چهارشنبه 24 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران - ازبکستان؛ بازی سرنوشت‌ساز، محمد تقوی

بی بی سی
محمد تقوی
بازیکن سابق استقلال و تیم ملی ایران

روز چهارشنبه تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی حساس و سرنوشت ساز باید در مقابل ازبکستان قرار گیرد.

با نگاهی به نتایج بازی های گذشته، ایران شرایط بهتری نسبت به حریف خود دارد و پیروزی در این بازی می‌تواند حضور تیم ملی را در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تا حد زیادی قطعی کند.

بنظر می رسد ایران بازی آسانی پیش رو نخواهد داشت. باید اذعان داشت تیم ملی ایران در تاشکند خیلی خوش شانس بود که توانست سه امتیاز بازی را از آن خود کند و اگر کادر فنی تیم ملی بخواهد با همان استراتژی مقابل ازبک‌ها قرار بگیرد مطمئنا روز سختی را پیش رو خواهد داشت.

تیم ملی ازبکستان ساختار تیمی قدرتمندی دارد و مهار خط میانی آنان با بازیکنان لژیونری مانند جبارف،حیدرف،حسنوف و خصوصا سنجر تورسانف بسیار دشوار است، بخصوص اینکه بازیکنان این خط دائم در حال جابجایی در عرض زمین هستند.

ازبکستان معمولا با سیستم ۲-۴-۴ کلاسیک بازی می‌کند. در این حالت معمولا چهار هافبک این تیم در یک خط قرار می‌گیرند. آنها با کمک مدافعان کناری که همواره در حمله شرکت می‌کنند، کناره‌های زمین را از آن خود می‌کنند و با سانتر روی دروازه حریفان موقعیت ایجاد می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درمواقعی که ازبکستان توپ را به کناره‌ها می برد، دیگر هافبک‌ها مخصوصا شماره هفده این تیم یعنی تورسانف بعنوان یک مهاجم تمام کننده عمل می‌کند که می‌توان به گل این تیم مقابل قطر اشاره کرد.

از دیگر نقاط مثبت این تیم قدرت تعویض جریان بازی با پاس‌های بلند است که علاوه بر اینکه بازیکنان حریف را از جریان بازی خارج می‌کنند به بازیکنان خودی در سمت دیگر زمین نیز این فرصت را می دهند تا در فضایی بسیار مناسب به دروازه تیم مقابل حمله کنند.

با تمام این اوصاف این تیم ضعف‌هایی نیز داردکه اگر تیم ملی ایران این نقاط را شناسایی کند پیروزی دور از دسترس نیست. با توجه به نوع بازی هافبک‌های ازبک و استفاده از تمام عرض زمین در مواقعی که توپ را از دست می‌دهند فضاها و کانال‌های زیادی بوجود می‌آید که اگر تیم ملی ایران این فضاها را شناسایی کند و در زمان حمله به بازی سرعت دهد، می‌تواند به این تیم ضربه بزند.

نبود یک مهاجم تمام کننده در پیشانی خط حمله ازبکستان از دیگر مشکلات این تیم است، اما نباید فراموش کنیم که هافبک‌های این تیم حضوری پر رنگ در محوطه هجده قدم حریفان دارند که در این صورت هافبک‌های ما باید هوشیار باشند و آنان را همواره تعقیب کنند.

ازبکستان در مقابل قطر به دلیل اینکه نیاز به پیروزی داشت در زمان‌هایی از بازی تغییر سیستم می داد و با سیستم ۳-۳-۴ و پرسینگ در یک سوم دفاعی زمین قطر با سه مهاجم قدرت بازیسازی را از آنان می گرفت. به این ترتیب به دلیل استقرار مدافعان ازبک در مرکز زمین ، فضای زیادی در پشت آنها بوجود می‌آید که با وجود قوچان نژاد و سرعت خوب این بازیکن می‌توان از آن استفاده کرد.

آرایش احتمالی تیم ملی ایران در سیستم ۳-۴-۴ در بازی با ازبکستان :

دروازه‌بان

حضور مهدی رحمتی در درون دروازه که از بهترین بازیکنان ما در این دوره از مسابقات است می‌تواند مایه دلگرمی مدافعان تیم ملی ایران باشد. خروجهای او چندان مطمئن نیست که از نقاط ضعف این دروازه بان خوب است، اما شجاعت، قدرت شوت گیری و عکس العمل های عالی او را بهترین دروازه بان حال حاضر ایران کرده است.

