پنجشنبه 23 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبر ویژه: نیاز انسان به ۸ لیوان آب در روز تنها یک افسانه است!

ویژه خبرنامه گویا: بر اساس گزارش هایی که امروز در رسانه های غربی منتشر شده، پزشکان همواره می دانستند که شواهد کافی برای تعیین میزان نیاز ما به نوشیدن آب در دست نیست.

ظاهرا دیگر نیازی به این نیست که هر روز خودمان را به آب ببندیم، حداقل به ۸ لیوان آب! که برخی پزشکان غربی و مجلات پزشکی و بهداشتی همیشه توصیه می کردند.

به گزارش خبرنامه گویا، مارگارت مک کارتنی، پزشک عمومی در گلاسکو بریتانیا در مطلبی که بریتیش مدیکال جورنال یا بی ام جی منتشر کرده مدعی شده که اغلب پزشکان خودشان می دانند شواهد علمی که نشان دهد ما به این حجم از آب نیاز داریم اصلا وجود ندارد.

water.jpg

بر اساس این گزارش، انسان خودش در تنظیم جذب آب بدن به خوبی عمل می کند. وقتی ما به مایعات نیاز داریم، مکانیزم فوق العاده دقیقی در بدن فعال می شود که آن را "تشنگی" می نامیم. "تشنگی" انسان را به نوشیدن تشویق می کند و بهترین راه همانا گرفتن دهان زیر شیر آب ارزان قیمت خانه است!

میزان نیاز بشر به نوشیدن آب در روز اساسا روشن نیست. این نیاز بسته به فعالیت فیزیکی، غذایی که می خوریم و میزان گرما یا وضعیت سلامتمان متغییر است. به همین دلیل حس فوق العاده کارآمد تشنگی به موقع به داد ما می رسد.

در همین حال نتیجه مطالعات یک محقق آمریکایی هم نشان می دهد نتنها هیچ دلیلی برای نوشیدن ۸ لیوان‌ آب در روز وجود ندارد، بلکه ما حجم زیادی از آب مورد نیاز را از طریق غذایی که می خوریم بدست می آوریم، نکته ای که اغلب در توصیه های پزشکی فراموش می شود. بررسی این محقق روی خودش نشان داده که او به طور متوسط روزانه تنها ۱ تا ۱.۵ لیتر آب می خورد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




گفته می شود خوردن آب غلظت عفونت های ادراری را کاهش می دهد، به شادابی پوست کمک می کند، وزن را کاهش می دهد، از سردرد و خستگی کم می کند یا به هضم بهتر غذا منجر می شود. بر اساس تحقیقات تازه هیچیک از این موارد قابل اثبات نیستند.

برخی این تئوری را مطرح می کنند که ممکن است کارخانه های آب سازی به ترویج شعار نوشیدن آب بیشتر کمک کرده باشند. کما اینکه در مورد نیاز انسان به خوردن شیر هم گفته می شد کارخانه های تولید لبنیات نقش داشتند. در عین حال هیچ نشانه ای هم در دست نیست که مثلا محصولات کارخانه های آب سازی از آب شیر بهتر باشند. چنانکه به گفته پزشکان انواع دیگر نوشیدنی ها هم کار آب را انجام می دهند.

با وجود همه اینها باید یادآور شد که عموم پزشکان نتیجه تحقیقات اینچنینی را که اغلب در نشریات پزشکی منتشر می شوند چندان جدی نمی گیرند و مردم را تشویق می کنند همچنان در مواردی که به سلامتشان مربوط می شود جانب احتیاط را گرفته و با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر ناصر سهرابی، متخصص قلب و عروق به خبرنامه گویا گفت اینگونه تحقیقات با توجه به حساسیت مردم به سلامتشان، برای رسانه ها مخاطب به همراه می آورد اما در واقع به دلیل محدود بودن نمونه های مورد آزمایش چندان قابل تعمیم نیستند و سال ها طول می کشد تا با قطعیت نتایج اینگونه تحقیقات را به مردم توصیه کرد. وی از جمله به انتشار موارد متناقضی اشاره کرد که در سال های اخیر مثلا در ارتباط با خواص یا مضرات چای و قهوه در نشریات معتبر غربی منتشر شده اند و هر یک هم ناقض دیگری بوده اند. وی مخاطب این نشریات را خود جامعه پزشکی معرفی کرده و استفاده رسانه های عمومی از آنها را غیر مسئولانه توصیف می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016