شنبه 23 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق زيباکلام: هدف طرح دولت وحدت ملی عبور از احمدی‌نژاد است، فارس

خبرگزاری فارس: صادق زيباکلام با اشاره به محبوبيت احمدی نژاد در بين اقشار کم‌درآمد گفت: «هدف طرح دولت وحدت ملی عبور از احمدی‌نژاد است»

صادق زيباکلام استاد علوم سياسی و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس گفت: طرح دولت وحدت ملی يا همان دولت ائتلافی از سوی اصولگرايانی مطرح شد که مخالف سياست‌های آقای احمدی‌نژاد هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زيباکلام با بيان اينکه طرح دولت ائتلافی از سوی شخصيت‌هايی همچون هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و علی لاريجانی اعلام شد، اظهار داشت: افرادی که طرح دولت وحدت ملی را مطرح کرده‌اند معتقدند سياست‌های دولت کنونی نتوانسته است بر مشکلات فائق بيايد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد:‌ طرح دولت ائتلافی در واقع پاسخی بود به اين سئوال که «برای انتخابات دهم رياست جمهوری چه بايد کرد؟». کسانی که طراح اين ايده هستند به اين نتيجه رسيده‌اند که با توجه به محبوبيتی که آقای احمدی‌نژاد به خاطر سفرهای استانی در بين اقشار کم درآمد و محروم جامعه دارد نامزدهای ديگر جريان اصولگرايانی مثل علی لاريجانی، محمد باقر قاليباف، ناطق نوری و احمد توکلی به سختی می‌توانند به عنوان رقيب احمدی‌نژاد در انتخابات رياست جمهوری دهم ظاهر شوند.
زيباکلام گفت: اين طيف از اصولگراها که از خودشان با عنوان اصولگرايان ميانه‌رو نام می‌برند به اين نتيجه رسيده‌اند که کانديدای آنها فردی غير از احمدی‌نژاد باشد. از نظر آنان اين کانديدای جايگزين می‌تواند علی لاريجانی، قاليباف و يا حسن روحانی باشد.
وی با تاکيد بر اينکه، ايده دولت ائتلافی و دولت وحدت ملی به هيچ وجه از سوی اصلاح‌طلب‌ها مطرح‌ نشده است، گفت: اصلاح‌طلبان تندرو و راديکال اساساً با طرح دولت وحدت ملی مخالف هستند. اين دسته از اصلاح‌طلبان تندرو که به شدت طرفدار آقای خاتمی هستند و برای رويارويی با جناح راست فقط چشم به کانديداتوری خاتمی دارند از اساس با ايده دولت ائتلاف ملی مخالف هستند. از طرفی، اعلام ايده دولت ائتلافی واکنش تند اصولگرايان تندرو را هم در برداشته است.
زيباکلام با بيان اينکه اگر طراحان ايده دولت ائتلاف ملی نتوانند بر کانديدای واحدی اجماع کنند انتخابات دو قطبی می‌شود، اظهار داشت: در صورت به سرانجام نرسيدن طرح دولت وحدت ملی، انتخابات رياست جمهوری دهم يک انتخابات دو قطبی خواهد شد که در يک طرف آن آقای احمدی‌نژاد و در طرف ديگر آن آقای خاتمی حضور خواهد داشت.
اين استاد علوم سياسی ادامه داد: طراحان ايده دولت وحدت ملی در تلاش هستند تا از شکل‌گيری انتخابات دو قطبی با محوريت آقايان خاتمی و احمدی‌نژاد جلوگيری کنند.
زيباکلام، طرح دولت وحدت ملی را يک «طرح دشوار» خواند و گفت: اين طرح مخالفان جدی و سرسختی هم در جناح اصولگرا و هم در جناح اصلاح‌طلب دارد. طرح دولت وحدت ملی با مشکلات و دشواری‌های زيادی روبرو است و ما نبايد صددرصد خوش‌بينانه به موضوع بنگريم اما از سوی ديگر، آلترناتيوهای دولت ائتلاف ملی هم که سابقه آنها کاملاً روشن است ثابت کرده‌اند که توان حل مشکلات کشور را ندارند.





















Copyright: gooya.com 2016