دوشنبه 22 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه تعليق فوتبال ايران روی ميز فيفا، خبرآنلاين

مديريت ورزش - تشکيلات حقوقی فيفا و دايره حقوقی کنفدراسيون فوتبال آسيا، پرونده ای ويژه برای اتفاقات فوتبال ايران باز کرده اند.


به گزارش خبرآنلاين، اخبار مربوط به فشارهای غير فوتبالی به فدراسيون فوتبال، در دستور بررسی کار کميته ويژه در کنفدراسيون فوتبال آسيا قرار گرفته است. انتخابات فدراسيون فوتبال پيش از برگزاری هم يکی از چالش های مهم فدراسيون جهانی برای اجرای اساسنامه اين ارگان بين المللی و اجرای بند يک آن يعنی استقلال فدراسيون های فوتبال کشورهای دنيا بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به همين دليل هم بود که «کيم مون» نفر دوم تشکيلات بين المللی کنفدراسيون فوتبال آسيا به نمايندگی از فيفا يک روز قبل از مجمع وارد تهران شد و سايه به سايه علی کفاشيان در تمام زمان برگزاری مجمع حرکت می کرد. حتی در پايان انتخابات او در گزارشی رسما علی کفاشيان را به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال ايران به فيفا و AFC اعلام کرد. فدراسيون فوتبال هم در نامه ای نتايج انتخابات را به اين دو نهاد بين المللی ارسال کرد تا از نظر مراجع اصلی متولی فوتبال جهان و آسيا، کفاشيان برگزيده قانونی مجمع فوتبال ايران شناخته شود؛ کسی که برای مدت ۴ سال هيچ نيرويی خارج از فوتبال قادر به عزلش نخواهد بود.

اما اخبار منتشره از ارگان های رسمی چون وزارت ورزش و سايرنهادها به يکی از چالش های دوباره کميته مورد نظر تبديل شده و گروهی از کارشناسان کنفدراسيون فوتبال آسيا موظف شده اند تا پرونده مربوط به ايران را بررسی کنند و حتی چندين بار تماس هايی با مسئولان ذيربط فوتبال ايران در اين زمينه صورت گرفته شده تا توضيحاتی درباره اتفاقات بعد از مجمع فدراسيون فوتبال و اخبار منتشره در اين زمينه داده شود. فيفا و AFC برای اجرای بند ۲ از ماده ۶ اساسنامه فدراسيون بين المللی که اشاره دارد به دفاع تمام قد از انتخاب مجامع فدراسيون های ملی در برابر هر نوع دخالت دولتی يا حاکميتی پای رای مجمع فدراسيون فوتبال ايران خواهند ايستاد. اگرچه گروهی از کارشناس های حقوقی وزارت ورزش بر اين گمان هستند که دستگاه قضايی مستقل از دولت عمل می کند اما فيفا در آخرين نامه به فدراسيون فوتبال ايران اين نکته را متذکر شده که از نظر اين نهاد تمام ارگان های نظارتی و حاکميتی که خارج از چارچوب مجمع باشند از نظر فيفا مرجع دولت محسوب می شوند و دخالت شان عواقبی سخت برای عضويت کشورهای متخلف در فيفا به همراه خواهد داشت.

همچنين در پيام غير رسمی فيفا به فدراسيون فوتبال مثال هايی ذکر شده همچون تعليق فدارسيون فوتبال عراق که به دليل حمله ارتش به فدراسيون فوتبال اين کشور و تصرف آن مقر اشاره کرده و همچنين تعليق فوتبال ملی اندونزی به دليل حمله پليس به مجمع فدراسيون فوتبال آن کشور. مثال های ديگری هم از جمله هشدارهای جدی به اسپانيا و يونان به دليل دخالت های دستگاه های غير فوتبالی در امور فوتبال اين کشورها نيز ذکر شده است.
روند طی شده در پرونده فوتبال ايران و شايعه استعفای قريب الوقوع کفاشيان نامه تعليق فوتبال ملی ايران را باری ديگر روی ميز کار گروه ويژه فيفا قرار می دهد؛ اتفاقی که می تواند تيم ملی ايران را از جام جهانی، باشگاههای ايران را از حضور در ليگ قهرمانان آسيا، تيم های رده سنی مختلف را از حضور در تورنمنت های بين المللی و داوران ايران را از قضاوت در ليگ هايی غير از ليگ های داخلی محروم کنند. به عبارتی واضح تر بايد با حسرت ببينيم که چطور تيم حذف شده بحرين با بليت ما برای رقابت در مسير جام جهانی حضور پيدا می کند و خيلی ساده ايران شانس حضور در اين تورنمنت مهم و حضور کارلوس کروش در فوتبال مان را به يکباره از دست می دهد.

همه اين اتفاقات در حالی رخ می دهد که وزارت ورزش می توانست با يک مجوز ساده از هيات دولت برای علی کفاشيان جلوی همه اين مسايل را بگيرد که در اين صورت نه تنها به رای مجمع احترام می گذاشت، بلکه اساسنامه مورد تائيد هيات وزيران و البته قوانين تصويب شده در مجلس شورای اسلامی را که برای اجرا به نهاد قضايی فرستاده شده هم محترم می شمرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016