شنبه 19 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا زنان بيشتر از مردان نابينا می‌شوند؟ ايسنا

در حدود ۳۱۴ ميليون انسان در سراسر دنيا با نقايص شديد بينايی زندگی می‌کنند، از اين ميان ۴۵ ميليون نفر به طور کامل نابينا هستند. تعداد ۱۴۵ ميليون مورد از اين نقايص مربوط به عيوب انکساری (نزديک بينی، دوربينی و آستيگماتيسم) است که در افراد معمولی با استفاده از عينک به راحتی برطرف می‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، کاتاراکت (آب مرواريد) با شيوع ۹/۴۷ درصد، همچنان به عنوان مهم‌ترين علت نابينايی در سراسر جهان محسوب شده و ساير علل به ترتيب عبارتند از گلوکوم يا آب سياه (۳/۱۲ درصد)، تحليل ماکولا به علت کهولت سن (۷/۸ درصد)، کدورت قرنيه (۱/۵ درصد)، رتينوپاتی ديابتی (۸/۴ درصد)، نابينايی در سنين کودکی (۹/۳ درصد) و تراخم (۶/۳ درصد).




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




طبق آمارهای جهانی، زنان در معرض خطر بالاتری از ابتلا به نابينايی نسبت به مردان قرار دارند تا جايی که دو سوم (۶۴ درصد) از نابينايان سراسر جهان را زنان و دختران تشکيل می‌دهند.

چرا زنان بيشتر از مردان نابينا می‌شوند؟

بر اساس اعلام مرکز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی، در بسياری از جوامع طول عمر زنان بيشتر از مردان است و در نتيجه در معرض خطر بالاتری از نظر بيماری‌های مرتبط با سن مانند گلوکوم (آب سياه) و تحليل ماکولا به علت کهولت سن (ARMD) قرار دارند.

همچنين زنان و دختران بيشتر در معرض ابتلا به برخی بيماری‌ها از جمله کاتاراکت و تراخم قرار می‌گيرند. از طرف ديگر زنان غالبا زمانی اقدام به درمان می‌کنند که بينايی خود را از دست داده‌اند که در اين شرايط با محدوديت‌ها و موانع بيشتری مواجه خواهند شد.

چرا بيماران به موقع برای درمان اقدام نمی‌کنند؟

اگر فردی را می‌شناسيد که ناتوان است و دسترسی برای دريافت خدمات ندارد در قدم اول به او آگاهی دهيد که تاخير در درمان، عوارض جبران ناپذيری در پی خواهد داشت. ترس او را از بين ببريد و خانواده او را نسبت به بيماری چشمی و خدمات موجود آگاه نماييد. سعی کنيد او را به سازمان‌های حمايتی مانند بهزيستی، کميته امداد و ... معرفی کنيد.

معاينات اوليه چشم توسط پزشک يا کارشناسان بينايی سنجی در مطب يا خانه بهداشت قابل اجرا است و در صورت نياز به معاينات تکميلی تخصصی به بيمارستان‌ها يا کلينيک‌های تخصصی ارجاع خواهيد شد.

بسياری از اعمال جراحی چشم پزشکی به صورت سرپايی انجام شده و مدت بستری در آنها نسبت به ساير بيماری‌ها کوتاه‌تر است و ممکن است بيش از يک يا دو روز احتياج به بستری بيمار نباشد. همچنين بسياری از اعمال جراحی چشم به صورت سرپايی و بدون نياز به بيهوشی انجام می‌شود و کهولت سن مانعی برای عمل جراحی نيست. پيری دليلی بر نابينايی نيست و هر انسان وظيفه دارد سلامت بينايی خود را تا آخرين لحظه حيات حفظ کند تا بتواند زندگی بهتری داشته باشد.

همچنين بسياری از بيماری‌های چشم با درمان‌های معمول و با پرداخت هزينه‌های پايين قابل درمان هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016