چهارشنبه 18 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارلوس کی‌روش: ايران بايد قدرت چهارم فوتبال آسيا شود، کريمی و نکونام آموزش می‌دهند، مهر

کارلوس کی‌روش در گفتگوی بلندی که با سايت فيفا داشته به طور تفصيلی در خصوص تيم ملی ايران صحبت کرده اما تاکيد کرده است ايران هنوز با سه قدرت اول آسيا يعنی ژاپن، استراليا و کره جنوبی فاصله دارد و بايد سخت کار کند تا به آنها برسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کی‌روش هم جاذبه دارد و هم به همان ميزان مربی شناخته شده‌ای است. وی سابقه مربيگری در تيم‌های فوتبال رئال مادريد و پرتغال را در کارنامه دارد و البته در تيم فوتبال منچستريونايتد به عنوان دستيار فعاليت کرده است. اين مربی پرتغالی در ماه آوريل ۲۰۱۱ هدايت تيم فوتبال ايران را برعهده گرفت.

کی‌روش گفتگوی جامعی را با سايت فيفا انجام داده که از نظر می گذرانيد:
فيفا: نظر شما در ارتباط با پيشرفت فوتبال ايران پس از گذشت شش ماه که از حضورتان در اين تيم می گذرد چيست؟

کارلوس کی‌روش: فکر می کنم که تيم ما روند رو به جلويی داشته است. تيم ما از نقطه نظر دفاعی سازمان يافته‌تر شده و همچنين به ثبات رسيده‌ايم و ظرفيت اين را داريم که به سمت جلو حرکت کنيم. بازيکنان ما به ميزان زيادی به لحاظ وضعيت بازی و روحی پيشرفت کرده‌اند و ما از نقطه نظر تيمی، قوی‌تر شده‌ايم. البته هميشه فضا برای بهتر شدن وجود دارد که اين انگيزه‌ای می شود هم برای من و هم برای تيم که سخت‌تر کار کند تا به يک سطح بهتری دست پيدا کند.

- هدف گذاری شما با تيم ملی ايران چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* هدف اصلی ما در درجه اول صعود به رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ در برزيل است بنابراين کار ما در حال حاضر اين است که بهترين تيم ممکن را آماده کنيم برای اينکه به هدف خود دست يابيم. البته فدراسيون فوتبال ايران همچنين از من خواسته به توسعه بازيکنان جوان اين تيم هم کمک کنم، به ويژه آنهايی که بتازگی به تيم ملی بزرگسالان دعوت شده‌اند.

- با توجه به پيشرفت قابل توجهی که در ماه‌های اخير داشته‌ايد آيا اعتماد به نفس بازيکنان نسبت به گذشته افزايش يافته است؟
* آنها بيش از پيش با روش بازی ما آشنا شده‌اند و با آن احساس راحتی می کنند. ضمن اينکه آنها در نقش‌هايی که ما انتظار داريم بازی می کنند. عملکرد بازيکنان ايران به لحاظ ارتباط با يکديگر به ميزان بسيار زيادی توسعه پيدا کرده است. همه اينها باعث می شود که اعتماد به نفس‌شان ارتقا پيدا کند و می توانند برای بازی تهاجمی خطر کنند.

- کاپيتان جواد نکونام به سايت فيفا گفته که شما روی ذهنيت تهاجمی تيم تمرکز کرده‌ايد و اين امر هميشه باعث می شود که بازيکنان رو به جلو حرکت کنند...
* من معتقدم که بهترين راه برای دفاع اين است که شما توپ را در اختيار داشته باشيد و به طور مستمر حمله کنيد. اگر شما بهتر بتوانيد حمله کنيد بنابراين بهتر قادر خواهيد بود بازی را در اختيار بگيريد. اما تنها راه ممکن برای پيشروی و حمله اين است که بازيکنان شما آمادگی اين را داشته باشند که برای يکديگر فداکاری کنند. هر کسی بايد به طور کامل از وظايفش با اطلاع باشد. بازی تهاجمی به معنی اين است که شما هميشه از ظرفيت‌های دفاعی خود آگاه باشيد و به لحاظ ذهنی دچار لغزش نشويد؛ زيرا يک تيم هرگز با فوتبال تهاجمی به موفقيت نخواهد رسيد مگر آنکه به لحاظ دفاعی آماده باشد.

- يکی از تغييرات قابل توجهی که از زمان حضور شما در تيم ملی ايران رخ داده اين است که علی کريمی به تيم دعوت شده است؛ کسی که بی ترديد باتجربه‌ترين بازيکن تيم ملی ايران است. آيا شما از عملکرد اين بازيکن تا به اينجای کار رضايت داريد؟
* من نه تنها از عملکرد او بلکه از عملکرد جوادنکونام هم خيلی راضی هستم. هر دو بازيکن از تجارب بين المللی بالايی برخوردار هستند و سعی می کنند آن را با ديگر اعضای تيم به اشتراک بگذارند. اين دو نقش آموزشی پررنگی در تيم ايفا می کنند. نقصان تجربه بين المللی يکی از بزرگترين چالش‌هايی است که تيم ملی ايران با آن مواجه است بنابراين علی و جواد می توانند به بازيکنان جوان تيم بياموزند که چه کنند.

