دوشنبه 8 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهر: کلید اینترنت پاک در ایران زده شد، مجلس برای اینترنت پاک پیشقدم می‌شود

از زمانی که "وینتون سرف" از پدیده جدیدی در دنیای اطلاعات با عنوان "اینترنت" پرده برداشت، بیش از 40 سال می‌گذرد و در این مدت تاثیرات بی‎چون و چرای این پدیده بر زندگی مردم روز به روز ابعاد جدیدتری به خود گرفته که بدون شک "اینترنت پاک" یکی از جدیدترین این ابعاد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پدیده اینترنت امروزه به یکی از نمادهای فرهنگ جهانی تبدیل شده و همه جمعیتها در سراسر جوامع تحت تاثیر این فناوری منحصر به فرد روزگار می گذرانند. اینترنت شاید بیش از تمام فناوری های دیگر در جهان و از جمله ایران توانسته در لایه های گوناگون خرد و کلان زندگی اجتماعی بشر وارد شود و تاثیرات عمیق و پایداری بر چگونگی زندگی جوامع داشته باشد. هم اکنون استفاده از این فناوری تا اندازه ای ضروری به نظر می رسد که حتی کشورهای جهان سوم نیز در حال برنامه ریزی و آماده کردن زیرساخت ها برای بهره برداری هرچه بیشتر از آن هستند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ظهور اینترنت و گذر از عصر صنعت به فناوری که تمامی ابزارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بر پایه فناوری اطلاعات میسر کرد سبب شد تا دنیا به دهکده کوچکی تبدیل شود که تمامی جوامع بتوانند از اطلاعات و فناوریها برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند و در این بین ضعف در استفاده و بهره برداری از این پدیده بیانگرعقب ماندن از حرکت عصر خویش محسوب می شود.

با این حال آنچه که هم اکنون از نگاه مسئولان اینترنت در کشورمان مورد انتقاد قرار گرفته فضای بعضا آلوده این پدیده جهانی است که به کسب و کار کثیف در این بستر دامن زده و چاره ای جز پاک کردن آن وجود ندارد. براین اساس در سالی که گذشت آنچه نظر بسیاری از مردم و فعالان این حوزه و کارشناسان را به خود جلب کرد ایده "اینترنت پاک" بود که از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد تا ابتدا در ایران و سپس در کل جهان عملیاتی شود.

لکه سیاهی که دامن اینترنت را گرفته است

به گزارش مهر، ایده "اینترنت پاک" برای اولین بار از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذرماه 89 مطرح و پس از آن به بحث داغ رسانه ها و کارشناسان و کاربران اینترنت تبدیل شد.

رضا تقی پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود لکه سیاه در شبکه اینترنت که به دغدغه جدی در میان جوامع تبدیل شده است خبر داد و اعلام کرد که باید اینترنت را از کسب و کار کثیف فاصله داد و انسانها را از آسیب‌های آن حفاظت کرد.

وی با اشاره به ماهیت و محتوایی که در بحث اینترنت با آن مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: شبکه‌های ارتباطی اگرچه در بدو پیدایش با اهداف بشردوستانه و صلح جویانه و کسب و کار به وجود آمدند اما امروزه با یک لکه سیاه در شبکه اینترنت روبرو هستیم که اگر پیش‌بینی لازم از سوی مدیران شبکه اینترنت از ابتدا برای حفاظت از کاربران در برابر آسیب‌های این شبکه انجام می‌شد، امروز با این مشکل روبرو نبودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر حفاظت از خانواده‌ها در مقابل آسیب‌های اینترنتی و نیز حفاظت از انسان در برابر این آسیبها گفت: هم اکنون این موضوع به عنوان دغدغه جدی در دنیا مطرح شده است. براین اساس ایده اینترنت پاک باید به یک ایده جدی تبدیل شود و اینترنت از کسب و کار کثیف فاصله گیرد.

تقی پور با بیان اینکه آسیب‌های اینترنتی تعامل و رشد علمی انسان را تحت تاثیر قرار داده ، افزود: کسب و کار پاک در این حوزه می‌تواند در خدمت صلح و دوستی باشد اما امروزه این لکه سیاه که دامن اینترنت را گرفته است باعث ایجاد دغدغه در میان جوامع شده است. به همین دلیل استراتژی‌های اینترنت باید برای پاکسازی فضای اینترنتی سرفصل مشخصی ایجاد کند تا شاهد نقش بیش از پیش فناوری اطلاعات در جوامع باشیم که در این زمینه ایده اینترنت پاک مطرح می‌شود.

اینترنت پاک از اینترنت ناپاک تفکیک می شود

به گزارش مهر، یک ماه پس از مطرح کردن ایده اینترنت پاک وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر از عملیاتی کردن مقدمات کار برای اجرای اینترنت پاک در کشور و تفکیک آن از اینترنت ناپاک خبر داد.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از استفاده هایی که از اینترنت در کشور می شود استفاده های مناسب و درست است تاکید کرد که تفکیک اینترنت پاک از ناپاک ابتدا در ایران و در گام های بعدی در دنیا مطرح می شود.

