پنجشنبه 5 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با تامين خواسته های برحق کبودوند مانع از اعتصاب غذای او شويد، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

کبودوند؛ مدافع حقوق بشر زندانی که سلامتی اش بشدت در خطر است، اعلام کرد که در اعتراض به رفتارهای غير انسانی با او در زندان، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

۵ دی ماه ۱۳۸۷- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران امروز اعلام کرد که محمد صديق کبودند در اعتراض به رفتارهای غير انسانی با او در زندان، از هفته آينده دست به اعتصاب غذا خواهد زد. کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران مصرا از مقامات خواست که با آزاد کردن فوری آقای کبودوند برای معالجه توسط پزشکان متخصص مانع از اعتصاب غذای ايشان شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عليرغم هشدارهای متعدد در باره در خطر بودن سلامتی محمد صديق کبودوند و تقاضای رسمی وکيل و خانواده ايشان برای مرخصی پزشکی، نه تنها هيچ تغيير مثبتی در وضعيت آقای کبودوند حاصل نشده است، بلکه فشارها و رفتارهای غير انسانی با ايشان تشديد شده است.

خانم پری ناز باغانی حسنی؛ همسر اقای کبودوند به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت که آقای کبودوند در روز چهارشنبه طی تماس تلفنی به ايشان اعلام کرد که نه تنها خواسته های برحق شان تامين نشده بلکه رفتارهای غير انسانی با ايشان شدت گرفته است و ايشان که مکاتبات متعددی داشته و به نتيجه نرسيده تصميم گرفته است که از هفته آينده دست به اعتصاب غذا بزند. خانم حسنی که بشدت نگران وضعيت سلامتی آقای کبودوند است گفت که "من خيلی ناراحت و عصبی شدم و حتی ديگه نتوانستم به صحبت با ايشان ادامه بدهم. خيلی سعی کردم که ايشان را منصرف کنم چون اين خطرناک ترين کاری است که ايشان ناچارشده که به آن اقدام کند، اما موفق نشدم."

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: "انتظار می رفت که با اطلاعاتی که از طرف وکيل، خانواده و مدافعان حقوق بشر از سراسر جهان در اختيار قوه قضائيه قرارداده شده است، مقامات سريعا برای حفظ جان و سلامتی آقای کبودوند اقدام به اعزام ايشان به بيمارستان بکنند.اما متاسفانه درست برعکس عمل شد و شدت فشارهای وارده به آقای کبودوند به جايی رسيده که ايشان برای رساندن صدای خود به مسئولين اعلام اعتصاب غذا می کند."

محمد صديق کبودوند؛ مدافع سرشناس حقوق بشر که به دليل تاسيس سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان در دهم تيرماه ۱۳۸۷ بازداشت و به ده سال زندان محکوم شد، همچنان در وضعيت کاملا خطرناک سلامتی در زندان اوين بسر می برد. کبودوند که از ناراحتی های کليه ومجاری ادرار، کبد، پروستات و بالا بودن فشار خون رنج می برد دو بار در زندان دچار حمله قلبی شد و عليرغم نامه های ارسالی از طرف پزشکان بهداری مبنی بر اينکه ايشان بايد سريعا به بيمارستان تخصصی اعزام شود، همچنان در سلول خود نگهداری می شود.

کبودوند در تاريخ ۲۶ آذرماه؛ يک روز قبل از سکته مجدد قلبی، طی نامه ای به دادستانی دادگاه انقلاب اسلامی تقاضای مرخصی استعلاجی می کند تا در خارج از زندان مورد معالجه قرار گيرد. در تايخ ۳۰ آذرماه در نامه ديگری به معاونت ويژه امنيت دادگاه انقلاب اسلامی و خطاب به آقای حداد با اشاره به وضعيت خطرناک ناشی از سکته قلبی مجدد و بيماريهای متعدد خود، مجددا خواستار مرخصی استعلاجی شده و تقاضا کرده بود که درخواست انسانی او جدی گرفته شود. همچنين در تاريخ اول دی ماه نيز ايشان طی نامه ای به رئيس زندان علاوه بر تکرار درخواستهای قبلی خود مبنی بر مرخصی استعلاجی، به هواخوری اجباری در ساعات ۶و نيم صبح با توجه به سرماخوردگی شديد ناشی از سرد بودن سلول به دليل قطعی گاز، وکيفيت پائين غذا که حتی در آن سوسک و حشرات نيز مشاهده شده است اعتراض می کند و توقف هواخوری اجباری صبحگاهی ، تامين چند وعده غذای گرم با کيفيت و بهداشتی در هفته را مطرح می کند.


بدنبال نامه اعتراضی آقای کبودوند به برنامه اجباری صبحگاهی در ساعت ۶ و نيم صبح، اطلاعيه ای از سوی رياست زندان اوين صادر شد که در آن ساعت هواخوری به ۵و نيم صبح؛ همزمان با اذان صبح، تغيير يافت و برای همه زندانيان، بجز سالخوردگان و بيماران دارای گواهی معذوريت از پزشک درمانگاه، الزامی اعلام شد. همچنين به گفته خانم حسنی رفتارهای ناشايست با آقای کبودوند شدت گرفته است. ايشان به کمپين گفتند که " يک نمونه آن همين که در روز چهارشنبه چهارم دی، ماموران زندان به سلول آقای کبودوند رفته و وسايل شخصی ايشان را به هم ريختند و پرده تخت را کندند و به ايشان توهين کردند که ايشان در پشت اين پرده مواد مخدر مصرف می کنند و در اعتراض آقای کبودوند افسر نگهبان ضمن توهين در حالتی قرار گرفته بود که می خواست ايشان را مورد ضرب و شتم قرار بدهد."

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با بيان اينکه حفظ سلامتی و جان آقای کبودوند طبق قوانين داخلی و بين المللی بر عهده مسئولين است، از مقامات خواست که پيش از اينکه اتفاق ناگوار ديگری بيفتد، با آزاد کردن فوری آقای کبودوند مانع از اعتصاب غذای ايشان شوند.





















Copyright: gooya.com 2016