پنجشنبه 5 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

راه اندازی اولین نیروگاه برق با استفاده از انرژی اسمزی، مهر

اولین نیروگاه برق دنیا که انرژی خود را از تبدیل نیروی اسمزی به الکتریسیته تولید می کند در نروژ راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نیروگاه آزمایشی دولتی که شرکت Statkraft آن را راه اندازی کرده ، قادر خواهد بود برق پاک و بدون آلودگی را از ترکیب آب تازه و آب دریا و از طریق یک غشای ویژه تولید کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نیروگاه آزمایشگاهی "استات کرافت" در اولین مرحله راه اندازی خود می تواند بین 2 تا 4 کیلو وات بر ساعت برق تولید کند که این میزان الکتریسیته برای تامین انرژی یک قهوه جوش برقی کافی است.

این نیروگاه با فرآیند نیروی اسمزی (تراوشی) عمل می کند. در این فرآیند به روشی طبیعی آب تازه از طریق یک غشاء به سمت منطقه ای که در آن آب دریا وجود دارد حرکت می کند. این حرکت موجب می شود که فشار حداکثر در طرف آب دریا جمع شود و توربین را فعال کرده و به این ترتیب برق تولید کند.

استات کرافت که بزرگترین تولید کننده اروپا در بخش انرژیهای تجدیدپذیر است، قصد دارد تا سال 2015 این نیروگاه اسمزی را وارد چرخه تجاری کند. مسئله مهم در تجاری کردن این نیروگاه، بهبود بازده غشاء است. هزینه انرژی اسمزی برابر با انرژیهای تولید شده از سایر منابع تجدیدپذیر است.

این نیروگاه آزمایشی در 60 کیلومتری اسلو پایتخت نروژ راه اندازی شده و از حدود 2 هزار مترمربع غشای تراوایی تشکیل شده است.

این نیروگاهها از سال 2015 می توانند 25 مگاوات برق تولید کنند. این میزان برق برای تامین انرژی حدود 30 هزار خانواده اروپایی کافی خواهد بود. این نیروگاهها زمینهای عریضی شبیه به یک استادیوم فوتبال خواهند بود که حدود 5 میلیون مترمربع غشاء را در خود جای دادند.

به گفته مقامات "استات کرافت" در صورتیکه مشکل معماری این غشاء حل شود این نیروگاهها قادر خواهند بود با تولید هزار و 600 تا هزار و 700 تراوات بر ساعت برق در سال نیمی از مجموع برق مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کنند.

براساس گزارش رویترز، پتانسیل انرژی اسمزی اروپا 180 کیلووات بر ساعت تخمین زده شده است که این میزان حدود 5 درصد از مجموع مصرف اتحادیه اروپا است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016