پنجشنبه 2 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

داربی سرخابی‌ها از نگاه آمار

- از رکورد عجيب عابدزاده و مهدوی‌کيا تا علی ۳۰ ثانيه!

داربی در راه است. اين بار با طعم و مزه‌ای متفاوت‌تر از هميشه!

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، داربی شماره ۷۵ در حالی روز جمعه بار ديگر شيرينی مصاف سنتی سرخابی‌ها را زير زبان فوتبالی‌ها می‌آورد که نه استقلال و نه پرسپوليس با وجود تيم‌های خوبی که برای فصل جديد بسته‌اند هنوز نتوانسته‌اند انتظارهای هواداران پرشمار خود را برآورده کنند.

پرسپوليس با قرار گرفتن در رده شانزدهم و باخت در آخرين بازی و استقلال هم با حضور در رتبه نهم و تساوی در ديدار ماقبل داربی گام به اين ميدان می‌گذارند. هرچند گفتن اين جمله که "در داربی تهران جايگاه دو تيم در جدول و شرايط آنها پيش از داربی اهميت چندانی ندارد" کمی کليشه‌ای و تکراری می‌نمايد، اما همين که توجه کنيم استقلال سال گذشته در شرايطی داربی رفت را با دو گل از پرسپوليس برد که در بازی قبل از آن مغلوب تراکتورسازی شده بود و همين اعتقاد به اين جمله کليشه‌ای را بيشتر می‌کند!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در فاصله دو روز مانده به ديدار مجدد دو رقيب سنتی فوتبال ايران بد نيست نگاهی به برخی آمار و ارقام جالب از رويارويی‌های اين دو تيم داشته باشيم.

* بيشترين حضور در داربی در اختيار علی پروين با ۲۰ بازی است و پس از آن محمود فکری با ۱۸ بازی در رتبه دوم قرار دارد.

* موفق ترين مربی پرسپوليس در داربی علی پروين بوده که طی ۲۵ بازی ۶ برد، ۱۳ مساوی و ۶ شکست کسب کرده و در آن سو منصور پورحيدری طی ۱۸ بار مربيگری استقلال ۶ برد، ۸ تساوی و ۴ شکست در کارنامه خود ثبت کرده است.

* ورزشگاه آزادی ۵۸ بار ميزبان اين بازی بوده است. ۱۴ بازی هم در ورزشگاه شيرودی (امجديه سابق) برگزار شده، ۱ بازی در ورزشگاه يادگار امام تبريز و ۱ بازی هم در ورزشگاه آزادی بندرعباس انجام شده است.

* بيشترين فاصله ای که بين دو برد يکی از دو تيم افتاده است ۱۱ بازی است که تيم پرسپوليس از بازی سی و يکم تا چهل و دوم نتوانست استقلال را شکست بدهد( يعنی برابر با ۳۱۰۶ روز)

* بازيکنانی که در داربی سابقه پوشيدن پيراهن هر دو تيم را دارند، بيشتر از ۱۰ نفر هستند اما در اين ميان مهدی هاشمی نسب، غلامرضا فتح آبادی و شاهرخ بيانی از جمله بازيکنانی هستند که برای هر دو تيم گلزنی کرده‌اند.

* بهترين گلزنان استقلال علی جباری و غلامحسين مظلومی با ۵ گل و عباس مژدهی با ۴ گل هستند.

* بهترين گلزنان پرسپوليس نيز صفر ايرانپاک با ۷ گل، حسين کلانی با ۶ گل و همايون بهزادی و مهدی هاشمی نسب با ۴ گل هستند.

* علی جباری و غلامحسين مظلومی برای استقلال و حسين کلانی، ايرج سليمانی، صفر ايرانپاک، شاهرخ بيانی و هادی نوروزی هم برای پرسپوليس، بازيکنانی هستند که توانسته‌اند در يک بازی دو گل بزنند.

* صفر ايرانپاک و مهدی هاشمی نسب از پرسپوليس و فرهاد مجيدی از استقلال سه بازيکنی هستند که در سه بازی متوالی گلزنی کرده‌اند.

* همايون بهزادی و ايمون زايد تنها بازيکنانی هستند که توانسته‌اند در يک بازی ۳ گل بزنند و هت‌تريک کنند.

* عيسی ترائوره نخستين بازيکن خارجی شهر‌آورد بوده که تا به حال موفق به گلزنی شده است. ايمون زايد هم تنها بازيکن خارجی است که توانسته در داربی هت‌تريک کند.

* پرگل ترين بازی مربوط به داربی معروف شهريور ۱۳۵۲ است که طی آن پرسپوليس با نتيجه ۶ بر صفر استقلال را شکست داد.

* بيشترين مصاف دو تيم در يک سال به سال ۱۳۹۰ مربوط است که در آن سرخابی‌ها ۵ بار به مصاف هم رفتند. حاصل اين بازی‌ها ۳ برد برای استقلال، يک پيروزی برای پرسپوليس و يک تساوی بود.

* مسعود مژدهی، صمد مرفاوی، غلامرضا عنايتی، اميدرضا روانخواه و فرهاد مجيدی برای استقلال و حسين کلانی، همايون بهزادی، ادموند بزيک و محسن خليلی هم برای پرسپوليس در دو بازی متوالی موفق به گلزنی شده‌اند.

* محمود فکری با ۱۲ بار کاپيتانی استقلال در ديدار دو تيم رکورد دار است. پس از او علی جباری با ۱۱ بار کاپيتانی و همايون بهزادی با ۹ بار کاپيتانی در رتبه های بعد قرار دارند.

* احمدرضا عابدزاده ۱۳ بار در مصاف‌ سرخابی‌ها حضور داشته و در يک رکورد جالب در هيچ کدام از اين بازی‌ها چه با پيراهن استقلال و چه با پيراهن پرسپوليس شکست نخورده است. مهدی هاشمی نسب نيز از اين نظر آماری شبيه به عابدزاده دارد و در ۹ داربی بازی کرده که در هيچ يک بازنده از زمين خارج نشده است.

* اما رکورد جالب ديگر در اين زمينه مربوط به مهدی مهدوی‌کيا است که تا به حال ۴ بار در ديدار سنتی سرخابی‌ها حضور داشته و در هر ۴ مسابقه با پرسپوليس پيروز شده است! او به احتمال فراوان در داربی ۷۵ نيز برای تيمش به ميدان خواهد رفت.

* تاکنون سه بازيکن بازی داربی را برای بازی خداحافظی خود انتخاب کرده‌اند که هر سه بازيکن از تيم پرسپوليس بوده‌اند. جعفر کاشانی در سال ۵۱، محمد دادگان در سال ۶۱ و فرشاد پيوس در سال ۷۶.

* اکبر کارگرجم مدافع آبی‌ها در ۱۵ بازی متوالی داربی بازی کرده که يک رکورد منحصر به فرد محسوب می‌شود.

* در تاريخ داربی ۳۲ داور خارجی قضاوت کرده‌اند که از اين بين ۱۰ داور از آسيا و ۲۲ داور از اروپا بوده‌اند.

* سريعترين گل تاريخ داربی در ثانيه ۳۷ بازی پنجاه و سوم توسط علی سامره برای استقلال به ثمر رسيد.

* ديرهنگام ترين گل تاريخ داربی به وسيله اسماعيل شريفات در دقيقه ۱۰۵ داربی شماره ۷۳ زده شده است.

* ۱۴ بازی از ۷۴ بازی برگزار شده با تساوی بدون گل به پايان رسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016