یکشنبه 4 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون پليس فتا درگفت‌وگوبا ايسنا: كار پليس فيلتر كردن نيست

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا با اعلام راه‌اندازي پليس فتا تا پايان ارديبهشت‌ماه امسال در كليه استان‌ها، اظهار كرد: بيشترين جرم در فضاي اينترنتي ايران مربوط به جرايم اقتصادي است اين در حالي است كه بيشتر سايت‌ها در ايران از امنيت مناسبي برخوردار نيستند.

سرهنگ سيدمحسن ميربهرمسي در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از راه‌اندازي پليس فتا (پليس فضاي تبادل اطلاعات) را ايجاد فضاي امن براي كاربران در دنيا مجازي عنوان كرد و افزود: مردم هنوز با تهديدات فضاي سايبر آشنايي ندارند و بايد به وسيله رسانه‌ها آنان را با جرايم مدرن آشنا كرد.

وي ادامه داد: با ايجاد بستر تجارت الكترونيك بسياري از جرايم كه در كشورهاي مختلف وجود داشت وارد ايران شد و هدف اصلي پليس در فضاي اينترنت موضوع پيشگيري به منظور شناسايي جرم و اطلاع‌رساني مناسب در اين رابطه است.

ميربهرمسي خاطرنشان كرد: معاونت تشخيص و پيشگيري پليس فتا به جرايم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي همچون كلاهبرداري، سرقت و توهين به مقدسات، اشاعه محتويات غيرفرهنگي و غيره رسيدگي مي‌كند و در نهايت تعدادي از اين سايت‌ها مسدود شده و تعدادي ديگر نيز به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

80 درصد تخلفات اينترنتي در ايران اقتصادي و مالي است
قانون جرايم رايانه‌اي كامل نيست

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا با بيان اينكه بيشترين جرم در فضاي اينترنتي ايران مربوط به جرايم اقتصادي است، اضافه كرد: حدود 80 درصد تخلفات اينترنتي در ايران مربوط به تخلفات اقتصادي و مالي است.

وي ادامه داد: قانون مبارزه با جرايم رايانه‌اي كامل نيست و بايد اين قانون به شكلي باشد كه بتواند جرايم را پيش‌بيني كند.

ميربهرمسي خاطرنشان كرد: بيشتر سايت‌ها در ايران از امنيت مناسبي برخوردار نيستند كه يكي از دلايل آن اين است كه به صورت جدي مورد آزمون قرار نگرفته‌اند و اگر اقداماتي هم در اين رابطه صورت گرفته است، كافي نيست.

به گفته وي در ايران به سايت‌هايي كه هك مي‌شوند خسارت چنداني وارد نمي‌شود به طوري كه قصد عمده هكرها آن است كه توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارند و انگيزه اصلي آنان اعلام وجود است.

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا اضافه كرد: بيشتر سايت‌هايي كه مورد هك قرار مي‌گيرند، هزينه‌اي را براي امنيت خود پرداخت نكرده‌اند و به همين دليل به امنيت آن نيز توجهي نمي‌كنند.

وي افزود: با توجه به اينكه اكثر هكرها در ايران نوجوان هستند مي‌توان همچون ساير كشورها مسابقه‌هايي را برگزار كرد تا نيروهاي مستعد در زمينه «آي تي» نيز شناسايي شوند و از پتانسيل آنان استفاده كرد.

ميربهرمسي در ادامه با تاكيد بر اينكه مردم جرايم ملموس مانند جيب‌بري را بيشتر مورد توجه قرار مي‌دهند ‌افزود: اين در حالي است كه به طور مثال در يك پرونده فردي كه در يك شركت هرمي فعاليت داشته در يك سال يك و نيم ميليارد تومان كلاهبرداري كرده است اما در يك پرونده اينترنتي، فردي با راه‌اندازي سايت شرط‌ بندي يك مسابقه‌ روزانه 200ميليون تومان درآمد داشته است.

يكي از شگردهاي كلاهبرداران در فضاي مجازي "فيشينگ‌" است
ارائه آموزش‌هاي ساخت موادمخدر صنعتي از تهديدهاي فضاي مجازي است

وي به يكي از جرايم اينترنتي اشاره كرد و گفت:‌ يكي از جرايمي كه در فضاي اينترنت وجود دارد موضوع فيشينگ به معناي ماهي‌گيري است كه بر اين اساس كلاهبرداران صفحاتي را مانند صفحات بانك ايجاد كرده و با ارائه كالايي با قيمت مناسب زماني كه مردم اين صفحات را انتخاب مي‌كنند و شماره حساب و رمز خود را وارد مي‌كنند، ديگر عملياتي صورت نمي‌گيرد و تا اين مرحله نيز مشتري ضرري نمي‌بيند اما كلاهبرداران با سرقت كلمه عبور و رمز عابربانك پس از گذشت مدتي كه گاهي تا 6 ماه هم به طول مي ‌انجامد زماني كه حساب اين فرد بيشترين موجودي را داشته باشد، كلاهبرداران اقدام به برداشت از آن مي‌كنند.

وي به خريد و فروش كالاهاي همچون دارو و كالاهاي غيرمجاز كه امنيت خصوصي افراد را به مخاطره مي‌اندازد مانند سيستم‌هاي شنود و دوربين‌ها اشاره كرد و افزود: اينترنت از جغرافياي خاصي برخوردار نيست به طوري كه بسياري از اين سايت‌هاي از خارج از كشور مديريت مي‌شوند كه در اين راستا بسياري از پرونده‌ها با همكاري متقابل بين‌المللي رسيدگي مي‌شود.

