پنجشنبه 30 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جام ملتهای آسیا: طلوع ستارگان، بیژن نفتون - گویای من

تیم ملی ایران در بهترین بازی دور مقدماتی اش با نتیجه سه بر صفر امارات را شکست داد تا به عنوان تنها تیمی که از بازیهای مقدماتی امتیازات کامل را کسب کرده، به دور دوم بازیها پا بگذارد. تیم ایران دیروز با بال سمت راست خود در نیمه اول آرش افشین و در نیمه دوم غلام رضایی ،عرصه را بر سفید پوشان اماراتی تنگ کرده بود. این تیم حالا با این سه بازی انجام شده به صف مدعیان اصلی جام پیوسته است. در هشت تیم حاضر در دور دوم، چهار تیم قهرمان این بازیها در دوره های قبل شامل ایران ،کره جنوبی، ژاپن، عراق و چهار تیمی که تاکنون نتوانسته اند به دور نیمه نهایی این بازیها پای بگذارند شامل استرالیا، قطر، اردن و ازبکستان حضور دارند. همچنین چهار تیم از غرب آسیا به مصاف چهار تیم از شرق و میانه آسیا خواهند رفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مصافی که از همین حالا پیش بینی هر دیدارش مشکل مینماید و باید دید در این جنگ، غرب سرافراز بیرون خواهد آمد و یا شرق. حالا تیمها باید آن جنم و حداکثر توانایی خود را در این مرحله نشان دهند که دیگر هیچ شانسی برای خطاهای احتمالی وجود ندارد و در صورت آن تیمها باید با جام خدا حافظی کنند. دیروز در حالی که در کلیه سایت های خبری اعلام شد که برنده بازی ایران --کره باید به مصاف برنده ژاپن -- قطر برود ولی شب گذشته در پایان تحلیل بازی ایران -- امارات در تلویزیون الجزیره صحبت از برنده بازی ایران-کره با اردن -- ازبکستان بود .تحلیلی که در آن به به تو ستاره سابق برزیلی از ایران به عنوان مدعی اول جام نام برد. ایران این شانس را داشت که با استراحت دادن به تعدادی از بازیکنانش. آنان را آماده آورد گاه کره بکند. دیروز در حالی که آنالیزورهای کره ای در ورزشگاه حضور داشتند، نتوانستند چیز زیادی از ترکیب و بازیکنان ایران بیرون بیاورند اما در میدان مسابقه داور کره ای کمک خوبی به تیم کشورش انجام داد و با اخراج آرش افشین یکی از یاران موثر تیم را که میتوانست در بازی کره کمک شایانی به تیم بکند را ، به ناحق از بازی اخراج کرد.

نگاهی اجمالی نه نفرات تیم

شهاب گردان: بعد از اینکه در دقایق آغازین نتوانست ضربه آرام احمد خلیل را به خوبی دفع کند و توپ به تیر دروازه اصابت کرد، رفته رفته بر بازی مسلط شد و هر چه از دقایق بازی میگذشت این اطمینان را در حرکات او بیشتر میشد دید .البته او این شانس را هم داشت که کلا بازیکنان اماراتی در این سه بازی گلی را به ثمر نرساندند و در زدن ضربات آخر بیدقت و بد شانس بودند.

خسرو حیدری: دیروز خسرو بمراتب خیلی بهتر از بازی با کره کار کرد. قطبی با اینکه او یک اخطار داشت ولی این ریسک را کرد و او را در ترکیب قرار داد ه بود. او نشان داد که احتیاج به بازی کردن دارد تا در ترکیب تیم جا بیفتد. دیروز او هم در نیمه دوم راه افتاد که با راه افتادن او جناح راست تیم و کل تیم راه بیفتد. بازی رو به جلو و حرکات طولی او در جناح راست، بر خلاف جناح چپ این اجازه را به آرش افشین در نیمه اول وغلام رضایی در نیمه دوم داده بود تا بتوانند با فرارهای خود دروازه حریف را با خطر مواجه سازند. پاس زیبای او به محمد نوری سبب به وجود آمدن گل دوم شد.

