جمعه 24 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران - کره شمالی، ورزشگاه قطر- ساعت ۱۶:۴۵ به وقت ايران، قطبی در انديشه‌ی صعود بی دردسر، ايسنا

تيم ملی فوتبال ايران برای مسجل کردن صعود خود به جمع ۸ تيم پايانی جام ملت‌های آسيا مقابل "طوفان زرد" جام جهانی ۱۹۶۶ به ميدان می رود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رقابت‌های روز دوم گروه D شنبه برگزار می شود و تيم ملی ايران که در نخستين ديدار اميدوارکننده ظاهر شد و عراق - مدافع عنوان قهرمانی - را از پيش رو برداشت، برای شش امتيازی شدن از ساعت ۱۶:۴۵ به مصاف کره شمالی قرار می گيرد.

پيروزی در اين ديدار می تواند حکم صعود شاگردان افشين قطبی را امضا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سال ۲۰۱۰ برای کره شمالی سال پرباری بود؛ حتی اگر در بدبينانه‌ترين حالت، قهرمانی در رده‌های مختلف سنی در آسيا را به مساله‌ی صغرسنی اين تيم نسبت دهيم، از حضور در جام جهانی ۲۰۱۰ نمی توان به راحتی عبور کرد. اتفاقی که پيش از اين تنها يک بار در جام جهانی ۱۹۶۶ رخ داده بود.

تيم نه چندان مطرح فوتبال آسيا در ميان شگفتی و ناباوری با کنار زدن تيم‌هايی مانند ايران و عربستان راهی مرحله‌ی فينال جام جهانی شد.

در حالی که کارشناسان شکست سنگين و تحقيرآميزی را برای اين تيم مقابل برزيل پيش بينی می کردند،‌ کره شمالی بازی را با شکست آبرومندانه ۲ بر يک مقابل پرافتخارترين تيم جام جهانی پشت سر گذاشت. شکست ۷ بر صفر مقابل پرتغال هرچند باعث شد که درخشش آنها مقابل برزيل ناديده گرفته شود.

کره شمالی نخستين ديدار خود را در جام ملت‌های آسيا مقابل امارات با تساوی بدون گل پشت سر گذاشت. نتيجه‌ای که به هيچ وجه نمی تواند مورد اعتراض چشم بادامی‌ها باشد، چرا که امارات در اين ديدار بسيار بهتر از حريف آسيای شرقی خود ظاهر شد و فرصت های گلزنی بيشتری داشت. ضربه‌ی پنالتی که در نيمه‌ی نخست از دست رفت از معدود فرصت‌های کره شمالی برای کسب سه امتياز بود.


تيم ملی ايران در نخستين ديدار خود، عراق جدی ترين حريفش را شکست داد. نمايش ايران مقابل عراق را نمی توان فوق العاده و ايده‌ال به شمار‌آورد. اما افشين قطبی نشان داد که برای تيمش برنامه‌هايی در نظر گرفته است. عملکرد تيم ملی فوتبال ايران خصوصا در نيمه‌ی دوم و ترکيبی که قطبی به زمين فرستاد ثابت کرد که سرمربی تيم ملی فوتبال شناخت خوبی از بازيکنانش دارد.

قطبی در ديدار مقابل عراق خلعتبری را به ميدان نفرستاد و از او به عنوان بازيکن تعويضی استفاده کرد. هافبک ذوب آهن در همان دقايق اندکی که در زمين حضور داشت موثر ظاهر شد. گل برتری ايران که توسط مبعلی به ثمر رسيد، حاصل اصرار خلعتبری بر حفظ توپ بود که خشم مدافع عراق را بر انگيخت تا تنها کارت زرد بازی از جيب ايرماتف ازبک که چندان علاقه‌ای به استفاده از کارت‌هايش ندارد، خارج شود. استفاده از ايمان مبعلی به عنوان بازيکن ثابت يکی ديگر از تصميم‌هايی بود که کمتر کسی انتظار داشت اما قطبی مبعلی را ذدر ترکيب اصلی قرار داد و از قضا اين بازيکن بهترين عملکردش را ارائه کرد.

تيم ايران در دو سال اخير مقابل کره شمالی در مرحله‌ی مقدماتی جام جهانی ۲ بار به ميدان رفت و ۴ امتياز از اين تيم گرفت. ايران ۲ بر يک کره شمالی را در تهران با گل‌های مهدوی‌کيا و نکونام شکست داد و در پيونگ يانگ به تساوی بدون گل رسيد اما اين تساوی برای صعود ايران به جام جانی کافی نبود.

نقطه‌ی قوت تيم ملی فوتبال ايران مقابل کره شمالی قدرت بدنی بالای بازيکنان خواهد بود. مزيتی که در ديدار مقابل عراق هم در نيمه‌ی دوم کاملا به چشم آمد و حتی بازيکنان تيم ملی عراق که فوتبالی شبيه به فوتبال ايران را به نمايش می گذارند در نيمه‌ی دوم اسير قدرت بالای بدنی ايران شدند و نبردهای تن به تن را به بازيکنان ايران واگذار کردند. آمار دوندگی دو تيم در پايان بازی گواه اين مدعاست.

افشين قطبی در صورتی که شنبه شب شاهد پيروزی تيمش مقابل کره شمالی باشد، بايد به فکر ديدارهای گروه سوم و آناليز تيم‌های کره جنوبی و استراليا باشد که به احتمال فراوان دو تيم صعود کننده از گروه C خواهند بود.

تيم ملی ايران با توجه به پيروزی مقابل عراق روحيه‌ی خوبی دارد و با اعتماد به نفس پا به ميدان خواهد گذشت. تنها دو مساله کمی نگران کننده است. اول سرماخوردگی چند تن از بازيکنان تيم ملی است که ممکن است دست افشين قطبی را برای در اختيار داشتن بازيکنان دلخواهش ببندد. مشکل دوم می تواند غرور بازيکنان به دليل پيروزی مقابل عراق باشد که در مقاطع بسياری، به تيم ملی فوتبال ضرر زده است.

آيا قطبی می تواند يک صعود آسان، مقتدرانه و بدون دردسر را به فوتبالدوستان ايرانی هديه بدهد؟

برای رسيدن به پاسخ اين سوال بايد تا شنبه صبر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016