پنجشنبه 3 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشمند ايراني موسسه «ويرجينيا» موفق به كشف ارتباط تغييرات بيومکانيکي سلول‌ها با سرطان شد، ایسنا

محقق ايراني موسسه فناوري ويرجينيا و همكارانش با مطالعه سلول‌هاي سطحي اپي‌تليال تخمدان موش، اميدهاي جديدي براي تشخيص و درمان سرطان ايجاد کرده‌اند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، آنها با مطالعه ويژگي‌هاي ويسکوالاستيک سلول‌هاي تخمدان موش توانستند تفاوت‌هاي ميان مراحل اوليه سرطان تخمدان و حالت‌هاي پيشرفته و تهاجمي آن را تشخيص دهند. اين مطالعات نشان دادند که سلول‌هاي خوش‌خيم تخمدان موش، سفت‌تر و ويسکوزتر هستند.

مسعود آگاه، مدير بخش سامانه‌هاي ميکروالکترومکانيکي(MEMS) موسسه فناوري ويرجينيا و مدير اين تحقيق مي‌گويد: تغيير شکل سلول‌ها به‌ طور مستقيم به تبديل آنها از حالت خوش‌خيم به بدخيم و توليد تومور و متاستاز مرتبط است.

اين يافته‌ها مشابه نتايج محققان دانشگاه کاليفرنيا در لس‌آنجلس است که نشان داده بودند سلول‌هاي جابه‌جا شونده (متاستاتيک) ريه، سينه و پانکراس، 70 درصد از سلول‌هاي خوش‌خيم نرم‌تر هستند.

پژوهشگران گروه تحقيقاتي دکتر آگاه، جزو کساني هستند که در تلاشند ارتباط ميان تغييرات مکانيکي و مولکولي سلول‌ها را با ايجاد و پيشرفت سرطان دريابند. در صورتي که اين کار با موفقيت همراه باشد، پزشکان مي‌توانند نه تنها با استفاده از مشخصات ژنتيکي، بلکه با توجه به امضاي زيست‌شيميايي هر فرد، تشخيص بهتري در مورد بيماري وي انجام داده و درمان‌هاي موثرتري را پيشنهاد دهند.

از آنجايي که ايجاد سرطان به عوامل گوناگوني وابسته بوده، شدت‌هاي متفاوتي داشته و پاسخ بدن بيماران، نسبت به درمان‌هاي مشابه بسيار متنوع است، تحقيق روي پيشرفت اين بيماري با چالش مواجه بوده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اخيراً با استفاده از فناوري نانو پيشرفت بزرگي در اين زمينه حاصل شده است. حال گروه تحقيقاتي دکتر آگاه مي‌توانند قابليت کشيده شدن يا الاستيسيته سلول‌ها و همچنين توانايي آنها در چسبيدن به سلول‌هاي ديگر را مطالعه کنند.

آگاه مي‌گويد: اين مطالعات بر روي بيومکانيک سلول‌ها و ارتباط آن با ساختار سلولي براي توليد داروهاي درماني و ابداع روش‌هاي تشخيصي ضروري هستند.

اين محققان با استفاده از يک ميکروسکوپ نيروي اتمي(AFM) توانستند ويژگي‌هاي ساختاري سلول‌ها را با دقت نانومتري مطالعه کنند. اين ميکروسکوپ، سلول‌هاي زنده کشت‌شده را آناليز کرده و مي‌تواند تفاوت‌هاي زيست‌مکانيکي کليدي ميان سلول‌هاي عادي و سرطاني را تشخيص دهد.

آگاه مي‌افزايد: اين مطالعات نشان مي‌دهند که سلول‌هاي سرطاني نرم‌تر بوده و نسبت به سلول‌هاي عادي و تغييرنيافته تغيير شکل بيشتري پيدا مي‌کنند. به‌ علاوه، ميزان سياليت آنها بالاتر است.

دليل انتخاب سرطان تخمدان در اين مطالعه اين بود که اين نوع سرطان يکي از کشنده‌ترين بيماري‌هاي زنان است و تشخيص آن در سن پيري زماني اتفاق مي‌افتد که سرطان پيشرفت کرده و در کل بدن پخش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016