شنبه 26 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زیتون، كلسترول و قند خون را كنترل می كند

تهران- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: زیتون حاوی ویتامین K یعنی ویتامین محلول در چربی است . این ویتامین به عنوان فاكتور انعقادی خون است و كمبود آن موجب خونریزی بسیار در زمان جراحت می‌شود.

'دكتر فریده رحمانی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استان تهران در مورد فواید زیتون افزود: زیتون حاوی میزان بسیار زیاد روغن است و روغن زیتون به عنوان یكی از روغن‌های غذایی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: زیتون رسیده حاوی 30 درصد روغن است و هر چه رسیده تر باشد درصد روغن موجود در آن نیز بیشتر و دچار تیرگی رنگ می‌شود . با توجه به تركیباتی كه در روغن زیتون و میوه زیتون وجود دارد، محصولات زیتون اثرات بسیار مفیدی را در حفظ سلامتی انسان دارند.

وی با توجه به اسیدهای چرب موجود در زیتون توصیه كرد : بیشترین نوع اسید چرب موجود در زیتون شامل اسیداولئیك، اسید لینولئیك و اسید لینولنیك است . این 3 نوع چربی پیش‌ساز اسیدهای چرب بلند زنجیر 'امگا3' هستند .

وی یادآور شد: در هنگام مصرف 8 عدد زیتون سیاه یا 10عدد زیتون سبز كه برابر است با یك ‌واحد چربی (5گرم) باید ازمیزان روغن مصرفی كاسته شود تا ضمن بهره مندی از اثرات مفید آن به افزایش وزن مبتلا نشویم .

وی همچنین اظهار داشت : از مهم‌ترین تركیبات زیتون كه به نسبت كمتری در روغن آن نیز موجود است، تركیبات پلی فنول (رنگ دانه‌های موجود در روغن زیتون) حاوی آنتی اكسیدان است ، آنتی اكسیدان در بدن از تولید رادیكال‌های آزاد جلوگیری می‌كند و بر اثر كاهش رادیكال‌های آزاد ، سلامت سلول افزایش می‌یابد و از بروز سرطان جلوگیری می‌شود .

رحمانی با اشاره به ویتامین‌های موجود در زیتون افزود: غنی‌ترین ویتامین موجود در زیتون ویتامین (E) است، از ویتامین (E) به عنوان ویتامین ضد پیری یاد می شود زیرا وجود این ویتامین از اكسیداسیون اسید چرب غیر اشباع جلوگیری می كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با توجه به تركیبات مهم میوه زیتون خاطر نشان كرد: فواید زیتون متوجه تركیبات آن است و از مهم‌ترین تركیبات زیتون ، روغن آن است كه برای رشد و سلامتی تمامی سلول‌ها به ویژه سلول‌های مغز و اعصاب بسیار ضروری است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: مصرف زیتون عملكرد انسولین و كنترل قند خون را بهبود می‌بخشد و از این رو مصرف آن برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

رحمانی خاطرنشان كرد : در صورت جایگزینی روغن مصرفی با روغن زیتون كلسترول خون به ویژه كلسترول بد كاهش می‌یابد، روغن زیتون با تحریك كیسه صفرا باعث دفع صفرا می‌شود و از بروز كیسه‌های صفرا جلوگیری می‌كند.

به گفته وی زیتون باید به صورت شور و در مایعات نگه داری شود . همچنین پس از اولین مصرف در ظروف شیشه‌ای و در محیط خنك و مرطوب نگه داری شود . زیتون بهتر است قبل از مصرف به علت شوری ، حدود 2 ساعت در آب قرار گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016