پنجشنبه 23 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج با سلول‌هاي بنيادي جنين‌هاي ۱۲هفته‌اي، فارس

خبرگزاري فارس: محققان علوم پزشكي ايران براي نخستين بار در كشور و پيشروتر از محققان كشورهاي ديگر به روشي براي درمان بيماري‌هاي صعب العلاج مانند ديابت، ام‌اس و برخي بيماري‌هاي نقص سيستم ايمني بدن با استحصال سلول‌هاي بنيادي دست يافتند.

رامين حشمت، معاون مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس با اعلام اين خبر افزود: اين روش درماني يك نوع درمان منحصر به فرد با استفاده از سلولهاي بنيادي جنيني و استحصال اين سلول‌هاست كه از آن براي درمان بيماريهاي صعب العلاج مي‌توان استفاده كرد.

وي گفت: اين روش درماني كه قرار است ساعت 18 امروز با حضور رئيس جمهوري و وزير بهداشت در نهاد رياست جمهوري رونمايي شود، تاكنون در درمان ديابت نوع يك موفقيت آميز بوده است و استفاده از اين روش درماني براي درمان بيماران مبتلا به ام‌اس، افراد دچار مشكلات عضلاني و عصبي مثل مبتلايان به بيماري ديستروفي‌روشن يا مبتلايان به سيروز كبدي، همچنين افرادي كه به علت تروماهاي متعدد دچار كاهش سطح هوشياري شده‌اند و در ICU بستري هستند يا نقص سيستم ايمني بدن دارند، نيز در مرحله تحقيق است.

حشمت افزود: مهمترين خصوصيت اين روش منحصر به فرد اين است كه با استفاده از سلول‌هاي جنيني سقط‌شده كه سن كمي دارند و بين 12 تا 16هفته از عمر آنها مي‌گذرد و به علت زيست پذيري آنها امكان رد پيوند آن بسيار كمتر است، صورت مي‌گيرد.

معاون مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران اضافه كرد:‌ تاكنون اين روش در درمان بيماران مبتلا به ديابت نوع يك موثر بوده است و اين افراد كه مجبورند تا آخر عمر انسولين تزريق كنند بين 6 ماه تا 28 ماه از تزريق انسولين نجات پيدا كردند و ممكن است با پيشرفت اين روش طول مدتي كه نياز به تزريق انسولين ندارند در اين بيماران افزايش يابد.

وي گفت: در مورد پيوند اين سلول‌ها به ساير بيماران و درمان ساير بيماري‌ها هنوز در مراحل تحقيق هستيم اما اميدواري براي موفقيت اين روش در درمان بسياري از بيماري‌هايي كه با التهاب و نقص سيستم ايمني بدن همراه هستند بالاست.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حشمت در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است از اين روش بتوان در درمان ايدز هم استفاده كرد، گفت: هنوز شواهدي براي اين كار نداريم زيرا در اين افراد به هر حال ويروس ايدز وجود دارد و اين ويروس در بدن آنها گردش دارد گرچه شايد بتوان از اين طريق سيستم ايمني بدن اين بيماران را تقويت كرد و بر طول عمر آنها اضافه كرد.

اين محقق ايراني گفت: در اين روش درماني از سلول‌هاي جنيني، جنين‌هاي 12 تا 16هفته‌اي سقط‌شده كه به علت بيماري مادر سقط قانوني براي آنها انجام شده است استفاده مي‌شود و گرچه ورودي‌هاي ما براي در اختيار داشتن اين جنين‌ها كم است اما به هر حال محدوديتي براي تأمين اين جنين‌ها نداريم و اين منبع در دنيا به ميزان كافي وجود دارد.

وي ادامه داد: فعلاً مركز غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران واقع در بيمارستان شريعتي امكان ارائه اين خدمت را براي عموم مردم ندارد اما بعد از رونمايي از اين دستاورد جديد علمي از متقاضيان درمان با اين روش كه به ديابت نوع يك مبتلا هستند و حداقل 7 سال سن دارند، ثبت‌نام مي‌كنيم تا بعد از آماده شدن شرايط براي درمان آنها با آنها تماس گرفته شود.

حشمت گفت: اين روش مشابه خارجي دارد اما روش‌هاي مشابه خارجي دقيقاً مثل اين روش نيست و تفاوتهايي دارد و روش ايراني درمان اين بيماري‌ها با استفاده از سلول‌هاي جنيني با موفقيت‌هاي بيشتري مواجه بوده است.

وي ادامه كرد: برنامه‌اي براي ثبت PATENT اين روش ايراني نداريم و بيشتر از طريق ارائه مقالات علمي اين روش جديد درمان محققان ايراني را به دنيا معرفي مي‌كنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016