یکشنبه 9 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطا در نسخه‌هاي دستي پزشکي 7 برابر بيشتر از نسخه‌هاي الکترونيکي است، همكاران سيستم

مطالعه انجام شده در دانشگاه پزشکي Weill Cornell در نيويورک نشان داد، پزشکان متخصصي که نسخه‌هاي خود را به صورت دستي مي‌نويسند، 7 برابر بيشتر از پزشکاني که از سيستم الکترونيکي استفاده مي‌کنند در معرض اشتباه و خطا قرار دارند.

محققان با بررسي نسخه‌هاي نوشته شده در 12 مرکز بهداشتي و درماني در نيويورک اين مطالعه را انجام دادند. آن‌ها تعداد و شدت هر اشتباه پيش‌ آمده در نسخه‌هاي دست‌نويس 15 پزشک را با نسخه‌هاي الکترونيکي نوشته شده توسط 15 پزشک ديگر با يکديگر مقايسه کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان در اين اقدام 3684 نسخه دست‌نويس در آغاز مطالعه را با 3848 نسخه دست‌نويس و الکترونيکي تهيه شده در پايان مطالعه در اختيار گرفتند و دريافتند که پس از گذشت يک سال سيستم‌هاي الکترونيکي باعث شد تا تعداد خطاهاي پيش آمده در نسخه‌هاي پزشکي از 5/42 به 6/6 برسد. در اين دوره زماني ميزان خطاهاي پيش‌ آمده در نسخه‌هاي دست‌نويس تقريبا بدون تغيير باقي ماند و در حالي که سال قبل تعداد اشتباه‌ها 3/37 مورد گزارش شده بود،‌ پس از يک سال اين خطاها با افزايش محدود 4/38 عدد اعلام شد.

خطاهايي که در اين نسخه‌ها رويت شد شامل دستورالعمل‌هاي ناقص، مشخص نبودن مقدار مصرف دارو و حتي تجويز اشتباه مقدار مصرف دارو مي‌شد.

"اريکا آبرامسون"(Erika Abramson) متخصص بيماري کودکان در دانشگاه پزشکي Weill Cornell که در اين تحقيق حضور داشت، توضيح داد: «اگرچه بيشتر خطاها و اشتباهاتي که ما در اين نسخه‌ها کشف کرديم باعث آسيب‌هاي جدي به بيمار نمي‌شود، اما اين اشتباهات موجب خواهد شد تا بيمار مجبور به مراجعه مجدد به پزشک و داروخانه شود و اين مسئله وقت را تلف کند. ما دريافته‌ايم که پزشکان با استفاده از سيستم‌هاي الکترونيکي مي‌توانند به ميزان قابل ملاحظه اين اشتباهات را کاهش دهند و جلوي اين اتلاف وقت را بگيرند».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016