پنجشنبه 21 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک درصد از کتابخانه‌هاي ايران در حال ديجيتالي شدن هستند، ايرنا

رييس انجمن کتابداري و اطلاع‌رساني ايران گفت: فقط حدود يک درصد از کتابخانه‌هاي کشور در حال ديجيتالي شدن هستند که کتابخانه‌هاي آستان قدس، ملي و نجفي مرعشي برخي از اين کتابخانه‌ها هستند.

به گزارش ايرنا رحمت‌الله فتاحي در حاشيه همايش معرفي کتابخانه ديجيتال نوسا و مديريت منابع الکترونيک در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به علاقه‌مندي جامعه و افزايش منابع که به صورت الکترونيکي و ديجيتالي در جامعه توليد مي‌شود، بحث ضرورت کتابخانه‌هاي ديجيتالي روزبروز اهميت بيشتري پيدا مي‌کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي اظهارداشت: خوشبختانه در ايران در زمينه طراحي نرم‌افزارهاي پيشرفته کتابخانه‌هاي ديجيتالي به موازات کشورهاي پيشرفته، اقدامات خوبي صورت گرفته است و چند شرکت طراحي نرم‌افزاري در اين زمينه پيشقدم شده اند.

وي با اشاره به اينکه در اين همايش، دستاوردهاي يکي از اين شرکت‌ها ارايه مي‌شود، گفت: حدود 700 کتابدار و اطلاع‌رسان از سراسر کشور دراين همايش شرکت کردند تا با‌‌ آخرين دستاوردهاي کتابخانه‌هاي ديجيتالي آشنا شوند.

دبير علمي همايش معرفي کتابخانه ديجيتال نوسا و مديريت منابع الکترونيک گفت: اين همايش در دو بخش شامل عرضه اطلاعات و دستاوردهاي فني اين نرم‌افزارها براي جامعه کتابدار از سوي طراحان اين نرم‌افزار، و روش‌ها و رويکردهاي پژوهشي که در حوزه کتابخانه‌هاي ديجيتال بايد انجام شود برگزار شد.

فتاحي با بيان اين که تعداد کتابداران متخصص و دانشجويان تحصيلات تکميلي ارشد و دکترا و تعداد مديران پژوهشگر در کشور در مقايسه با گذشته بسيار بيشتر شده است، خاطر نشان کرد: اين کارشناسان مي‌توانند در مورد چالش‌ها و مسائلي که در رابطه با کتابخانه‌هاي ديجيتالي وجود دارد کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي بسيار قوي انجام دهند.

به گفته فتاحي، تبادل نظر بين طراحان نرم‌افزارهاي ديجيتالي و کتابداران باعث رشد و بهبود اين نرم‌افزارها مي‌شود و با انجام کارهاي پژوهشي اين بخش، به پويايي مي‌رسد.

رييس انجمن کتابداري و اطلاع‌رساني ايران اظهار داشت: در مقايسه با گذشته محدوديت‌هاي انسان در توليد، پردازش و دسترسي به اطلاعات کمتر شده است و کتابخانه‌هاي ديجيتالي انسان را قادر مي‌سازد از هر نقطه دنيا از هر منبعي در مورد موضوع مورد نظر خود،‌ استفاده کند.

وي ادامه داد: با اين نرم‌افزار مي‌توان هر گونه نسخ خطي، اشياي موزه‌اي، ‌فيلم‌ها ، نوارهاي موسيقي، اسناد و مدارک را در هر شکل و قالبي، در اختيار ديگران در سراسر دنيا قرار داد.

فتاحي با اشاره به اينکه امروزه اين ادعا وجود دارد که هيج منبعي متعلق به يک کتابخانه، جامعه يا يک کشور خاص نيست و متعلق به تمام بشريت است، افزود: نرم‌افزارهاي کتابخانه‌هاي ديجتبالي مي‌توانند اين هدف را در جامعه انساني تحقق بخشند.

استاد دانشگاه فردوسي مشهد افزود: امروزه در زمينه طراحي نرم‌افزارهاي ديجيتالي از کشورهاي پيشرفته کم نداريم و اين نرم‌افزارها به زبان‌هاي فارسي، انگليسي و عربي در کشورهاي مختلف استفاده مي‌شوند.

وي در خصوص مزيت کتابخانه‌هاي ديجيتالي توضيح داد: اين نرم‌افزارها به لحاظ فني امکانات خيلي خوبي در اختيار کاربران قرار مي‌دهند و از قابليت‌هاي ذخيره‌سازي، بازيابي ، جست‌وجوي اطلاعات، ذخيره‌سازي انواع منابع ديجيتالي، جست‌وجو از راه دور به طور هم زمان در مجموعه‌هاي ديجيتالي مختلف برخوردارند.

فتاحي در پايان گفت: اين همايش روز دوشنبه با همکاري شرکت نرم‌افزار و سخت‌افزار نوسا و انجمن کتابداري و اطلاع‌رساني ايران برگزار شد.





















Copyright: gooya.com 2016