شنبه 2 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جام ملتهای آسیا: رویاهایم را از من نگیر - گویای من

دیروز در دو دیدار مهیج و سر تاسر از هیجان دو تیم ژاپن و ازبکستان به دور نیمه نهایی جام ملتهای آسیا صعود کردند تا دست دو تیم عربی دیگر از جام کوتاه شود و تنها نماینده اعراب در جام عراق باشد که امروز در دیداری سخت و نفس بر باید به مصاف تیم استرالیا رود. در صورت حذف عراق، این برای اولین بار است که بازیها در غرب آسیا برگزار میشود ولی هیچ تیم عربی در بین چهار تیم پایانی حضور ندارد.

در صورت این اتفاق، تمام امید غرب آسیا به ایران میرود که باید در آخرین دیدار این مرحله و به گفته همه کارشناسان قوی ترین و جذاب ترین دیدار این مرحله، به مصاف تیم کره جنوبی برود. دیداری بسیار حساس برای هر دو طرف که پیش بینی میشود بسیار نزدیک برگذار شود. دیروز ژاپنی ها با اینکه ده نفره شدند و یک گل عقب بودند ولی به بازی برگشتند و با هنرنمایی آس دورتموندی خودشان که گویی تازه از دیروز تورنمنت برای او آغاز شده بود، دو گل به ثمر رساندند تا با حذف میزبان خود را به جمع چهار تیم پایانی برساندند. میزبانی که با حضور تماشاگرانش در ورزشگاه کار را برای هر تیمی مشکل میکند. داور بازی هم تا حدودی تحت تاثیر این جو قرار گرفته بود بطوریکه در لحظاتی کنترل بازی میرفت از دستش خارج شود. گل سوم ژاپن که در دقیقه پایانی بازی به دست آمد بعد از آنکه قطری ها سه بار به شکلی شدید روی ژاپنی ها خطا مرتکب شدند، توپ به شینجی کاگاوا رسید و او بعد از عبور از دفاع قطری ها در حالیکه بوسیله آنها سر نگون شد، توپ به ماسهیکو اینوها رسید تا مدافع راست ژاپنی که در این بازی جانشین یاشیدا، ستاره خط دفاع، که بدلیل محرومیت نمیتوانست بازی کند، شده بود با ضربه ای آرام دروازه را باز کند. در صورت گل نشدن توپ هم باید داور نقطه پنالتی را نشان میداد. کاگاوا که گل اول و دوم را هم خود به ثمر رسانده بود دیروز یک تنه ژاپن را از گرداب قطر نجات داد و ستاره بازی شد. این در حالی بود که بعد از اخراج دفاع میانی ژاپن و بلافاصله به ثمر رسیدن گل دوم قطری ها خیلی ها بازگشت ژاپن به بازی را دشوار ارزیابی میکردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این انتقادی هم بود که در پایان بازی از برنو متسو مربی عنابی ها شد که چگونه با یک بازیکن اضافه و یک گل برتری نتوانستید بازی را کنترل کنید؟

در دقایق پایانی قطر تیم سازمان یافته ای نشان نمیداد و عملا بازیکنان تمرکز خود را از دست داده بودند. متسو که در کنار زمین رنگ در چهره نداشت بطور مشخص قادر به کنترل اوضاع نبود. او در این جام نشان داد که مربی با کاراکتر پیروزی نیست و شاید بهتر باشد کارش را در یک تیم باشگاهی دنبال کند.

در دیدار دوم اردنی ها که با حمایت تماشاگرانشان بازی را خوب شروع کردند خیلی با روحیه و جنگنده نشان دادند بشکلی که در نیمه اول پا به پای حریف ازبکی خود دویدند. نیمه دوم در حالی آغاز شد که در پنج دقیقه ابتدای نیمه دوم، به یکباره آنها تمرکز خود را از دست دادند و این برای تیم حرفه ای و منظم ازبکستان کافی بود که در همان پنج دقیقه کار را تمام کند. در ادامه با وجود زدن یک گل توسط اردن، انها چند موقعیت خوب را از دست دادند تا معلوم شود با حربه دوندگی و جنگندگی در همه دیدارها نمیتوان پیروز شد. مشکل اساسی انها، نداشتن بازیکن حرفه ای، بازیکنان با سطح بالای مهارت های فردی، نداشتن بازیکنی که بتواند بر روند بازی تاثیر زیاد بگذارد و جریان بازی را تغییر دهد و همچنین ضعف در خط حمله بود. حالا ازبکستان که برای اولین بار پا به جمع چهار تیم پایانی گذاشته، چشم به دیدار استرالیا و عراق دوخته تا حریف سه شنبه خود را بشناسد. آنها در فکر این هستند که با عبور از بازی نیمه نهایی تاریخ ساز شوند و با رسیدن به دیدار فینال خود را بعنوان قدرتی جدید در آسیا مطرح کنند.

سه گانه قطبی با کره ای ها کامل میشود

ایران -- کره جنوبی

امروز دو تیم در شرایطی به مصاف هم میروند که همه کارشناسان انتظار یک بازی جذاب و پایا پای را دارند. دو تیم در حالی رو به روی هم صاف آرایی میکنند که عملا تیم ایران با شرایط روحی و روانی بهتری نسبت به حریف قرار دارد .. ایران در ماه سپتامبر در یک بازی دوستانه در سئول، کره ای ها را با مربی جدید و همه ستارگان شان در حضور تماشاگران کره ای یک بر صفر شکست داد. با اینحال این بازی داستان تازه ای دارد. کره ای های زخم خورده که به هیچ وجه نمیخواستند در این مرحله با ایران رو به رو شوند از دو روز گذشته با ایجاد جنگ روانی د ر کنفرانس مطبوعاتی در صدد بودند با استفاده از این حربه تیم ایران را تحت تاثیر قرار دهند و تمرکز آنها را از بین ببرند.آنها، بیش از شصت سال است که موفق به قهرمانی در این مسابقات نشده اند و کاملا تحت فشار روانی قرار دارند.