فرشید طالبی: چند ضربه سر ناموفق و بی روحیه در ابتدای بازی نشان از نیاز او برای بازی کردن بیشتر در تیم میداد که هر چه از بازی گذشت او هم همراه تیم مسلط تر و پخته تر عمل کرد ولی مانند همه مدافعان میانی ایران چه اصلی و چه ذخیره، سرعت عمل لازم و کافی را نداشت. او که ضربات اول را خوب میزند ولی در بازیسازی تیم از عقب موفق عمل نکرد و با پرس جزئی اماراتی ها بجای دادن پاس توپ را با یک ضربه بلند دفع میکرد
محسن بنگر: محسن هم که ضربات اول را خوب میزند، هنوز همان مشکل باشگاهیش را دارد که در باکس پنالتی با بازیکنان پا به توپ مقابل مقتدرانه عمل نمیکند. در همان فرار احمد خلیل در دقایق آغازین، بعد از عبور فوروارد اماراتی این شانس را داشت که به روی او خطای پنالتی مرتکب نشد. او هر چقدر در بازی هوایی موفق است ولی در بازی زمینی ناموفق نشان میدهد. او هم در بازی سازی و حرکت اولیه از دفاع چندان موفق نشان نداد. دیروز تیم ملی در ارسال ضربات ایستگاهی ناموفق نشان داد تا او بتواند از هنر ضربات سر خود استفاده کند و دروازه حریف را با خطر رو برو سازد.

احسان حاج صفی:او که در دو بازی قبل یکی از موفق ترین یاران ما بود. دیروز هم خوب بود ولی رفته رفته کمی خسته نشان داد و قطبی با بیرون آوردنش از زمین نشان داد میخواهد جلوی خستگی او را برای بازی با کره بگیرد. احسان حالا در فاز دفاعی هم به مهره مطمئنی بدل گشته و دیروز یک بار دروازه ایران را نجات داد. در مقابل در فاز حمله، حرکات طولی را خیلی خوب انجام نمیدهد و هنوز با بال چپ به درک و هماهنگی متقابل نرسیده است
آندرانیک تیموریان: او که حالا پخته تر از همیشه نشان میدهد با دوندگی های زیاد خودش، مانع از شکل گیری حرکات تیمی حریف میشود. او دیروز با جایگیری خوب و قرار دادن خودش در مسیر توپ با بازی تک ضربش نقش خوبی را در انتقال تیم از فاز دفاع به حمله داشت. او میتواند یکی از مهره های موثر تیم در ادامه راه باشد.

قاسم حدادی فر: او هم در ابتدای بازی، در جریان بازی گم نشان میداد ولی رفته رفته در بازی جا افتاد و به یکی از یاران خوب تیم بدل گشت. او که بازیکن باهوشی نشان میدهد چندین بار دست به تغییر آهنگ و جهت بازی زد که در روند حرکت تیمی مثبت واقع میشد. گل اول با پاس بلند ،قطری و زیبای او برای غلام رضایی بدست آمد.اشکال او طمانینه و مکث بیش از اندازه است. او در نیمه دوم چند بار میتوانست با سرعت عمل بیشتر،آرش افشین را صاحب توپ کند ولی با تعلل بیمورد این شانس را از تیم گرفت. او اید قدرت بازی خوانی خود را بالا ببرد و قبل از دریافت توپ، تصمیم بگیرد که میخواهد چه کار کند.

محمد نصرتی: او هم مانند همیشه بود. در قسمت دفاعی موفق و در فاز هجومی ناموفق. او در این سه بازی چه در دفاع راست و چه در دفاع چپ، همانقدر که اجازه نفس کشیدن به حریف مقابل را نداده است، ولی در مقابل با عدم نفوذهای رو به جلو بال سمت خودش را ناقص کرده و اجازه شکل گیری حرکات ترکیبی و روان را به تیم ایران نداده.

مسعود شجاعی: او یکی از یاران ناموفق ایران در بازی دیروز بود، در بازی عراق بمراتب بهتر ظاهر شده بود. او نشان داد آنجور که باید و شاید خودش را از نظر جسمانی و روانی آماده این بازیها نکرده. شاید قطبی یک شانس دیگر حتی بعنوان یار جانشین در بازی با کره به او بدهد و باید از این آخرین شانس استفاده لازمه را ببرد و همانطور که در چند بازی اخیر با کره موفق ظاهر شده بود، در بازی شنبه نیز موثر بازی کند .در غیر اینصورت در صورت گذشتن ایران از این مرحله و وجود بازیکنی مانند آرش افشین،او باید برای ایندوره از بازیها از ترکیب تیم خداحافظی کند.

غلام رضایی: با آمدنش در نیمه دوم، او تغییر محسوسی بر جریان بازی و عملکرد تیم گذاشت. دو گل را ساخت .دو موقعیت صد در صد را با تعلل از دست داد و بارها خط دفاعی امارات را آزار داد. او از مهره های اساسی ما در بازی با کره خواهد بود.