تقی پور گفت: اطلاعات دقیقی از میزان استفاده پاک و یا ناپاک از فضای اینترنت نمی توان ارائه داد اما در مقایسه با آمارهای دیگر کشورها و برخلاف آنچه تصور می شود درصد بالایی از استفاده هایی که در کشور ما از اینترنت صورت می گیرد استفاده های مناسب و درستی است و فضای استفاده از اینترنت در کشور فضای پاکی است. با این حال با تفکیک اینترنت پاک از ناپاک آن بخش از اینترنت که بعضا برای کسب و کارهای کثیف و غیراخلاقی بکار می رود کلا در کشور منتفی خواهد شد و شاهد افزایش استفاده صحیح از اینترنت در کشور خواهیم بود.

مجلس برای اجرای اینترنت پاک پیشقدم می شود

پس از اظهارات وزیر ارتباطات در مورد اجرای اینترنت پاک در کشور نمایندگان مجلس نیز برای حمایت از این ایده اعلام آمادگی کرده و تاکید کردند که قوانین جدید در این بحث را تصویب خواهند کرد.

مخبر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر قانون نویسی و وضع مقررات برای استفاده از تکنولوژیهای نوین در کشور از همکاری مجلس برای اجرای طرح اینترنت پاک در کشور خبر داد و به مهر گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادات خود را برای تصویب قوانین جدید در مورد اجرای اینترنت پاک به مجلس ارائه دهد.

علی اصغر یوسف نژاد با بیان اینکه به موازات رشد تکنولوژی نیاز به وضع قوانین و مقررات در کشور احساس می شود اضافه کرد: در حال حاضر رشد قوانین و مقررات در کشور متناسب با رشد تکنولوژی نیست. به همین دلیل برای اینکه اینترنت پاک را از ناپاک جدا کنیم به قوانین متناسب با آن نیاز داریم که اگرچه برخی از قوانین آن در مرحله تصویب قرار دارد اما هنوز وضع نشده است.

وی با بیان اینکه تنظیم قوانین و مقررات برای اجرایی کردن اینترنت پاک و تفکیک آن از کسب و کارهای غیراخلاقی، وظیفه مجلس است گفت: وزارت ارتباطات نیز باید پیشنهادات خود را برای وضع قوانین جدید به کمیسیون صنایع و معادن ارائه دهد چرا که این کمیسیون برای تصمیمات واقع بینانه باید نظر وزارت ارتباطات را به عنوان دستگاه اجرایی جویا شود.

کلید اینترنت پاک در ایران پیدا شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسفندماه 89 از تشکیل هسته های اولیه ایده "اینترنت پاک" در کشور و آغاز به کار اتاق های فکر خبر داد و گفت: نقطه شروع طرح اینترنت پاک کشور ایران خواهد بود و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار می گیرد.

تقی پور با بیان اینکه اینترنت پاک یک ایده است و باید دانشمندان و متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را به ما ارائه کنند ، ادامه داد: نیاز به نظریه های عمیق و تئوری های بسیار گسترده در زمینه اینترنت پاک احساس می شود. اما هم اکنون هسته های اولیه کار آغاز شده به نحوی که چندین اتاق فکر برای عملیاتی کردن ایده اینترنت پاک تشکیل شده و در قسمت های مختلف بحث و بررسی در حال انجام است. همچنین برای استفاده از نظریات تمامی شهروندان فراخوان اعلام می کنیم. به نحوی که هر فردی در رابطه با اینترنت پاک ایده و برنامه ای دارد با مراجعه به سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا سازمان فناوری اطلاعات نظرات خود را برای این وزارتخانه ارسال کند.

به گفته وی این ایده از زوایای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد ، نظرات تمامی صاحبان فکر و اندیشه در زمینه اینترنت پاک مورد مشارکت قرار می گیرد و از تمامی رهنمودها استفاده خواهد شد.

اینترنت پاک در اختیار تمام بشریت قرار می گیرد

به گزارش مهر، از آنجایی که به گفته مسئولان ایران نخستین کشور خاورمیانه است که به اینترنت وصل شد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تاکید کرد که ایران اولین کشوری خواهد بود که قرار است اینترنت پاک را اجرایی کند و باید به نحوی عمل شود که سرآغاز این طرح از ایران باشد و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار گیرد.

وی گفت: بسیاری از کشورها از این ایده استقبال کرده اند. به ویژه کشورهای مسلمان مانند مالزی و کشورهای حوزه خلیج فارس تمایل خود را برای اجرایی کردن اینترنت پاک در کشورشان اعلام کرده اند که با این وجود امید می رود بتوانیم گوی سبقت را از دیگر کشورها برای عملیاتی کردن اینترنت پاک برباییم.

گفته شده که طبق نتایج حاصله از تحقیقات موسسات جهانی یک‌ سوم فضای اینترنت در دنیا در تسخیر سایتهای غیراخلاقی است که می تواند بیشترین آسیب را برای کودکان به همراه داشته باشد. هم اکنون بیش از 37 درصد سایت‌ها با موضوعات غیراخلاقی فعالیت می‌کنند. تعداد سایت‌های اینترنتی ارائه دهنده خدمات بازی‌های آنلاین طی یک سال گذشته 212 درصد افزایش یافته و سایت‌های حاوی بخش‌های خشونت‌آمیز نیز 10 درصد بیشتر شده که این امرهشداری برای استفاده بدون کنترل کودکان از فضای اینترنت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016