پنجشنبه 23 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فيلترينگ هوشمند آري يا خير؟ ایسنا

از سال گذشته كه صفحه فيلترينگ در كشور با ظاهر جديد ظاهر و طرح آن بر اساس مصوبه كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه از سوي شركت ارتباطات زيرساخت، تغيير كرد؛ بحثي مبني بر اجراي طرح فيلترينگ هوشمند در ايران مطرح شد. طي روزهاي گذشته نيز اخباري درباره نصب سيستم فيلترينگ هوشمند توسط شركت ارتباطات زيرساخت شنيده و گفته شد كه ظاهرا اين موضوع موجب بروز اختلالاتي در ورود به برخي سايت‌ها و سرعت اينترنت شده است اما...

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صفحه فيلترينگ در برخي كشورها به صورت هوشمند است، يعني اگر كاربري به سايتي مراجعه كند كه فيلتر شده باشد، صفحه به‌صورت هوشمند نياز كاربر و عبارت و موضوع مورد جست‌وجوي كاربر را تشخيص داده و لينك‌هاي مجاز مرتبط را در اختيارش قرار مي‌دهد.

به عنوان مثال اگر كاربر به سايتي خبري، يا سايت يا وبلاگي كه مثلا با موضوع خانواده مرتبط است، مراجعه كند؛ صفحه فيلترينگ هوشمند، موضوع را تشخيص داده و سايت‌ها و لينك‌هاي مرتبط خبري يا خانواده را در اختيار كاربر مي‌گذارد، تا كاربر بتواند از آن استفاده كند.

اما قضيه تغيير صفحه فيلترين در ايران از اين قرار بود كه كاربران اينترنت در ايام تعطيلات نوروز 89 به‌دنبال ورود به سايت‌هايي كه طبق قانون فيلتر شده‌اند با صفحه‌اي جديد مواجه شدند كه با تبريك سال نو كاربر را به سايت‌هاي مجاز فعال در حوزه‌هاي مختلف هدايت كرده و ديگر عبارت قرمز رنگ "مشترك گرامي دسترسي به اين سايت امكان‌پذير نمي‌باشد" را نمايش نمي‌داد.

در صفحه جديد فيلترينگ كه ابتدا تصور مي‌شد در راستاي اجراي طرح فيلترينگ هوشمند است، سايت‌ها كه كاربران با آن مواجهند، سايت‌هايي در حوزه‌هاي فرهنگ و مذهب، خبري، خانواده، سرگرمي و علمي، خدمات اينترنتي و شبكه اجتماعي معرفي شده‌اند تا پاسخگوي نياز كاربراند.

در صفحه قبلي عبارتي با اين مضمون كه "درصورتي كه اين سايت به اشتباه فيلتر شده باشد با لينك زير (آدرس ايميلي كه معرفي شده بود) تماس بگيريد" مشاهده مي‌شد، در صفحه جديد هم با اعلام اينكه "با استناد به قانون جرايم رايانه‌اي دسترسي به تارنماي فراخوانده شده امكان‌پذير نمي‌باشد" آدرس اي‌ميلي براي رسيدگي به اعتراضات قرار داده شده است.

پس از آن، مدير كل مهندسي عمليات شبكه ديتا شركت ارتباطات زيرساخت در گفت‌و‌گو با ايسنا گفته بود: صفحه فيلترينگ جديد كه در برخي سايت‌ها به‌عنوان هوشمند ياد شده، هوشمند نيست اما به‌دليل طراحي موضوعي آن، اهداف يك صفحه فيلترينگ هوشمند را محقق مي‌كند.

به گفته حسن كريمي اين صفحه سايت‌ها و لينك‌ها را كه در هفت موضوع دسته‌بندي شده در اختيار كاربر قرار مي‌دهد و كاربر مي‌تواند براساس نياز خود از آن‌ها استفاده كند؛ مزيت صفحه جديد فيلترينگ نسبت به صفحه قبلي، راهنمايي كاربر بر اساس موضوع مورد نياز است.

در هر حال مرجع تصميم‌گيرنده در زمينه فيلترينگ در كشور ما، كار گروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه است و شركت زيرساخت مجري مصوبات آن است و تاكنون پاسخي درباره اينكه آيا سيستم فيلترينگ هوشمند در كشور استفاده خواهد شد یا نه نداده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اما طي روزهاي گذشته، شركت ارتباطات زيرساخت به راه‌اندازي سرورهاي جديد (DNS (Domain namesystem مبتني بر به روزترين سخت‌افزارهاي موجود و امن‌ترين سيستم نرم‌افزاري اقدام كرد كه ابتدا تصور مي‌شد، مشكلات بوجود آمده در اينترنت و دسترسي به سايت‌ها به اين علت است.

پروتكل DNS به منظور ترجمه اسامي رايانه‌هاي ميزبان و Domain به آدرس‌هاي IP استفاده مي‌شود؛ در اين ساختار، عمليات توزيع بار به كمك سخت‌افزارهاي پيشرفته به روي چند سرور بسيار قوي صورت مي‌گيرد و از طريق تجهيزات امنيتي از كل مجموعه محافظت مي‌شود.

اين ساختار جديد ضمن داشتن بيش‌ترين پهناي باند ممكن و قابليت پشتيباني از پروتكل Ipv6 سريع‌ترين پاسخ و درنهايت يكي از بهترين كيفيت‌هاي سرويس DNS موجود در جهان را در اختيار عموم كاربران اينترنت قرار مي‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016