سه شنبه 23 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ازبکستان بليت تهران - ريو را صادر می‌کند؟ استقبال صدهزار نفری از حريفی که هميشه "بازنده" بوده است

ايسنا ـ تيم ملی فوتبال ايران در پنجمين ديدار خود در انتخابی جام جهانی برزيل به مصاف تيمی می‌رود که تاکنون برابرش شکست نخورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تيم ملی فوتبال ايران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل، چهارشنبه، ۲۴ آبان در تهران به ديدار ازبکستان می‌رود. با توجه به نتايج تيم ملی در بازی‌های گذشته در اين رقابت‌ها، ديدار با ازبکستان می‌تواند کليد راه يابی ايران به جام جهانی فوتبال باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران از چهار بازی گذشته‌اش در رقابت‌های انتخابی جام جهانی تاکنون ۷ امتياز کسب کرده تا به همراه کره جنوبی که با همين تعداد امتياز در صدر گروه است، از شانس بسيار زيادی برای صعود به جام جهانی برخوردار باشد. اگر تيم ملی ايران بتواند برابر ازبکستان در خانه پيروز شود بدون هيچ شک و ترديدی می توان گفت که ۹۰ درصد مسير جام جهانی را طی کرده است. در نقطه مقابل، شکست احتمالی برابر ازبک‌ها، اميد ايران را برای راهيابی مستقيم به جام جهانی کم خواهد کرد.

نکته حائز اهميت در اين بازی انگيزه بسيار بالای حريف تيم ملی است. ازبک‌ها از چهار ديدار قبلی خود تنها موفق به کسب ۵ امتياز شده‌اند و اگر در پنجمين ديدار خود هم برابر ايران شکست بخورند ديگر اميد چندانی برای رسيدن به برزيل نخواهند داشت بنابراين حريف روز چهارشنبه ايران تنها با هدف کسب امتياز به تهران می‌آيد و يقينا اين امر تاثير به سزايی در سبک بازی اين تيم فيزيکی و سختکوش خواهد داشت.

در اين جا بد نيست اشاره ای به بازی رفت دو تيم در چارچوب همين رقابت‌ها اشاره کوتاهی کنيم؛ ايران و ازبکستان در آخرين مرحله از مراحل انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴، در نخستين ديدار خود برابر يکديگر قرار گرفتند. در آن ديدار که در تاشکند برگزار شد، تيم ملی ايران توانست با تک گل ثانيه‌های آخر خلعتبری حريفش را شکست دهد. اين پيروزی در حالی به دست آمد که بنا بر تحليل اکثر کارشناسان فوتبال، ازبکستان بازی به مراتب بهتری را برابر ملی پوشان ايرانی به نمايش گذاشت.آن‌ها حتی در چند صحنه بسيار خطرناک ظاهر شدند و توپ را به ديرک دروازه ايران کوبيدند.

ازبک‌ها در آن ديدار که با نتيجه يک بر صفر به سود ايران خاتمه يافت، گل هم زدند! گل صحيح ازبک‌ها با خوش شانسی ايران از سوی داور ناديده گرفته شد تا برای يک بار هم که شده، "ناداوری" به سود ايران رقم بخورد. تمام اين اتفاقات در حالی رخ داد که ازبکستان از حضور پنج بازيکن اصلی و تاثيرگذارش محروم بود؛ بازيکنانی که اين بار در تهران، در ترکيب تيم ملی کشورشان قطعا به ميدان خواهند رفت.

از سوی ديگر تيم ملی ايران در چهار ديدار دور رفت خود با شانس و اقبال زيادی رو به رو شده است. مهم ترين اتفاق از اين دست همانی بود که در بالا اشاره شد اما تيم ملی در برابر کره جنوبی هم از اقبال بلندی برخوردار بود. ديرک دروازه ما در ورزشگاه آزادی و در برابر کره‌ای‌ها سه بار لرزيد اما قفل دروازه باز نشد تا سه امتياز شيرين در کارنامه تيم ملی نقش ببندد. همين سه امتياز اکنون برگ برنده ايران برابر ازبک‌هاست.

ايران پس از پيروزی تاريخی اش برابر کره جنوبی در تهران، اين بار با انگيزه و روحيه بسيار بالاتری نسبت به بازی رفت به مصاف ازبکستان می‌رود. برای ملی پوشان ايرانی، بازی کردن در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر، آن هم در حالی که يک ماه قبل برابر همين تعداد تماشاگر، کره جنوبی را شکست داده اند و همين هفته پيش، در حضور اندکی تماشاگر ولی در ورزشگاه آزادی تاجيکستان را با شش گل بدرقه کرده اند، لطف ديگری دارد.

البته از ذکر اين نکته هم نبايد غافل بود که شايد ناکامی تيم ملی جوانان ايران در راه رسيدن به جام جهانی و شکست تلخ و ناباورانه تيم ملی فوتسال برابر کلمبيا و ناکام ماندن در رسيدن به مرحله يک چهارم نهايی جام جهانی اين رشته، بار ديگر هواداران فوتبال را از اين رشته پرطرفدار نااميد کرده باشد، اما نکته اين جاست که تيم ملی فوتبال ايران اميد زيادی برای رسيدن به جام جهانی دارد و برای نيل به اين هدف، به حمايت ۱۰۰ هزار نفری نياز مبرمی دارد.

تاريخچه بازی های دو تيم

ايران و ازبکستان تاکنون چهار مرتبه با يکديگر ديدار کرده‌اند که از اين تعداد، سهم ايران سه پيروزی است و يک ديدار هم با تساوی به پايان رسيده است. بهترين نتيجه ايران برابر حريف ازبکش به سال ۱۹۹۸ بازمی‌گردد. در آن ديدار که در بانکوک انجام شد، تيم ملی ايران توانست با ۴ گل حريف را شکست دهد. ايران اين بار بايد به مصاف حريفی برود که تاکنون طعم تلخ شکست را برابرش تجربه نکرده است. ايران تاکنون ۷ بار دروازه ازبکستان را باز کرده است و در مقبال ازبک‌ها تنها يک بار موفق شده‌اند برابر ايران به گل برسند.

ديدار تيم های ملی ايران و ازبکستان، چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه، ساعت ۲۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. ايران هم اکنون با ۷ امتياز در رده دوم گروه خود قرار دارد و ازبکستان با ۵ امتياز سايه به سايه در تعقيب اوست. در ديگر ديدار اين گروه هم در همين روز و همين ساعت، قطر و لبنان به مصاف هم می روند. کره جنوبی در اين روز با قرعه استراحت رو به رو است.

جدول گروه A
۱- کره جنوبی ۷ امتياز (تفاضل گل ۵)
۲- ايران ۷ امتياز (تفاضل گل ۱)

۳- ازبکستان ۵ امتياز
۴- لبنان ۴ امتياز (تفاضل گل ۳-)
۵- قطر ۴ امتياز (تفاضل گل ۳-)


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016