شنبه 23 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف مکمل های روغن ماهی اثرات آلودگی هوا را کاهش می دهد

تهران- یک مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل های روغن ماهی اثرات آلودگی هوا بر قلب را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ˈاینوایرومنتال هلث نیوزˈ،آلودگی هوا ترکیبی از گازها و ذرات کوچکی از مواد جامد و مایع است .

میلیاردها نفر در سراسر جهان در مناطقی زندگی می کنند که در آنجا هوا به شدت آلوده است.

مطالعه مردمی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند نشان می دهد که ذرات ریز آلاینده موجود در هوا به بروز مشکلات سلامتی مختلفی از قبیل آسم، سکته مغزی، آریتمی و نارسایی قلبی منجر می شود.

تصور می شود که ذرات ریز آلاینده موجود در هوا موجب تغییر سطح لیپید در خون می شود. همچنین شواهد متقنی وجود دارد که این ذرات ریز باعث افزایش بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میرهای ناشی از آن می شود.

این اولین مطالعه ای است که ارتباط میان مصرف مکمل های روغن ماهی و کاهش اثرات آلودگی هوا بر قلب را بررسی می کند و نشان می دهد که ایجاد اندک تغییراتی در رژیم روزانه غذایی می تواند برخی اثرات آلودگی هوا بر سلامت را خنثی کند.

یافته های این مطالعه برای افرادی که در مناطقی از جهان زندگی می کنند که آلودگی هوا در آنجا شدید است مهم است.

این مطالعه نشان داد که ضربان قلب و سطح لیپید افرادی که مدت یک ماه مکمل های روغن ماهی مصرف کرده بودند و در معرض هوای آلوده زندگی می کردند تغییرات اندکی پیدا کرده بود. ضربان قلب و سطح لیپید دو مقایس اندازه گیری سلامت قلب هستند.

محققان در این مطالعه 29 فرد 50 تا 72 ساله را به دو دسته تقسیم کردند و برای مدت یک ماه به یک گروه مکمل روغن زیتون و به گروه دیگر مکمل روغن ماهی دادند.

این افراد در محیطی مورد مطالعه قرار گرفتند که هوا به شدت آلوده بود.

این افراد سالم بودند و سابقه دیابت ، بیماری قلبی عروقی و یا ریوی نداشتند. همچنین این افراد دست کم یک سال سیگار نکشیده بودند.

این مطالعه نشان می دهد، پس از قرار گرفتن در معرض سطوح شدید هوای آلوده ضربان قلب افرادی که مکمل های روغن زیتون مصرف کرده بودند به اندازه قابل توجهی کاهش یافت.

در عوض افرادی که مکمل های روغن ماهی مصرف کرده بودند تغییرات کمی در ضربان قلب آنها مشاهده شد.

محققان همچنین متوجه شدند گروهی که روغن زیتون مصرف کرده بودند پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده سطح دو نوع لیپید در خون آنها افزایش یافت، در حالی که این افزایش در گروهی که مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند محسوس نبود.

این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد مصرف روغن ماهی می تواند علائم قلبی عروقی ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده را کاهش دهد.

نتایج این مطالعه مدرک محکم تری نسبت به مطالعاتی که تا کنون انجام شده است در زمینه نقش روغن ماهی در کاهش اثرات قلبی عروقی ناشی از آلودگی هوا ارائه می دهد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این یافته برای افرادی که در شهرها و مناطقی زندگی می کنند که کیفیت هوای خوبی ندارند حائز اهمیت است.

روغن ماهی مملو از اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 است که گفته می شود از کاهش ضربان قلب ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده پیشگیری می کند.

کاهش ضربان قلب با مرگ و ابتلا به آریتمی ارتباط دارد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که اقدام شخصی مصرف روزانه کپسول روغن ماهی می تواند یک استراتژی مقرون به صرفه برای محافظت از سلامتی باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016