چهارشنبه 11 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امکان ابتلا به سرطان با استفاده زیاد از دستگاههای موبایل، مهر

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی هشدار داد که استفاده زیاد از تلفنهای همراه و دستگاههای بی سیم خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آژانس بین المللی "تحقیقات درباره سرطان" (IARC ) وابسته به سازمان جهانی بهداشت در تازه ترین گزارش خود هشدار داد که تلفنهای همراه و در کل، میدانهای الکترومغناطیسی بسامدهای رادیویی (بی سیم) در طبقه بندی "2B" قرار دارند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




طبقه بندی سطح 2B به معنی "خطر ممکن سرطانزایی بر روی انسان" است بنابراین سرطانزایی "ممکن" است اما هنوز "متحمل" نشده است. هرچند تاکنون هیچ ارتباط روشنی میان ابتلا به سرطان و امواج رادیویی الکترومغناطیسی پیدا نشده است. باوجود این تاکنون تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که همگی تایید کرده اند امواج الکترومغناطیسی بسامدهای رادیویی که از دستگاههای موبایل منتشر می شوند می توانند جذب بدن شوند.

کریستفر وایلد، مدیر IARC در این خصوص گفت: وقتی تحقیقات زیادی در این مورد انجام می شود بسیار مهم است که اندازه های واقع بینانه را برای کاهش اثرات این پرتوها در نظر بگیریم و برای مثال از دستگاههای هندزفری و یا ارسال پیامهای متنی استفاده کنیم."

سال گذشته، IARC تحقیقاتی را با عنوان "اینترفن" انجام داد. نتایج این تحقیقات نشان داد که انجام تماس تلفنی به مدت بیش از نیمساعت در روز در دوره زمانی بیش از 10 سال می تواند خطر توسعه تومور مغزی "گلیوما" را در کاربر به میزان 40 درصد افزایش دهد.

بیش از 8 روز قبل، گروهی متشکل از 31 دانشمند از 14 کشور، اطلاعات گزارش "اینترفن" و سایر مطالعات انجام شده در این زمینه از جمله یک گزارش سوئدی که افزایش خطر تومور مغزی در کاربران موبایل را نشان می داد، بازنگری کردند.

نتایج این بازنگریها حاکی از آن است که مدارک "محدوی" وجود دارد که تایید کنند تلفنهای بی سیم با سرطان مغز ارتباط دارند.

براساس گزارش تلگراف، این بدان معنی است که ارتباط میان سرطان و تلفنهای همراه به جای اینکه یک ارتباط "علت و معلول" باشد می تواند یک مورد "تصادفی" باشد.

همچنین در مورد ارتباط استفاده از دستگاههای موبایل با انواع دیگر سرطان دلایل ناکافی به دست نیامده است.

به این ترتیب، IARC میدانهای الکترومغناطیس بسامدهای رادیویی را در طبقه بندی "امکان سرطانزایی" و در کنار آفت کش DDT، کلروفرم، قهوه و سرب قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016