چهارشنبه 24 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هوشنگ اسماعيلي: برتري ذهني تفاوت قهرمانان را رقم مي‌زند، ایسنا

رييس كميته‌ روانشناسي فدراسيون پزشكي ورزشي معتقد است، ورزشكاران بايد ابعاد روحي ورزش را برابر با آمادگي جسماني خود بدانند.

هوشنگ اسماعيلي در گفت‌و‌گو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اهميت روانشناسي و كاربرد آن در ورزش اظهار كرد: اگر موفقيت ورزش كشورهاي اروپايي را در نظر بگيريم به اين نتيجه‌ مي‌رسيم كه تيمي موفق است كه در كنار خودش، كادر پزشكي نيز داشته باشد. اين كار مي‌تواند شامل متخصص تغذيه، توانبخشي، بدنسازي، طب ورزشي و روانشناسي باشد.

رييس كميته‌ روانشناسي فدراسيون پزشكي ورزش ادامه داد: در مسابقات و تورنمنت‌هاي مختلف ورزشي،معمولا 10 نفر اول از نظرسنجي در يك سطح قرار دارند و آن ورزشكاري بين آن‌ها برتر است كه از نظر رواني بالاتر باشد
معمولا 10 نفر اول از نظرسنجي در يك سطح قرار دارند و آن ورزشكاري بين آن‌ها برتر است كه از نظر رواني بالاتر باشد
. به عبارت ديگر برتري ذهني است كه تفاوت قهرمانان در يك رشته را رقم مي‌زند. بنابراين همان طور كه ورزشكاران براي حضور در مسابقات ، با تمرين به آمادگي جسماني مي‌رسند، نياز است اين آمادگي را در بعد رواني هم به دست آورند. همچنين بحث روانشناسي موضوعي نيست كه بگوييم يك شبه فراهم مي‌شود. بلكه براي آمادگي ذهن ورزشكار به چندين سال تلاش نياز است. با اين اوصاف مسئولان ورزشي بايد توجه بيشتري به روانشناسي ورزش كنند تا ايران نيز بتواند پا به پاي كشورهاي ديگر در اين راستا قدم بردارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اسماعيلي همچنين با بيان اين كه روانشناسي در تمام رشته‌هاي ورزشي كاربرد دارد، افزود: هر رشته اي با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي و روانشناسي ورزشكار جاي بحث و كاربرد روانشناسي دارد. به عنوان مثال ، افرادي كه از ويژگي شخصيتي برون گرا برخوردارند، در ورزش‌هاي تيمي موفق تر خواهند بود و افرادي هم كه درونگرا هستند بايد در رشته‌هاي انفرادي ورزش فعاليت كنند تا موفق شوند.

همچنين افرادي كه پرخاشگر و هيجان خواه هستند در رشته‌هايي مثل راگبي و بوكس فعاليت مي‌كنند، پس اين طور نيست كه بگوييم روانشناسي در رشته‌هاي خاص به كار مي‌آيد.

اسماعيلي همچنين در پاسخ به اين پرسش كه در ايران به چه ميزان به مقوله روانشناسي در ورزش پرداخته و اهميت داده مي‌شود؟ اذعان كرد: تا به امروز در ايران در حد قابل قبول به روانشناسي پرداخت نشده چه برسد به روانشناسي ورزش. در صورتي كه اگر فردي بيماري قلبي يا هر بيماري جسمي داشته باشد، آن را بازگو مي‌كند، اما اگر مشكل روحي ـ رواني داشهت باشد كتمان مي‌كند. طوري كه با يك ديد منفي به روانشناسي نگاه مي‌كنند. البته روانشناسي كمي در ايران جا افتاده، اما باز هم جايگاه ويژه‌اي را مانند ديگر كشورها ندارد.

اسماعيلي در پايان نيز خاطر نشان كرد: فدراسيون پزشكي ـ ورزشي با توجه به نياز جامعه ورزش ايران، يك سال قبل استارتي زد و كميته‌اي راه‌اندازي شد به نام كميته‌ روانشناسي كه اعضايش از اساتيد مجرب و به نام كشور هستند. همچنين چند دوره روانشناسي ورزش در شش استان برگزار شد كه نزديك به 250 مربي آموزش ديدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016