چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سريع ترين دوربين جهان با سرعت يک تريليون عکس در ثانيه، مهر

محققان در MIT دوربينی ساخته اند که می تواند با سرعتی برابر يک تريليون فريم بر ثانيه از حرکات نوری عکسبرداری کند، اين سرعت به اندازه ای بالا است که می توان با کمک آن سفر فوتونهای نوری را از ميان بطری آب يک ليتری مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان می گويند در نظر اين دوربين هيچ پديده ای سريع به شمار نمی آيد زيرا می تواند با سرعتی برابر يک تريليون فريم بر ثانيه تصويربرداری کند. ثبت مستقيم نور در اين سرعت غير ممکن است، از اين رو دوربين برای ايجاد هر تصوير ميليونها اسکن انجام می دهد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان MIT معتقدند اين تکنيک می تواند در درک فرايندهای فوق سريع به محققان کمک کند. برای ابداع اين تکنيک تصويربرداری، محققان از تجهيزاتی به نام Streak Tube که برای خواندن اطلاعات از پالسهای نوری به کار گفته می شود استفاده کردند. عملکرد اين دوربين شباهت زيادی به عملکرد تلويزيونهای آرايه کاتدی قديمی دارد و می تواند يک خط باريک افقی از موضوع را در هر لحظه اسکن کند.

محققان با استفاده از نسخه به شدت ارتقا يافته ابزار Strak Tube که در شناسايی فوتونها در جريانهای الکترونی به کار گرفته می شوند، توانستند از يک تک پرتو ليزری در حالی که از ميان يک بطری آب عبور می کرد تصويربرداری کنند.

همچنين برای ايجاد تصوير حرکت - آرام در اين آزمايش محققان صدها بار اسکن موضوع را تکرار کردند. تصاوير بدون حرکت و ثابت به ثبت رسيده از اين آزمايش توانست ردپای حرکت نور را از ميان بطری نمايش دهد.

بر اساس گزارش پاپ ساينس، اين دوربين جديد شايد از پرده شاتر سريعی برخوردار باشد اما مدت زمان طولانی که برای پردازش عکسها نياز دارد باعث شده دانشمندان آن را آرامترين دوربين سريع جهان بنامند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016