مدافعان مرکزی

سید جلال حسینی و پژمان منتظری مدافعان میانی ایران در این بازی خواهند بود. هر دوی این بازیکنان تجربه بازی گذشته را در مقابل ازبکستان دارند. هر دوی این بازیکنان در آن مسابقه خوب بازی کردند و در این بازی امور مهار دو مهاجم ازبکستان خواهند بود. در این میان پژمان منتظری بیشتر نقش مدافع پوششی را خواهد داشت.

مدافعان کناری

مهرداد پولادی و خسرو حیدری احتمالا در دفاع چپ و راست انجام وظیفه خواهند کرد. با توجه به محرومیت مسعود شجاعی و حضور مثبت حسین ماهینی در بازی با کره جنوبی، ممکن است حیدری یک خط جلوتر به بازی گرفته شود. در هر صورت مدافعان کناری ما روز سختی را پیش رو خواهند داشت و بدلیل قدرت ازبک‌ها در کناره ها و تعویض جریان بازی با پاسهای بلند، باید همواره مراقب فضاهای پشت سر خود باشند.

خط میانی

جواد نکونام،آندرانیک تیموریان و محمد نوری هافبک‌های وسط تیم ملی ایران در این بازی خواهند بود. نقش نکونام بعنوان هافبک طراح در جلوی خط دفاعی تا حدودی تعریف شده است، اما وظیفه تیموریان بعنوان هافبکی که باید علاوه بر دفاع، در حمله هم نقش فعالی داشته باشد، هنوز مشخص نیست که کادر فنی باید این مشکل را برطرف کند.

شاید کمتر کسی باور داشت محمد نوری در ترکیب اصلی تیم ملی مقابل کره بازی کند. بنا به فلسفه معروف که ترکیب تیم برنده را نباید تغییر داد، احتمالا نوری بعنوان هافبک نفوذی انجام وظیفه خواهد کرد. او باید بیشتر در محوطه جریمه حریفان حضور پیدا کند. نکته‌ای که هافبک‌های ایران نباید فراموش کنند تعقیب هافبک‌های تیم ملی ازبکستان است که خیلی خوب به خط حمله اضافه می‌شوند.

خط فوروارد

اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و محمدرضا خلعتبری احتمالا سه مهاجم ایران در این بازی خواهند بود.

دژاگه و قوچان نژاد در بازی با کره از بهترین بازیکنان تیم ملی بودند. حضور آنها در لیگ های معتبر اروپایی، آنها را از نظر توانایی های فنی و بدنی از دیگر بازیکنان تیم ملی ایران متمایز کرده بود.

با توجه به قدرت فراوان ازبکستان در دو جناح و نیاز به بازیکنی که از ویژگی‌های دفاعی نیز برخوردار باشد ممکن است حیدری به‌ جای خلعتبری در سمت راست قرار گیرد که در این صورت دژاگه بعنوان گوش چپ انجام وظیفه خواهد کرد.

دژاگه و قوچان نژاد با توجه به سرعت زیاد و تکنیک فردی به‌خوبی می‌توانند از فضاهای بین مدافعان ازبکستان عبور کنند، در این صورت نقش دیگر بازیکنان برای حمایت از آنها بسیار حیاتی خواهد بود.

در زمان دفاع هم مهاجمان کناری ما باید به خط میانی برگردند و به این ترتیب در زمانی که حریف صاحب توپ است سیستم ایران به ۱-۴-۱-۴ تبدیل خواهند شد.

نتیجه گیری

این مسابقه نسبت به بازی با کره جنوبی مشکل تر به‌ نظر می‌رسد. بازی با کره یک دیدارسنتی است که موضوعات روحی و روانی و انگیزه های فردی در نتایج این چنین مسابقاتی بسیار تاثیر گذار خواهند بود و همانطور که دیدیم در حالی که کره در کل جریان بازی، تیم برتر میدان بود، اما تمرکز خوب بازیکنان ایران و دوندگی بی امان آنان باعث برتری در این دیدار شد که امیدوارم همان دوندگی، تمرکز و انگیزه را در این دیدار مشاهده کنیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016