آرش افشین: بی تردید یکی از امیدهای بزرگ فوتبال ایران در آینده خواهد بود. او دیروز با اعتماد به نفس خوبی به میدان آمد و در حالی که اولین بازی ملیش را انجام میداد، راحت و روان کار کرد. در نیمه اول با گام های زیبای خودش چند فرار تماشایی انجام داد، یک بار هم با دریبل یک پا دو پایش ورزشگاه را از جا بلند کرد. او نشان داد که به پاس های بلند، عمقی و تو در نیاز دارد تا بتواند هنر خودش را نشان دهد. در نیمه اول محمد نوری چند بار او را راه انداخت ولی در نیمه دوم کسی نبود که او را تغذیه کند ولی با اینحال با جایگیری مناسب و داشتن پاهای بلند توانست گل اول ایران را به ثمر برساند. در عین حال او نباید تمرکزش را در جریان بازی از دست بدهد و بقولی از جریان بازی خود را خارج بکند. اخطار اول او از عدم توجه کافی بدست آمد. شاید ایران حسرت نبود او را در بازی با کره بخورد و در صورت عبور تیم ملی از این مرحله، ممکن است به برگ برنده قطبی در دو بازی پایانی تبدیل شود.

محمد نوری: دیروز روز خوبی را سپری کرد و باعث شد یکی از اشکالات عمده ایران در دو بازی اول به چشم نیاید. او با دوندگی زیاد خود، ضمن حضور در میانه میدان، خودش را هم به یک سوم دفاعی حریف نزدیک میکرد تا زهر هجومی تیم را هم زیاد کند و فاصله خود را با نوک حمله تیم کم کند. او گل دوم را با یک دوی خوبی که با خسرو حیدری انجام داد به زیبایی به ثمر رساند و چند بار با پاس های عمقی خودش یاران تیم را صاحب موقعیت خطرناک در مقابل دروازه حریف کرد. او نیاز دارد ضمن افزودن به سرعت خودش، حمل توپ و نفوذ در عمق میدان را بر حرکات خویش بیافزاید.

محمد غلامی: او هم هر چقدر در ابتدای بازی استرس داشت، به مرور اعتماد به نفسش بیشتر شد و توانست بازی بهتری از خودش به نمایش بگذارد. ضربه سر او که منجر به گل اول شد،تماشایی و باقدرت بود. او ذخیره مطمئنی برای انصاری فر در بازی با کره خواهد بود.

رضا نوروزی:او که فرصت زیادی برای بازی بدست نیاورد، در همان چند دقیقه خیلی سنگین نشان داد. با این حال با یک پاس عمقی زیبا از یک توپ برگشتی، ایران را صاحب گل سوم کرد.

ضربات ایستگاهی

دیروز ایران در نواختن این ضربات موفق نشان نداد تا بتواند از امتیاز یاران سر زن و بلند قامت خود استفاده کند .در غیاب مبعلی ، حاج صفی و حدادی فر در نواختن کاشته و ضربات کرنر ناموفق نشان دادند .شاید بهتر است آقای قطبی در صورت حضور نداشتن مبعلی در زمین از اشخاص دیگری به شکل بهینه استفاده کند تا تیم بتواند از این پوئن و امتیازی که نسبت به تیمهای دیگر آسیایی دارد بخوبی بهره ببرد .خسرو حیدری و مسعود شجاعی کسانی هستند که میتوانند به تیم در این مساله کمک خوبی بکنند.

کاپیتانی

دیروز تیم ایران در یکی از روزهای نادر خودش، سه کاپیتان را تجربه کرد. ابتدا مسعود شجاعی که البته سابقه بیشتری در تیم نسبت به تیموریان دارد ولی تعداد بازی او نسبت به آندرانیک کمتر است، بازوبند را به بازوی خود بست، سپس با خروج او در نیمه دوم اندو تیموریان اولین بازیکن ارمنی و مسیحی ایرانی شد که این بازوبند را به بازو میبند. او که جانشین خلف همقطارانش نظیر کارو حق وردیان، گارنیک شهبندری، آندرانیک اسکندریان، ادموند بزیک و .... در تیم ملی شده با شایستگی هر چه تمام تر به این افتخار نائل شد، دست آخر با ورود محمد نصرتی به زمین، او که بعد از نکونام پر سابقه ترین بازیکن تیم محسوب میشود، کاپیتان تیم شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016