چهارشنبه 26 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا بدن برخي پرنده‌ها نيمي نر و نيمي ماده است؟، ايسنا

معمايي كه قرن‌ها ذهن دانشمند‌ان را درباره علت دو جنسيتي بودن برخي از پرندگان به خود مشغول كرده بود، بالاخره فاش شد.

به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان از مدت‌ها پيش به دنبال پاسخ اين سوال بودند كه برخي از پرندگان يك سمت بدنشان ماده و سمت ديگر بدنشان نر به نظر مي‌رسد.

اين تحقيق جديد كه شامل مطالعه روي پديده نادري در جوجه‌ها با پرهاي سفيد (نشانه نرينگي) در يك سمت بدن و پرهاي قهوه‌اي (نشان مادگي) در سمت ديگر بوده است، مطلب جديدي را درباره رشد جنسي در پرندگان آشكار مي‌كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پيش از اين تصور مي‌شد كه كروموزوم‌هاي جنسي در پرندگان كنترل كننده شكل گيري اندام‌هاي مادگي يا نرينگي هستند و سپس رفتارهاي جنسي با هورمون‌ها تعيين مي‌شود، اما اين بار محققان تفاوت‌هاي را بين سلول‌هاي نر و ماده شناسايي كرده‌اند كه رشد رفتارهاي جنسي را در اين حيوانات كنترل مي‌كنند.

دانشمند‌ان اين پديده را «شناخت جنسيتي خودكار سلولي» ناميده‌اند.

اين تحقيق كه حاصل تلاش محققان انستيتو روزلين در دانشگاه ادينبورگ است، در مجله علمي و معروف نيچر به چاپ رسيده است.

اين يافته كه به لحاظ علمي تحول مهمي در اين حوزه به حساب مي‌آيد، همچنين مي‌تواند توجيه كند كه چرا برخي پرندگان نر و ماده رفتارهاي متفاوتي دارند و چرا ميزان آسيب پذيري آنها نسبت به بيماري‌ها متفاوت است.

اين يافته همچنين مي‌تواند در توليدات ماكيان تاثيرات بهبود دهنده‌اي داشته باشد.

شناسايي برخي از تفاوت‌هاي مولكولي بين سلول‌هاي نر و ماده منجر به آزمايشات بهتر براي تعيين جنسيت جنين قبل از لقاح مي‌شود و حتي ممكن است به كشف راه‌هايي براي انتقال ويژگي‌هاي رشد ويژه پرندگان نر به پرندگان ماده منتهي شود و در نتيجه كيفيت تغذيه و توليد را در آنها افزايش داد.

دكتر مايكل كلينتون كه اين تحقيق را مديريت كرده است، مي‌گويد: پژوهش اخير به طور كامل تصور قبلي ما را درباره چگونگي تشخيص ويژگي‌هاي جنسيتي در پرندگان دگرگون كرد.

اين گروه تحقيقاتي مطالعات خود را روي مكانيسم‌هاي مولكولي مرتبط با تفاوت‌هاي بين سلول‌هاي نر و ماده ادامه خواهند داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016