شنبه 23 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیشگیری از کم بینایی در بزرگسالی با درمان عیوب انکساری چشم در کودکی

محقق برگزیده هجدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی گفت: شناسایی و اصلاح به موقع عیوب انکساری چشم در کودکان از بروز اختلالات بینایی و نابینایی در بزرگسالی پیشگیری می‌کند.

دکتر عباسعلی یکتا، استاد گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص طرح «شیوع عیوب انکساری در دانش‌آموزان شهر شیراز » که برگزیده هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی شده است، گفت: این مطالعه در بین دو هزار و 130 دانش‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی سالهای 87 و 88 شهر شیراز انجام شد و 1872 دانش آموز از این تعداد به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند.

وی افزود: پس از انجام مصاحبه با دانش‌آموزان و انجام آزمایشات ویژه بینایی‌سنجی از جمله اندازه‌گیری دید ، تعیین عیوب انکساری و معاینات دید دو چشمی مشخص شد در میان این دانش‌آموزان شیوع نزدیک‌بینی 4.35درصد ، دوربینی 5.04 درصد و آستیگماتیسم 11.27 درصد است.

دکتر یکتا ادامه داد: اختلاف عیوب انکساری دو چشم (انایزو متروپیا )در 2.5 درصد دانش‌آموزان وجود داشت که مهمترین عامل تنبلی چشم در دانش آموزان می‌باشد و اصلاح بموقع آن قبل از 5 سالگی باعث جلوگیری از تنبلی چشم می‌شود.

به گفته وی، نتایج این مطالعه نشان داد که در حدود 2 درصد دانش آموزان مورد مطالعه تنبلی چشم دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این مطالعه نشان داد که هر چه سن افراد افزایش یابد ، دوربینی کم و نزدیک‌بینی افزایش پیدا می‌کند .

وی گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که شیوع نزدیک بینی در ایران در مقایسه با کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه کم است. این در حالیست که دو کشور چین و ژاپن دارای شیوع نزدیک بینی بین 70 تا 80 درصد در بین دانش آموزان هستند.

یکتا افزود : این مطالعه نشان می‌دهد که شیوع دوربینی نسبت به سایر کشورها در ایران در حد متوسط است.

برگزیده‌ی گروه علوم توانبخشی و پیراپزشکی هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خاطرنشان کرد که با توجه به نتایج این تحقیق ، نیاز دانش‌آموزان به عینک ضروری است و اصلاح به موقع عیوب انکساری باعث جلوگیری از اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و در نهایت بهبود کارآیی آموزشی بیشتر در دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2004 عیوب انکساری چشم بعد از بیماری آب مروارید دومین عامل کوری در دنیا محسوب می‌شود. همچنین طبق این گزارش، حدود 13 میلیون کودک و نوجوان سنین 5 تا 15 سال در دنیا دچار اختلالات بینایی به دلیل عدم اصلاح عیوب انکساری به خصوص عدم استفاده از عینک هستند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




استاد گروه بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مقاله این تحقیق در پایگاه بین المللی ISI نمایه و در سال 2010 مجله چشم پزشکی استرالیا و زلاندنو چاپ شده است و در کنگره چشم پزشکی و علوم بینایی آمریکا (ARVO) در سال 2009 میلادی ارائه شده و ‌در طول مدت چاپ این مقاله تا کنون 9 بار به این مقاله ارجاع شده است.

به گزارش ایسنا، این تحقیق در قالب طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز پایان نامه «سیروس دهقانی» دانشجوی کارشناسی ارشد بینایی سنجی که هم اکنون در مقطع دکترای تخصصی بیناسنجی در دانشگاه New South Wales کشور استرالیا مشغول به تحصیل است انجام شده است.

یکتا در پایان از معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خاطر تامین بودجه این طرح تحقیقاتی قدردانی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016