ایران احتمالا با آرایش ۴-۳-۲-۱ و با ترکیب رحمتی - نصرتی (حیدری) -عقیلی - حسینی - حاج صفی - نکونام - تیموریان - پژمان نوری (مبعلی) -رضایی - خلعتبری (شجاعی) - انصاری فر در میدان حاضر خواهد شد.

ایران با فرستادن اندرانیک به جلو در کنار انصاری فر، اجازه بازی سازی از نقطه دفاعی را به آنها نخواهد داد و پرس را از همانجا شروع خواهد کرد.

در پشت این دو پژمان نوری قرار دارد که نزدیک به سونگ یونگ بازیکن میانی کره بازی خواهد کرد.اکثر حرکت کره ای ها بعد از شروع از دفاع، توپ ها به این مغز متفکر کره ای ها میرسد که بنوعی نقش توپ پخش کن را دارد. در کناره ها هم رضائی و خلعتبری نزدیک به دو دفاع راست و چپ آنها بازی خواهند کرد که مانع شکل گیری حرکت آنها از جناحین شوند. بخصوص وظیفه خلعتبری (شجاعی) سنگین است که در جناح راست آنها راه، اورلپ های سریع چا دوری دفاع راست سر تراشیده آنها را ببندد. او تا اینجای کار بهترین دفاع راست مسابقات بوده و از سمت راست خیلی سریع و تند و تیز حرکت میکند. اگر راه حرکت پلکانی کره ای ها برای رسیدن به یک سوم دفاعی ایران گرفته شود، آنها تقریبا فلج میشوند. کره ای ها خیلی کم بازی مستقیم انجام میدهند، یکی از گزینه های اصلی آنها برای بازی مستقیم پارک جی سونگ در جناح چپشان است. اگر نصرتی بتواند او را تحت فشار بگذارد، میتواند نقش او را کم رنگ و یا خنثی کند.

در پیکان حمله هم آنها کو جا چئول قرار دارد که تا اینجای کار آقای گل مسابقات است و ضربات درون باکس پنالتی را خوب میزند. بعد از آسیب دیدگی پارک ستاره موناکویی تیم، آمدن چئول مانند الماس گمشده ای بود که پازل حرکات تیم را کامل میکند. اینها همه در حالیست که بازیکنان ایران بتوانند به وظایف خود خوب عمل کنند و در شرایط خوب بدنی و ذهنی باشند. در فاز حمله بعد از گرفتن توپ،اگر در میانه میدان باشد، استفاده از سرعت دو بال کناری بخصوص قرار گرفتن خلعتبری در پشت چادوری و استفاده از فضای پشت سر او میتواند کار ساز باشد. در صورتیکه تیم در فاز دفاعی باشد و توپ را در یک سوم خود بدست بیاوریم، انصاری فر باید متمایل به فضای چپ بازی کند، چون مدافع چپ آنها عقب تر بازی میکند و فضای خالی تری در قسمت راست زمین آنها وجود دارد. در این حال یکی از مدافعان میانی آنها متمایل به سمت راست میشود و یکی از هافبک دفاعی آنها به نام لی یونگ رائه متمایل به مرکز زمین و بین دو مدافع میانی بازی میکند. در صورت دریافت توپ در زمین خودمان یکی از اپشن های ما صاحب توپ کردن انصاری فر در فضای خالی سمت چپ است .. از طرفی انصاری فر بازیکن پا به توپی نیست. سرعت و تکنیک عبور از یار مقابل را ندارد. هنر او بیشتر در باکس پنالتی است. او باید به محض دریافت توپ بدون معطلی بازیکنان اضافه شده را صاحب توپ کند.

اضافه شدن سریع نفراتی مانند تیموریان، پژمان نوری، رضایی و خلعتبری در فاز ضد حمله بسیار حیاتی میباشد. همچنین ما باید برنامه دقیقی برای استفاده از ضربات ایستگاهی داشته باشیم زیرا در مقابل دفاع نه چندان قد بلند کره و دروازه بان لرزان و نا مطمئن آنها یکی از راههای به گل رسیدن تیم استفاده از این حربه است. ضمن اینکه با توجه به دروازه بان ضعیف آنها شوت های از راه دور میتواند نتیجه بخش باشد. رفتن بازی به وقت اضافه و ضربات پنالتی و دخیل کردن شانس و احتمالات برای هیچ یک از دو تیم راه حل مناسبی نیست. قطبی نباید اشتباه قلعه نویی در چهار سال پیش را تکرار کند و امید حضور در نیمه نهایی را به احتمال انداختن یک سکه در هوا و نشستن شیر یا خط و شانس ۵۰ -۵۰ تقلیل دهد او که تا اینجا به جرات برترین مربی جام بوده و در لحظات سر نوشت ساز بدون اینکه اسیر احساسات شود تیم را خوب و سازمان یافته رهبری کرده باید در این مرحله حساس هم هنر خود را نشان دهد و نگذارد دست آوردهای کلانی که در این جام را داشته به یک باره از دست بدهد. او میتواند نام خود را در کنار محمود بیاتی، محمد رنجبر و حشمت مهاجرانی قرارداده و برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران جاودانه سازد. آقای قطبی جامعه فوتبال به تو و تیمت بدهکار است.

کوتوله های کوته بین در حال زدن آخرین سنگها و کشیدن واپسین نفس هایشان هستند. نود دقیقه با تمام احساس و قلبمان در کنار تو و تیمت خواهیم بود امپراتور.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016