سه شنبه 28 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جام ملتهای آسیا: صعود با طعم باران، بیژن نفتون - گویای من

ژاپن ۵ --- عربستان ۰

موتور تویوتا روشن شد

وقتی ماتسو بال راست ژاپنی ها در بازی سوریه آسیب دید و حالا مشخص شده که قادر به همراهی تیمش نیست و میتواند قطر را ترک کند، این یک توفیق اجباری برای سامورایی های آبی شد تا کاوازاکی بازیکنی که خیلی ها اعتقاد داشتند باید زودتر از اینها در ترکیب قرار میگرفت ،به میدان رود. او با سه گانه خودش ضمن مهر تائید و جا پا سفت کردن در تیم اصلی خیال زاکرونی را از این پست راحت کرد و در ضمن زنگ خطر را برای سایر رقبای آقای گلی مسابقات هم به صدا در آورد .گل پنجم او حاصل یک چرخش استثنائی در قلب دفاع حریف بود. این گل بار دیگر نشان میدهد در فوتبال مدرن امروز پایه موفقیت ،آموزش خوب از سنین اولیه ،بارور ساختن استعدادهای فردی و قرار دادن آن در قالب جمعی است. فوتبال امروز ژاپن حاصل ۲۵ سال کار حرفه ای با پیش زمینه ۵۰ سال کار اقتصادی و مدیریت در سطح اول جهان با استانداردهای بالا بوده و نه تنها زاکرونی و نه هیچ مربی دیگری نمیتوانسته با یکسال کار شق القمر کند و تیم را به سطح کنونی برساند، اتفاقا آنها با وجود امکانات مکفی هیچوقت از مربی خیلی سطح بالا در تیم ملی استفاده نکرده اند ولی به باشگاه ها و امور پایه ای خود خیلی توجه نشان داده اند. این را مقایسه میکنیم با تیم ملی خودمان که در آن بازیکن ملی از یک استپ کامل عاجز است. در اینجا بدون نگاه عمیق به زیر ساخت ها و شروط اساسی برای پیشرفت، همواره مربی ملی در مظان اتهام به عنوان متهم ردیف اول قرار دارد در صورتیکه مربی ملی بعنوان یک منیجر، کوردیناتور و هماهنگ کننده کامل کننده یک پازل و سمفونی است که باید برای تکمیل آن ساز آخر را خوب و درست بنوازد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ژاپن دیروز حاصل این دسترنج را دید و عربستانی که همواره برای آنان رقیبی نزدیک و جدی بود را با خاک یکسان کرد. این سنگین ترین شکست عربستان طی ۲۷ سال حضور آنها در مسابقات جام ملتها بوده. آنها دیروز یک تیم ورشکسته بودند که در پایان بازی، تنها به یک لشکر شکست خورده مانند میشدند. کاپیتان ناصر الجوهر در حالی که سگرمه هایش در هم بود گفت پسران صحرا با بازیابی خود بر خواهند گشت. آنها حالا باید به ریاض برگردند، ضمن ریکاوری و نگاه ویژه در باره بزرگترین شکست تاریخ فوتبال خود که بدون کسب حتی یک امتیاز و به ثمر رساندن تنها یک گل به انجام رسید، بررسی عمیقی هم در تشکیلات سازمانی خود ،لیگ سراسری، فوتبال پایه و ساز کار های مربوط به آن به مشکل اساسی خود در پرورش استعدادها بپردازند. که چرا در چند سال اخیر نسل جدید روی خوشی برای فوتبالیست و ستاره شدن از خود نشان نمیدهد و ترجیح میدهد وقت خود را صرف خوشگذراننیها و تفریحات مدرن کند .تیم ارسالی به دوحه بی استعداد ترین تیم چند سال اخیر سعودی ها بود. تیمی که کمتر ستاره ای در آن میتوانستی تماشا کنی و تشکیل شده از تعدادی بازیکن متوسط بود .ستاره ای هم اگر داشت، ستاره ای بود که در خفا سیگار میکشید و راه رفتنش در زمین شبیه به پنگوئن های استوایی بود. در پایان بازی، زاکرونی مربی ژاپن گفت :ما در پی اثبات خود هستیم. حالا ژاپن در روز جمعه باید در مقابل قطر میزبان قرار گیرد، مسابقه ای که برای هیچکدام از طرفین بازی آسانی نخواهد بود و پیش بینی در باره آن مشکل.

