پنجشنبه 21 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توسعه ماهواره‌برها و ماهواره‌های مخابراتي دربرنامه 10ساله فضايي ايران، ايسنا

رييس سازمان فضايي ايران(ايسا) با اشاره به تشكيل جلسه آتي شوراي عالي فضايي در آينده نزديك، توسعه ماهواره‌برها و ماهواره‌هاي مخابراتي را از جمله اهداف برنامه 10 ساله فضايي ايران عنوان و پيگيري اعزام فضانورد را از اهداف بلندمدت در چشم‌انداز توسعه برنامه‌هاي فضايي كشور اعلام كرد.

تقي‌پور در گفت‌وگو با ايسنا خاطر نشان كرد: بحث اعزام فضانورد از سوي سازمان فضايي ايران در حال حاضر در فاز مطالعاتي است و زماني را براي آن مشخص نكرده‌ايم اما در برنامه‌هاي دراز مدت ما قرار گرفته است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با بيان اين كه فعاليت‌هاي فضايي ايران در قالب برنامه 10 ساله و چشم‌انداز افق 20 ساله دنبال مي‌شود، تصريح كرد: بحث اعزام انسان به فضا مطمئنا بيش از 10 سال به طول خواهد انجاميد و در برنامه 10 ساله عمدتا پيگير موضوعات ماهواره‌هاي عملياتي و مخابراتي و توسعه ماهواره برها هستيم تا همه نياز داخلي و حتي منطقه را توسط ماهواره برهاي ساخت داخل پوشش دهيم.

تقي‌پور در ادامه با ابراز خرسندي از پرتاب موفقيت‌آميز راكت كاوش -2 از سوي پژوهشگاه هوافضا كه تجربيات جديدي را به مجموعه دانش فضايي كشور افزوده است، درباره تفاوت راكت‌هاي كاوش با ماهواره‌برها، گفت: مهم‌ترين اختلاف اين دو تفاوت در ماموريت آنهاست. ماهواره‌برها بايد يك محموله را تا يك ارتفاع مشخص برده و در مدار قرار دهند، اما راكت‌هاي كاوش عمدتا براي مقاصد تحقيقاتي پرتاب مي‌شوند و مجموعه‌اي از اطلاعات مانند فشار و دما را از طريق سنسورها و حسگرهاي خود از مسير جمع‌آوري مي‌كنند كه بخشي به زمين ارسال شده و برخي نيز به دليل محدوديت كانال ارتباطي داخل سيستم جمع شده و پس از بازگشت تحويل مي‌شود.
وي افزود: ماهواره‌برها براي اين كه بتوانند ماهواره را در مدار قرار دهند، بايد تا ارتفاع بالاي 200 كيلومتر بروند در حالي كه راكت‌هاي كاوش معمولا تا ارتفاع پايين‌تري پرتاب شده و كاوش مي‌كنند.

رييس سازمان فضايي ايران(ايسا) تاكيد كرد: راكت‌هاي كاوش قادر به صعود تا ارتفاعي كه بتوان محموله را در حالت بي وزني قرار داد نيستند و اهدافي كه از اعزام موجودات زنده به فضا دنبال مي‌شود بررسي تاثيرات بيولوژيك سفر به فضا بر روي جانداران است.

دبير شوراي عالي فضايي در ادامه با اشاره به احياي شورا با مصوبه مجلس به ايسنا گفت: پس از احياي شوراهاي عالي، تشكيل مجدد جلسات اين شورا در دستور كار قرار گرفته و از دستگاه‌هاي اجرايي و وزارتخانه درخواست كرده‌ايم كه يا اعضاي قبلي را اضافه كرده و يا اعضاي جديد خود را معرفي كنند.

وي تصريح كرد: در حال حاضر كارگروه‌هاي شوراي عالي در حال تشكيل هستند و جلسه شوراي عالي به زودي تشكيل مي‌شود. البته دبيرخانه شوراي عالي فضايي از مدت‌ها قبل فعال شده و چهار كارگروه مديريت بلاياي طبيعي توسط فن‌آوري‌هاي فضايي ، كارگروه سنجش از دور، حقوق فضا و ارتباطات فضايي فعال بوده و دستگاههاي مختلف اجرايي در اين كارگروه ها شركت مي‌كنند.





















Copyright: gooya.com 2016