سه شنبه 14 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران رکورددار بهترين‌های تاريخ جام ملت‌ها، دايی بهترين گلزن و تيم ملی صاحب بيشترين برد و گل‌زده، ايسنا

اگرچه عربستان با ۳ عنوان قهرمانی و ۳ نايب قهرمانی پرافتخارترين تيم آسيايی به حساب می‌آيد اما آماری که از تمامی ادوار جام ملت‌ها بر جای مانده از قدرت بی چون چرای فوتبال ايران در سال‌های گذشته خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از روز جمعه پانزدهمين دوره رقابت‌های جام ملتهای آسيا آغاز می‌شود. مروری بر عملکرد تيم ملی ايران در دوره‌های برگزار شده نشان می‌دهد که فوتبال ايران از سابقه بزرگی در فوتبال آسيا برخوردار بوده و به پشتوانه همين سابقه درخشان، در قطر هم تمامی ۱۵ حريف ايران به ديده احترام به سربازان آريايی نگاه می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تيم ملی فوتبال ايران در رقابت‌هايی که برگزار شده تا به حال موفق شده به سه عنوان قهرمانی دست يابد که از اين حيث ايران در کنار تيم‌های عربستان سعودی و ژاپن پرافتخارترين تيم‌های آسيا هستند اما عربستان به خاطر سه عنوان نايب قهرمانی در وضعيت بهتری در مقايسه با ايران و ژاپن قرار دارد.

با اين حال ديگر آمارها کاملا به سود فوتبال ايران است. علی دايی بهترين گلزن تاريخ فوتبال ملی جهان با ۱۴ گلی که در رقابت‌های جام ملتهای آسيا به ثمر رسانده بهترين گلزن تمامی ادوار تاريخ اين رقابتهاست. پس از علی دايی لی دونگ کوک بازيکن تيم ملی کره جنوبی با ۴ گل کمتر از کاپيتان سابق تيم ملی ايران در جايگاه دوم قرار دارد. ضمن اينکه او با به ثمر رساندن ۴ گل در يک بازی در ديدار تاريخی ايران برابر کره جنوبی که با نتيجه ۶ بر دو به سود مردان مايلی کهن به پايان رسيد، بهترين آمار را در بين تمامی گلزن‌های تاريخ اين رقابت‌ها در اختيار دارد.

يکی ديگر از نکات جالب در مورد دايی اين است که او با ۸ گلی که در جام ملت‌های ۹۶ به ثمر رساند، بيشترين گل را در تاريخ اين رقابتها در يک دوره از مسابقات به ثمر رسانده است. در سال ۲۰۰۷ که آخرين دوره جام ملت‌های آسيا هم به حساب می‌آيد سه بازيکن عراقی، ژاپنی و عربستانی با ۴ گل عنوان بهترين گلزن را کسب کردند و علی کريمی هم در سال ۲۰۰۴ در کنار اعلا هوبيل از بحرين با ۵ گل در رده نخست بهترين گلزنان قرار گرفتند.

مهدی مهدوی کيا کاپيتان تيم ملی ايران در رقابت‌های جام ملتهای ۲۰۰۷ هم با ۴ حضور در سالهای ۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ بيشترين حضور را در اين رقابتها داشته است. لی نينگ از چين و عدنان التاليانی از کويت هم وضعيتی مشابه با مهدی مهدوی کيا دارند.

نکته جالب توجه ديگر به تعداد بردهای ايران باز می‌گردد. در شرايطی که عربستان به عنوان پرافتخارترين تيم اين رقابتها ۱۸ برد در کارنامه خود دارد، تيم ملی ايران با ۳۱ برد بهترين شرايط را در ميان تمامی تيم‌های آسيايی در کل ادوار تاريخ جام ملتها ثبت کرده است.

اين در حالی است که تيم ملی ايران در تمامی دوران حضورش در اين رقابتها ۱۰۶ گل به ثمر رسانده که از اين حيث هم فوتبال ايران با اختلافی فاحش نسبت به ساير تيمهای آسيايی در رده نخست ايستاده است. پس از ايران، کره جنوبی با ۲۷ گل زده کمتر در جايگاه دوم قرار دارد.

نکته جالب توجه ديگر اينکه هر سه عنوان قهرمانی تيم ملی ايران در جام ملتهای آسيا با مربيان ايرانی کسب شده است. محمود بياتی، محمد رنجبر و سرانجام حشمت مهاجرانی مربيان ايرانی بودند که توانستند به همراه تيم ملی ايران در سالهای ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ با تيم ملی ايران قهرمان آسيا شوند.

نکته جالب توجه ديگر آنکه پس از قهرمانی عربستان در سال ۱۹۷۴ که با هدايت خليل الزيانی به دست آمد هيچ مربی آسيايی ديگر نتوانسته تيمی را در قاره کهن به قهرمانی برساند.

مربيان ايرانی در رده ملی پرافتخارترين مربيان قاره آسيا در رقابتهای جام ملتها هم به حساب می‌آيند و پس از ايران که با سه مربی بومی‌اش به قهرمانی در آسيا رسيده دو مربی کره‌ای هم اين افتخار را داشتند که در دو دوره نخست تيم ملی کره جنوبی را قهرمان آسيا کنند.

بيشترين گل زده در يک بازی هم به بازی ايران برابر يمن شرقی باز می‌گردد که در سال ۱۹۷۶ تيم ملی ايران موفق شد با نتيجه ۸ بر صفر اين تيم را از پيش رو بردارد.

همه اين آمارها از قدرت فراوان فوتبال ايران در سال‌های گذشته خبر می‌دهد و حالا پانزدهمين دوره جام ملت‌های آسيا پيش‌روی تيم ملی است. اين بار قطبی است که می‌تواند پس از سال‌ها سنت شکنی کند و ضمن کسب عنوان قهرمانی در آسيا نام خود را به عنوان اولين مربی بومی به ثبت برساند که توانسته پس از ۲۷ سال يک تيم آسيايی را قهرمان آسيا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016