شنبه 14 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلول‌هاي پوست، پرتو ماوراي بنفش را مي‌بينند! ایسنا

دانشمندان دانشگاه «براون» به دنبال درك چگونگي آگاهي اسرارآميز پوست انسان در مورد قرار گرفتن در معرض تابش‌هاي خورشيدي و تيره شدن در پي آن دريافته‌اند كه احتمالا پوست قادر به «ديدن» پرتوهاي ماوراي بنفش از طريق يك رنگدانه حساس به نور بوده كه در چشم انسان نيز وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به محض اين كه انسان در معرض تابش‌هاي ماوراي بنفش خورشيد قرار مي‌گيرد، پوست اين موضوع را درك مي‌كند كه اين فرآيند بسيار سريع اتفاق مي‌افتد.

تيره‌تر شدن پوست در برابر نور خورشيد يك واكنش محافظتي است. محققان بر اين باورند كه رنگدانه تيره‌كننده پوست ملانين از سلول‌هاي پوست در برابر آسيب‌هاي ممكن در اثر تابشهاي ماوراي بنفش نور خورشيد با جذب آن محافظت مي‌كند.

اشعه ماوراي بنفش به دو شكل در سطح زمين وجود دارد: UVA و UVB. پرتوهاي UVB از طول موج كوتاهتري برخوردار بوده و تنها بخش كوچكي از پرتو ماوراي بنفش خورشيد را تشكيل مي‌دهد. اين پرتوها منجر به تيره‌تر شدن پوست در روزهاي بعد از قرار گرفتن در معرض خورشيد مي‌شوند. پرتوهاي UVB معمولا به دي‌ان‌اي آسيب مي‌رسانند كه مي‌تواند به سرطان پوست منجر شود. اگرچه محققان پرتوهاي UVA را نيز با سرطان مرتبط دانسته‌اند. پرتوهاي UVA در مقابل از طول موج طولاني‌تري برخوردار بوده و بخش اعظمي از تابش ماوراي بنفش را تشكيل مي‌دهند. فرآيند تيره‌تر شدن پوست در معرض اين پرتوها بسيار سريعتر اتفاق مي‌افتد.

اين پژوهش به تمركز بر روي چگونگي تيره‌تر شدن پوست در برابر پرتوهاي UVA پرداخته است. محققان با بررسي سلولهاي پوستي موسوم به ملانوسيت‌ها كه به توليد رنگدانه محافظ ملانين مي‌پردازند، دريافتند كه اين سلولها همچنين از رنگدانه ديگري موسوم به رودوپسين برخوردارند كه پيش از اين تنها در شبكيه چشم ديده شده بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان سپس به بررسي چگونگي ارسال پيام توسط ماده رودوپسين در زمان قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشيد پرداخته و دريافتند كه اين پيام باعث تحريك توليد ملانين مي‌شود.

بنا به مشاهدات اين تيم، پس از يك ساعت مقدار متنابهي از ملانين شروع به انباشته شدن مي‌كند كه منجر به تيره شدن پوست مي‌شود.

اين پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016