سه شنبه 3 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرطان سينه ومعده ازشايعترين سرطانها درزنان ومردان كشور، ايسنا

رييس اداره سرطان مركز مديريت بيماري‌هاي غير واگير وزارت بهداشت، با بيان اين كه انواع سرطان‌ها 14 درصد از مرگ و ميرهاي كشور را به خود اختصاص مي‌دهند، گفت: سرطان سينه شايع‌ترين سرطان در زنان و سرطان معدن شايع‌ترين سرطان در مردان كشور است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا، دكتر رشيد رمضاني در نشست خبري «هفته سلامت مردان» با اشاره به بيماري‌هاي غير واگير و عوامل خطر موثر بر آن‌ها، گفت: بيماري‌هاي غير واگير 60 درصد مرگ و مير را به خود اختصاص مي‌دهند و تا سال 2020 ، 47 درصد بار بيماري‌ها مربوط به بيماري‌هاي غير واگير خواهد بود، 80 درصد مرگ و مير ناشي از بيماري‌هاي مزمن غالبا با كشورهاي با درآمد پايين اتفاق مي‌افتد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وي با بيان اين كه سرطان‌ها 14 درصد از مرگ و ميرها را به خود اختصاص مي‌دهند، ادامه داد: بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي نيز 53 درصد مرگ و مير را به خود اختصاص مي‌دهند. از طرف ديگر بيماري‌هايي مانند آسم و ديابت در سال‌هاي آتي رو به افزايش خواهد بود، به اين ترتيب هزينه‌هاي زيادي صرف بيماري‌هاي غير واگير خواهد شد، چاقي يكي از عوامل ايجاد كننده ديابت و انواع سرطان‌ها است.

رييس اداره سرطان مركز مديريت بيماري‌هاي غير واگير وزارت بهداشت، با اشاره به رابطه مصرف سيگار با انواع بيماري‌هاي غير واگير، افزود: در حال حاضر 72/12 درصد مردم كشور به نوعي مصرف سيگار دارند و به اشكال مختلف به اين كار مبادرت مي‌كنند. اين موضوع با بسياري از بيماري‌هاي غير واگير ارتباط مستقيم دارد هر چند كه روند مصرف سيگار در كشور رو به تزايد نيست، اما بايد براي كاهش مصرف آن اقدامات لازم انجام شود.

وي با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده از سوي سازمان جهاني بهداشت، ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان جهاني بهداشت، افزايش بروز سرطان‌ها از 10/10 ميليون در سال 2000 به 7/12 ميليون در سال 2008 رسيده است و برآورد مي‌شود كه بروز سرطان‌ها به 23 ميليون در سال 2030 برسد. در ايران ميزان بروز سرطان‌ها سالانه حدود 100 در هر 100 هزار نفر است، به اين ترتيب سالانه حدود 70 هزار مورد سرطان جديد اتفاق مي‌افتد.

رمضاني سرطان سينه را از شايع‌ترين سرطان‌ها در ميان زنان كشور عنوان كرد و ادامه داد: سرطان معده در مردان از شايع‌ترين سرطان‌ها است. همچنين به ازاي هر 125 سرطان در مردان، 100 سرطان در زنان ايجاد مي‌شود.، در مجموع سرطان پوست، مثانه، پروستات، سرطان سينه و .... از شايع‌ترين سرطان‌ها در كشور هستند.

وي شهرنشيني را از عوامل مهم بيماري‌هاي غير واگير عنوان كرد و گفت: مصرف بي رويه فست فود‌ها، استعمال اشكال مختلف دخانيات، آلودگي‌هاي زيست محيطي، تغيير سيماي جمعيت و .... از جمله عوامل خطر بيماري‌هاي غير واگير هستند.

رييس اداره سرطان مركز مديريت بيماري‌هاي غير واگير وزارت بهداشت، تاكيد كرد: تك تك بيماري‌هاي غير واگير به صورت منسجم در وزارت بهداشت پيگيري مي‌شوند و هر ساله بررسي عوامل خطر اين بيماري‌ها انجام مي‌شود.

گفتني است، در هفته «سلامت مردان» عناوين سلامت دهان و دندان، رفتارهاي سالم و رفتارهاي پرخطر، ورزش، بيماري‌هاي شغلي، سرطان‌ها، سلامت دستگاه ادراري و تناسلي و سلامت باروري به عنوان عناوين هفته «سلامت مردان» انتخاب شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016