شنبه 20 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيوع مشكلات رواني در دوران بارداري باعث بروز مشكلات رواني در جنين مي‌شود

يك متخصص روانپزشكي اظهار كرد: شيوع مشكلات رواني مادران در دوران بارداري مي‌تواند به مشكلات رواني جنين در حين بارداري و پس از تولد تبديل شود.

دكتر الهام شرقي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به اهميت سلامت رواني مادر در دوران بارداري گفت: سلامت رواني مادر نه تنها در جسم جنين تاثير مي‌گذارد بلكه مي‌تواند در رشد و تكامل نوزاد نيز موثر باشد بنابراین بايد به سلامت رواني مادر توجه زيادي كرد.

اين فلوشيپ بیماری‌های روان تني در خصوص عواقبي كه ناآگاهي برای مادر و جنين به دنبال دارد، اظهار كرد: بيشترين عواقب بي‌توجهي به سلامت رواني مادر در دوران بارداري متوجه نوزادان مي‌شود و كودك در مراحل مختلف زندگي صدمه‌هاي زيادي مي‌بيند.

دكتر شرقي با اشاره به مشكلاتي كه مادر در زمان بارداري دارد و بر جنين تاثير مي‌گذارد، گفت: سابقه بيماري افسردگي و اختلالات رواني در طول مدت بارداري بسيار تاثيرگذار است و مي‌تواند مشكلاتي را براي جنين ايجاد كند.

وی ادامه داد: سابقه بيماري‌هايي مثل افسردگي، مصرف الكل، حاملگي در سنين پايين، فقر اقتصادي و مشكلات اجتماعي، سابقه حوادث ناگوار و ناپايداري ازدواج و مشكل با همسر از مسائل مهمي است كه بر سلامت رواني مادر موثر عمل مي‌كند.

اين فلوشيپ بیماری‌های روان تني درخصوص تغييرات طبيعي در حالات رواني مادر اظهار كرد: بارداري يك پديده فيزيولوژيك و طبيعي است و زنان باردار در معرض تغييرات جسمي- رواني قابل ملاحظه و مشهودي قرار مي گيرند كه نیاز است اطرافيان بيشتر از مادران باردار حمايت كنند.

وي گفت: معمولا دوران بارداري به سه دوره سه ماهه تقسيم مي‌شود در سه ماه نخست، مادر با مشكلاتي مثل نياز به تطابق با تغييرات بدني، خستگي زودرس و سردرد، نگراني ازسقط، تهوع و استفراغ، بي ثباتي خلق و نگراني از سلامت خود و جنين مواجه است.

اين متخصص روانپزشكي در خصوص سه ماه دوم گفت: در اين مدت بازگشت انرژي، پذيرش بارداري، درك واقعي از بارداري و تطابق بيشتر با استرس اين دوران در زنان باردار ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به مشكلاتي كه مادر در سه ماه آخر بارداري دارد، اظهار كرد: با نزديك شدن زمان زايمان، مادر با نگراني زايمان، مشكلات مالي، تهيه وسايل براي نوزاد و نگراني از بد شكلي نوزاد مواجه مي‌شود و اين اضطراب‌ها بر جنين نيز تاثير مي‌گذارد.

با آموزش مي‌توان بسياري از مشكلات رواني مادر را برطرف كرد

دكتر شرقي با اشاره به پيشگيري از بيماري‌هاي رواني در زنان باردار اظهار كرد: بسياري از نگراني‌ها را مي‌توان با آموزش درست قبل و درحين حاملگي برطرف كرد و با حمايت عاطفي از مادر مي‌توان سلامت رواني مادر و جنين را تضمين كرد.

وي در خصوص نقش همسر در سلامت رواني مادر گفت: همسر نقش موثري در سلامت مادر دارد مثلا در ابتداي دوران بارداري با تهوع و استفراغ همدردي كند، كاهش انرژي و احساس خستگي زن را درك كند و متوجه نوسانات خلقي و احساسي همسر خود باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




زنان بعد از زايمان به حمايت بيشتري نياز دارند

اين متخصص روانپزشكي با اشاره به آمارهاي بستري زنان پس از زايمان گفت: گاهي ممكن است زنان در دوران حاملگي و پس از زايمان دچار مشكلات جدي رواني شوند و بر طبق آمار زنان در اولين ماه‌هاي بعد از زايمان در معرض بالاترين احتمال براي بستري شدن در بيمارستان را دارند.

وي پيرامون اندوه پس از زايمان يا غم مادرانه اظهار كرد: اندوه پس از زايمان بيماري نيست و اين ناراحتي موجب ايجاد اختلال در عملكرد مادر نمي‌شود ولي ممكن است به صورت تدريجي از هفته دوم يا سوم بعد از زايمان شروع شود و در طي هفته‌ها و يا ماه‌ها رشد كند.

دكتر شرقي در پايان خاطرنشان كرد : بايد به تمام رفتارهاي مادر در زمان بارداري و در ماه‌هاي اول پس از زايمان توجه كرد زیرا برخي از عملكردهای مادران مي‌تواند نشان دهنده بيماري‌هاي حاد رواني در مادر باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016