ميربهرمسي به پرونده فروش داروهاي تقلبي اشاره كرد و گفت: اين پرونده از سوي اينترپل ايران مورد رسيدگي قرار گرفت و به پليس فتا ارجاع داده شد تا افرادي كه به صورت بين‌المللي اقدام به توزيع و پخش داروهاي غيرمجاز و تقلبي بدون پروانه ساخت از طريق اينترنت كرده بودند، شناسايي شوند و مسدودسازي اين سايت‌ها نيز در دستور كار قرار گرفته است.

وي تصريح كرد: يكي از ايرادات در اينترنت ايران اين است كه هويت واقعي افراد با هويت آنان در فضاي مجازي يكي نيست و اين موضوع باعث مي‌شود افراد بتوانند مرتكب خلاف شده و احساس كنند كه مي‌توانند از دست قانون فرار كنند.

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا به ايسنا گفت: يكي از تهديدهاي فضاي مجازي ارائه آموزش‌هاي ساخت موادمخدر صنعتي است به طوري كه برخي چگونگي ساخت موادمخدر صنعتي را آموزش مي‌دهند كه در اين رابطه مواردي كشف شده و به پليس موادمخدر هم اعلام شده است. البته معمولا افرادي كه اقدام به اين كار مي‌كنند در داخل ايران نيستند.

صدور جواز كسب براي فروشگاه‌هاي اينترنتي در آينده نزديك
ارائه نرم ‌افزار مسدود كردن سايت‌ها به خانواده‌ها
اعطاي نشان اعتماد به فروشگاه‌هاي اينترنتي

وي درباره فيلترينگ سايت‌ها با بيان اينكه كار پليس فيلتركردن نيست و پليس بخشي از شوراي فيلترينگ است، اضافه كرد: يكي از برنامه‌هاي پليس اين است كه نرم‌افزاري را براي بستن سايت‌ها در اختيار خانواده‌ها قرار دهد تا كودكان به سايت‌هايي كه در رده سني آنان نيست دسترسي نداشته باشند و موضوع مسدودسازي سايت‌ها از سوي خانواده‌ها انجام شود.

ميربهرمسي به فعاليت فروشگاه‌هاي اينترنتي اشاره كرد و گفت: اين فروشگاه‌ها بدون آنكه مجوزي داشته باشند در فضاي مجازي فعاليت مي‌كنند و احتمال دارد كالاهايي كه از سوي آن‌ها به فروش مي‌رسد وجود خارجي نداشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: براي سامان‌دهي فروشگاه‌هاي اينترنتي بناست در وهله اول نشان اعتماد به اين فروشگاه‌ها از سوي مركز تجارت الكترونيك وزارت بازرگاني واگذار شود تا مردم با ديدن اين نشان مطمئن شوند كه اين فروشگاه‌ها وجود دارند. البته داشتن نشان اعتماد به معني تاييد كالا و خدمات اين فروشگاه‌ها نيست و تنها در صورت وقوع جرم مي‌توان اين افراد را تحت تعقيب قرار داد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




صدور جواز كسب براي فروشگاه‌هاي اينترنتي

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا افزود: در حال حاضر متقاضيان مي‌توانند براي دريافت اين نشان به مركز تجارت الكترونيك وزارت بازرگاني مراجعه كرده و با ارائه مدارك مورد نظر، نشان ياد شده را دريافت و در سايت خود نصب كنند.

ميربهرمسي از صدور جواز كسب براي فروشگاه‌هاي اينترنتي در آينده نزديك خبر داد و افزود: پليس تقاضا دارد كه روند رسيدگي به وضعيت فروشگاه‌هاي اينترنتي تسريع پيدا كند و اميدواريم تا پايان امسال اتحاديه‌ها در اين زمينه كار خود را آغاز كرده و اين تقاضاها را دريافت كنند.

وي به موضوع اسپم‌ها در اينترنت اشاره كرد و افزود: ‌روزانه در دنيا 55 ميليارد اسپم (هرزنامه) ارسال مي‌شود كه بسياري از آنها موجب گمراه سازي افراد مي‌شود به طور مثال برخي افراد با گذاشتن كلمه كليدي در سايت‌ها، زماني كه جستجويي انجام مي‌شود افراد را ناخواسته وارد اين سايت‌ها مي‌كنند.

ميربهرمسي خاطرنشان كرد: از 8 ميليون سايت رصد شده در ايران، يك ميليون و 260 هزار سايت غيراخلاقي مشاهده شده است كه اين موضوع نشان مي‌دهد فضاي اينترنت در ايران فضاي بدي نيست و بسياري از افراد هم به صورت ناآگاهانه وارد اين سايت‌ها مي‌شوند.

كاربران ايميلشان را معرض ديد نگذارند

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا از مردم خواست در استفاده از فضاي مجازي به نكات امنيتي توجه كنند و از پاسخگويي به ايميل‌هاي ناشناس خودداري كنند.

وي اضافه كرد: كاربران از در معرض ديد گذاشتن آدرس ايميل خود در سايت‌ها خودداري كنند چون نه تنها احتمال هك شدن ايميل آنان وجود دارد بلكه افرادي با برداشتن آدرس ايميل‌ آنان اقدام به ارسال اسپم خواهند كرد حتي در برخي از موارد آنان آدرس ايميل‌ها را به برخي از سايت‌ها مي‌فروشند.

ميربهرمسي ادامه داد: مردم از سايت‌هايي كه كالا يا خدماتي را با تخفيف ارائه مي‌دهند، خريد نكنند چون اين يك نوع شگرد براي به دام انداختن طعمه از سوي كلاهبرداران است.

معاون تشخيص و پيشگيري پليس فتا در خاتمه تاكيد كرد: در فضاي اينترنت بايد از هويت واقعي افراد اطمينان يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016