اردن ۲ --- سوریه ۱

ایستاده میمیریم

بازی دو همسایه، تقابل منطق و احساس بود .همانقدر که عدنان حمد بازی را با تعقل، درایت و طمانینه دنبال میکرد و این را بخوبی میشد درسیمای خودش و تیمش دید، والری با جوش خوردنها و بالا و پائین پریدن های کنار زمین احساساتش را به تیم منتقل میکرد. سوری ها که در ابتدای بازی خوب بر انگیخته شده بودند با غلیان احساسات و تشویق هوادارانش بازی را توفانی آغاز کردند تا اینکه به گل اول بازی در دقیقه ۱۲ دست پیدا کردند. در ادامه، بازی با شور و حرارت خاصی بازی دنبال شد تا اینکه بر اثر اشتباه دفاع و دروازه بان سوریه در دقیقه ۳۱ و به قول فوتبالی ها، قاطی کردن آنها، اردن توانست گل مساوی را بزند و به گفته مربیشان به بازی بر گردد. نیمه دوم باز هم در حالی سوریه در حال صرف انرژی زیاد در پی به ثمر رساندن گل پیروزی بود اما دوباره با اشتباه دفاع و دروازه بان بر خلاف جریان بازی، اردنی ها گل دوم را وارد دروازه حریف کردند و آب پاکی بروی دست سوریه ها ریختند .. بعد از این گل حرارت شامی ها فروکش کرد و هر چه به پایان بازی نزدیک میشدیم، انگیزه و حرکت آنها کمتر میشد و نومیدی برشان غلبه میکرد. این یک مسابقه بین دو قدرت سنتی درجه دوم آسیا بود که تاکتیک و تکنیک در سطح رو به متوسطی از قاره به نمایش در میآمد. نکته جالب در نیمه دوم پاره شدن شورت بازیکن سوری بدلیل کیفیت بد آن. بود، موردی که سر نخی برای همگان است تا که پی به کمبود های اساسی و مشکلات پایه ای این گونه تیمها برده شود. بازی در زیر باران زمستانی دوحه انجام گرفت که باعث تلطیف هوا و تماشاگران دو تیم شده بود. حالا اردن در یک چهارم نهایی باید به دیدار ازبکستان برود. جایی که تقابل دو اندیشه، عدنان حمد در یک طرف و آبراموف با آن سبیل های مدل استالینی اش در طرف دیگر دیدنی خواهد بود.

گروه سوم

امروز تکلیف حریف ایران در دور آینده مشخص خواهد شد. در یک بازی استرالیا به مصاف بحرین میرود جایی که اوسیک مربی استرالیا اعلام کرده که فقط برای برد به زمین خواهد رفت و مایل نیست شرایط صعود خود را به دست تقدیر و اما و اگر بسپارد. او در عین حال به چند بازیکن خود بدلیل مصدومیت و یا کهولت سن و خستگی جهت آمده شدن برای مراحل بعدی استراحت خواهد داد .ولی بحرینی ها به هیچ وجه حریف آسان و دست و پا بسته ای نخواهند بود و به گفته سلمان شریدا مربی آنان، میروند تا تاریخ ساز شوند ولی کاری بس دشوار پیش روی دارند. آنها فقط در صورت کسب پیروزی ودریافت سه امتیاز میتوانند جشن صعود را بگیرند. در بازی بعد کره در مقابل ضعیف ترین تیم این دوره از رقابت ها یعنی هند قرار میگیرد که قبلا اولین تیم حذف شده بازیها بودند. کره ای ها بدنبال یک برد پر گل و بی دردسر هستند تا ضمن بالا بردن روحیه خود بعنوان تیم اول گروه بدور آینده بروند. در عین حال مربی آنها گفته ما هند را دست کم نخواهیم گرفت و با تمام قوا و نیرو به مصاف آنها خواهیم رفت. حسن اول شدن در این گروه این است که برنده بازی آنها با تیم دوم گروه ایران باید با برنده دیدار ازبکستان و اردن برای رفتن به فینال رقابت کند که مسیری راحت تر از مسیر مقابل خواهد بود.

سیستم

بجز دو تیم استرالیا و هند که با سیستم ۴-۴-۲ بازی میکنند، بقیه تیمهای جام با سیستم ۴-۲-۳-۱ بعنوان سیستم پایه بازی کرده اند که در دفاع به سیستم های مختلف ۴-۵-۱ ،۴-۴-۲ ،۴-۱-۴-۱ ۴-۳-۲-۱ و در حمله به ۴-۲-۲-۲ ،۴-۲-۳-۱ ،۴-۲-۴ و یا ۴-۲-۲-۱-۱-تبدیل میشود .این تیمها سعی کردند ضمن بازی منظم و رعایت فاصله خطوط ،دفاع را از جلو بازی کنند و به آن عمق ندهند و ضمن فشرده کردن زمین بازی، کار انتقال نفرات و توپ را با سرعت زیاد تری انجام دهند تا بتوانند سریعتر از دفاع به حمله و بلعکس بروند. یکی از مشکلات اساسی ایران در پیاده کردن این سیستم فاصله زیاد مبعلی (نوری) با فوروارد تیم است که حفره های میانی آن هم به سرعت بوسیله ساپورترهای دفاعی خط هافبک سریعا پر و خالی نمیشود. در ضمن در صورت بازی مستقیم از دفاع برای تک فوروارد تیم، مهاجم هدف ما دارای سرعت و تکنیک مناسب برای گذر از دفاع حریف و رسیدن به دروازه نمیباشد. از طرفی در کناره ها تاکنون حرکات ترکیبی بال و پیستون برای آهنگ دروازه حریف و فتح آن، روان و سریع نبوده و در کل هماهنگی آرمانی دیده نمیشود. تیمهایی توانسته اند این سیستم را بخوبی اجرا کنند که دارای بال و پیستون کناری قوی بوده اند و ضمن درک متقابل بخوبی در جلو با اضافه شدن و انجام حرکت ترکیبی، در عقب هم پوشش مناسب از یکدیگر داشته اند مانند ژاپن و کره جنوبی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016