شنبه 24 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كشف ژن موثر در بروز آلزایمر

تهران- محققان موفق به كشف ژن جهش یافته ای شده اند كه می تواند با بیماری آلزایمر مقابله كند. این كشف زمینه سازارایه شیوه های نوین درمانی برای آلزایمر است.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان DNA دو هزار نفر را غربالگری كردند و دریافتند آنهایی كه دارای شكل جهش یافته از این ژن هستند كمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.

محققان می گویند تقلید این واریان ژنی با دارو می تواند مانع از بروز آلزایمر شود.

ژن مورد بررسی' APP ' (پروتئین پیشرو آمیلوئید ) نام دارد كه پروتئین موسوم به 'آمیلوئید بتا' را می سازد كه این پروتئین ها با اتصال به یكدیگر در مغز، مانع از ارتباط نورون ها با همدیگر می شوند.

آغاز آلزایمر به این اتصالات مرتبط است؛ زمانی كه قطعاتی از این پروتئین به یكدیگر متصل می شوند، نشانه های معمولی بیماری مانند كاهش حافظه و مشكلات در حرف زدن بروز می كند.

دكتر 'كاری استفانسون ' مدیر اجرایی شركت رمز گشایی ژنتیكی در ایسلند می گوید : این جهش نادر منجر به كاهش 40 درصدی در شكل گیری این پلاك های مضر می شود.

محققان همچنین دریافتند افراد مسنی كه به دلیل داشتن این واریان ژنی به زوال عقل مبتلا نیستند، عملكرد شناختی بهتری در سن 80 تا 100 سالگی نسبت به آنهایی دارند كه نسخه معمولی و طبیعی این ژن در بدنشان هست.

جهش ها در ژن APP به عنوان آغاز بیماری آلزایمر در خانواده ها شناخته می شود.

دكتر استفانسون می گوید این تحقیقات تایید كننده ایده های پیشین مبنی بر پیشگیری از بروز زوال عقل با دخالت در ژن ها بااستفاده از داروها است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اگرچه تحقیقات بر روی زوال عقل در40 سال گذشته انجام شده است اما دانشمندان پیشرفت اندكی در ارایه داروهایی داشته اند كه مانع از تعامل بین این پروتئین ها شود.

این امر تا حدودی به دلیل آن است كه مولكول های دارو چندین بار بسیار كوچكتر از این پروتئین ها هستند از این رو حتی اگر به یكدیگر نیز متصل شوند و مولكول بزرگ تری را بسازند هنوز هم برای مقابله با پروتئین هایی كه در بدن به یكدیگر متصل می شوند ، بسیار كوچكند.

نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016