- آيا شما در روش خلاقانه ۳-۳-۴ از عملکرد آندرانيک تيموريان و جواد نکونام راضی هستيد؟
* من نسبت به عملکرد هر دو بازيکن رضايت دارم اما بعضی ديگر از هافبک های تيم ما مانند قاسم حدادی فر و مجتبی جباری در ارائه اين نوع از بازی مشارکت دارند.

- به عنوان يک مربی شناخته شده در ارتباط با کشف استعدادها، چه انتظاری از کريم انصاريفرد، محسن مسلمان و احسان حاج صفی که همگی در اوايل ۲۰ سالگی هستند، داريد؟
* اين بازيکنانی که شما ذکر کرديد به همراه چند تای ديگر از تيم المپيک و زير ۲۱ سال به تيم ما پيوسته‌اند. ما انتظار داريم که آنها خيلی سريع پيشرفت کنند و تنها راهی که منجر به اين اتفاق خواهد شد اين است که به آنها فرصت بدهيم تا در بازی‌های بين المللی شرکت کنند و در اين مسير کسب تجربه کنند.

- ايران در حال حاضر برای صعود به دور بعدی رقابت‌ها جايگاه خوبی دارد اما برای ديدار با تيم‌های ژاپن، استراليا و کره جنوبی و در نهايت صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل، پيش بينی شما چيست؟
* شما نمی توانيد با بهترين تيم‌های جهان به رقابت بپردازيد مگر اينکه آمادگی اين را داشته باشيد که با بهترين تيم‌های آسيا مبارزه کنيد. هدف ما اين است که با بهترين‌ها بازی کنيم و در ميان بهترين‌ها باشيم. آسيا اکنون سه تيم برتر دارد که عبارتند از استراليا، ژاپن و کره جنوبی اما ما بايد سخت کار کنيم تا آنها ايران را به عنوان قدرت چهارم بپذيرند و اين هدف ما برای آينده نزديک است. در درازمدت، البته ما می خواهيم که به سطح بالاتری ارتقا يابيم و مقابل بهترين تيم‌های جهان بازی کنيم.

- شما يک سال با تيم "ناگويا گرمپوس ايت" ژاپن و دو سال با تيم فوتبال امارات در دهه گذشته کار کرده‌ايد. نظر شما در کل در ارتباط با پيشرفت فوتبال در قاره آسيا چيست؟
* در کل بايد بگويم که پيشرفت بسيار زيادی در سطح قاره حاصل شده اما هنوز شکاف در خصوص سطح فوتبال بين کشورها بسيار است. من دو کشور را می بينيم که خيلی سريع و مستمر پيشرفت می کنند اما آسيا در کل از کاستی توسعه تيم‌ها رنج می برد. در واقع اين مشکلی است که قاره آسيا همچنان با آن دست به گريبان است. شايد در سال‌های اخير آسيا ميزبان رقابت‌های بسياری بوده اما فکر می کنم هنوز ستارگانی که بتوانند در سطوح بين المللی بازی کنند در قاره آسيا کم است.

- نظر شما در خصوص عملکرد تيم پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی چيست؟
* از نقطه نظر من پرتغال عملکرد خيلی خوبی داشت. ما فوتبال خوب و تاثيرگذاری اجرا کرديم اما بايد به خاطر داشته باشيم که تيم ما در چه گروه دشواری قرار داشت. سه تيم بزرگ برزيل، ساحل عاج و پرتغال بايد برای دو سهميه با هم رقابت می کردند و ما در نهايت موفق شديم در کنار برزيل به مرحله بعد صعود کنيم. اين در حالی است که ما می توانستيم در جمع هشت تيم و يا حتی چهار تيم قرار بگيريم. پيروزی بزرگ ما مقابل کره شمالی يکی از هيجان انگيزترين رقابت‌های جام بود. متاسفانه ما در دور دوم با اسپانيا روبه‌رو شديم، مسابقه‌ای که بسياری بر اين باور بودند که بايد در نيمه نهايی و يا فينال رخ می داد. از بازی با اسپانيا بايد به عنوان يک بازی حماسی نام ببرم که عملکرد بسيار خوبی داشتيم اما آنها در نهايت پيروز شدند و نشان دادند که شايسته کسب قهرمانی در جام جهانی بودند.

- "کريستيانو رونالدو" چقدر برای تيم فوتبال پرتغال اهميت دارد؟
* اگر بازيکنی به سطح رونالدو و فيگو برسد ظرفيت اين را دارد که نتيجه بازی را عوض کند. با توانايی‌های خدادادی که آنها دارند می توانند بازی را در يک ثانيه تغيير دهند. آنها واقعا برای تيم‌های ملی کشورشان بازيکنان با اهميتی هستند. متاسفانه بعضی از بازيکنان ممکن است در حالی در رقابت‌های جام جهانی شرکت کنند که در بهترين فرم ممکن نباشند و اين به يک فصل طولانی باشگاه‌شان باز می گردد؛ جايی که بعضی از آنها شايد آسيب ببينند. اين اتفاقی بود که برای رونالدو در جام جهانی قبل رخ داد. رونالدو فقط در دور دوم توانست برای تيم ملی پرتغال عملکرد قابل قبولی داشته باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016