌تان تاثيرگذار بوده است، گفت: تصميم مهم و سختی گرفتم اما هميشه عاشق مردم و ايران هستم و از هر سختی که کشيدم لذت بردم چرا که احساس کردم دارم وظيفه‌ام را انجام می‌دهم. فکر می‌کنم در ايران برای ايران مثمر ثمرتر بوده‌ام. موفقيت در جام ملت‌ها برای من بسيار مهم است. من هيچ وقت از ايران خداحافظی نمی‌کنم چون خاک خودم است. فکر می‌کنم بتوانم ۲۰ سال ديگر مربی‌گری کنم. شايد دوباره يک روز به فوتبال ايران برگردم. شايد هم اگر هم به خارج ايران بروم و شرايط را برای حضور مربيان ايرانی در آنجا فراهم کنم اما همان طور که گفتم خداحافظی‌ام از تيم ملی فيلم هندی نيست. در تصميمی که گرفته‌ام جدی هستم و هر نتيجه‌ای که در جام ملت‌ها کسب شود نمی‌تواند در تصميم من خلل ايجاد کند.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا مشکلات هميشگی فوتبال ايران در دفاع در تيم ملی رفع شده، گفت: شايد تماشاگران از بازی تيم‌های اسپانيا يا بارسلونا لذت ببرند اما اگر شايد به بازی اين دو تيم بيشتر توجه کنيم، متوجه می‌شويد که آن‌ها ساختار مناسب دفاعی دارند. يادم می‌آيد موقعی که در کوچه‌های تهران بازی می‌کرديم، هر کس چاق بود را در درون دروازه می‌گذاشتيم و هر کس نمی‌توانست راه برود را در دفاع می‌گذاشتيم و بهترين بازيکنان می‌شدند هافبک و مهاجم. رسانه‌ها هم به اين مساله همين طور می‌پردازند. به بازيکنانی توجه دارند که می‌توانند خوب دريبل بزنند و گل بزنند. بايد به بازيکنان بياموزيم که وظيفه يک مهاجم تنها گل زدن نيست. با اين حال من از تيم ملی خيلی رضايت دارم. در درون دروازه و هفت نفر ديگر به ترکيب قطعی‌ام رسيده‌ام. دغدغه‌ام سه نفر باقی مانده ديگر هستند که چطور از بازيکنانی استفاده کنيم که بتوانند کيفيت‌شان را يکسان نگه دارند. بنگر در خط دفاع بسيار خوب است. نورمحمدی هم عملکرد بسيار خوبی داشته است. عمران‌زاده به تجربه بيشتری نياز دارد و محمد نصرتی هم هميشه برای ما در دفاع آچار فرانسه بوده است.

قطبی در بخش پايانی صحبت‌هايش در پاسخ به اين سوال که به نظر می‌آيد هيات رييسه فدراسيون فوتبال در حمايت شما هماهنگی ندارد و حتی اين مساله در اظهارنظر علی فتح‌الله‌زاده هم به بيرون درز کرد و آيا از اين رفتارها گلايه نداريد، گفت: می‌دانم که زندگی همين است. حرف‌هايم کلی بود اما می‌دانم که هم آدم خوب در اين دنيا وجود دارد و هم آدم بد. هم آدم بی‌تربيت ديده‌ام و هم آدم باتربيت. اما اين را می‌گويم که يکی از مشکلات ما اين است که خيلی سخت همديگر را قبول می‌کنيم. بايد اين را بپذيريم که هيچ کس کامل نيست. يک فرد پس از ۱۰۰ سال زندگی هم کامل نمی‌شود. اين يکی از جذابيت‌های زندگی است. شايد با يک تيم شدن بتوانيم کامل شويم. بايد بگويم من هيچ وقت کينه‌ای نبوده‌ام چرا که کينه تنها خود انسان را می‌شکند و ناراحت می‌کند. همه ما خدا و جدی داريم. بايد بی‌لطفی‌ها را به آن‌ها بسپاريم. با اين حال احساس من پس از رفتن از ايران تنها افتخار و خونگرمی است. حتی يک بار هم نمی‌گويم ای کاش به فوتبال ايران نمی‌آمدم. خيلی خوشحالم که اين سه سال پرآموزش را در فوتبال ايران پشت سر گذاشتم. می‌خواهم حسی را بيان کنم که شايد تنها ايرانيان خارج از کشور بتوانند اين را درک کنند. وقتی يک ايرانی از کشور می‌رود، درون قلب‌های او سوراخ‌هايی به وجود می‌آيد اما من احساس می‌کنم بعد از بازگشت به ايران اين سوراخ‌های قلبم پر شده است. به تجربيات خوبی رسيدم که در آينده می‌توانم برای موفقيت از آن‌ها استفاده کنم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016