شنبه 21 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف خودسرانه قرص‌هاي آهن، خطر ابتلا به سرطان کبد را افزايش مي‌دهد، ايسنا

يك متخصص تغذيه تاكيد كرد: قبل از مصرف قرص‌ آهن بايد آزمايش‌هايي که نشان دهنده کمبود خون ناشي از کمبود آهن است، انجام گيرد تا کمبود اين عنصر در بدن مشخص شود.

دکتر غلامرضا مرتضايي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، گفت: آزمايش پلاسماي خون، آزمايش ميزان تراکم هموگلوبين در جريان خون و آزمايش فريتين سه آزمايشي است که کمبود اين عنصر در بدن را نشان مي دهد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي افزود: مصرف زياد اين قرص‌ها بدون آزمايش خون که نشان دهنده نياز بدن به آهن باشد، منجر به بروز مشکلاتي در دستگاه کبدي فرد مي‌شود.

اين متخصص تغذيه با بيان اينکه پزشکان قبل از انجام اين آزمايش‌ها نبايد به تجويز قرص آهن براي بيمار اقدام کنند، تصريح کرد: مصرف قرص‌هاي آهن در صورتي که بدن نيازي به آنها نداشته باشد در درازمدت احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزايش مي‌دهد. از طرف ديگر، در دراز مدت تجمع آهن در بدن مي‌تواند خاصيت راديکال آزاد را در بدن ايفا کند که اين امر باعث پيري زودرس مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه کم خوني با کم آهني متفاوت است؛ گفت: کم خوني ناشي از فقر آهن در زنان باردار، شيرده و سالمند بيشتر ديده مي‌شود. اين گروه‌ها بدون انجام آزمايش خون مي‌توانند آهن مصرف کنند و کمبود آهن در کساني که دچار مشکلات دستگاه گوارشي از جمله زخم معده هستند، نيز بيشتر ديده مي‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016