دوشنبه 23 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تزريق موفقيت آميز اولين نمونه خون مصنوعی به بدن انسان، مهر

موفقيت در تزريق اولين نمونه از خون مصنوعی به بدن انسان، باعث شده دانشمندان به واقعی شدن استفاده از خونهای مصنوعی برای نجات جان بيماران اميدوارتر شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ماری و پير کوری در پاريس سلولهای بنيادين "هماتوپويتيک" را از مغز استخوان داوطلبان استخراج کرده و اين سلولها را به گونه ای تحريک کردند تا بتوانند با کمک گرفتن از تعدادی از عوامل رشدی، سلولهای خونی را به وجود آورند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان اين سلولهای کشت داده شده را برای رديابی نشانه گذاری کرده و در حدود ۱۰ ميليارد از اين سلولها را به مغز استخوان داوطلبی ديگر تزريق کردند. پس از گذشت پنج روز ۹۴ تا ۱۰۰ درصد از سلولهای خونی به جريان خود در سيستم خونی بدن داوطلب ادامه دادند.

اين ميزان از حضور سلولهای مصنوعی خون در چرخه طبيعی بدن در روز بيست و ششم به ۴۱ تا ۶۳ درصد رسيد که اين ميزان برای سلولهای طبيعی خون نيز ميزان بقای طبيعی به شمار می رود. محققان در اين آزمايش نشان دادند سلولهای مصنوعی می توانند به صورت طبيعی در بدن باقی بمانند.

اين موفقيت برای خدمات درمانی در سطح بين المللی خبر بسيار خوشحال کننده ای خواهد بود؛ زيرا به گفته دانشمندان نتايج اين مطالعه نشان می دهند منابع نامحدود خونی کاملا قابل دسترسی هستند. جهان به شدت به منابع خونی نيازمند است و حتی با وجود افزايش تعداد اهدا کننده ها در کشورهای پيشرفته اين نياز برطرف نشده است. اين نياز به ويژه در بخشهايی از جهان که ميزان ابتلا به ايدز در آنها بالا است، به شدت بيشتر است.

بر اساس گزارش نيوساينتيست، با وجود اينکه اين مطالعه و نتايج موفقيت آميزش قدمی بلند به سوی پيشبرد صنعت توليد خون مصنوعی است، تا توليد انبوه خون مصنوعی راه طولانی در پيش است زيرا بيماری که در وضعيت اضطراری به خون نياز دارند بايد ۲۰۰ برابر حجم سلولهايی که محققان در مطالعه خود به بدن داوطلب وارد کردند را دريافت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016