پنجشنبه 12 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سومين روز تحصن دانشجويان در فرودگاه مهرآباد هم‌چنان ادامه دارد، ايسنا

سومين روز تحصن برخی از دانشجويان سراسر کشور در فرودگاه مهرآباد با ورود دانشجويان سيستان و بلوچستانی، بوشهر، تبريز، يزد و قزوين هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، تحصن برخی دانشجويان دانشگاه‌های سراسر کشور روز پنج‌شنبه در حالی سومين روز خود را آغاز کرده است که هم‌چنان دانشجويانی از ديگر شهرهای کشور در حال اضافه شدن به جمع تحصن‌کنندگان هستند.

در اين تحصن يکی از حضار در جمع تحصن‌کنندگان گفت: ما بايد در پی ايجاد موج جديدی با ادامه تحصن خود در خصوص حمايت از مردم غزه باشيم.

وی که اين حرکت را بهترين حرکت در جهت حمايت از مردم غزه و برخورد با رژيم صهيونيستی و حاميان آن رژيم دانست گفت: حرکت ما کم‌ترين معذوريت را برای نظاممان در پی داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در پايان صحبت‌های وی سخنرانی از سيد حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان برای حاضران در اين تحصن پخش شد.

در ادامه اين مراسم محمدصادق شهبازی، دبير جنبش عدالتخواه دانشجويی گفت: پيام مقام معظم رهبری درباره فجايع اخير غزه مانند حکم جهاد است و حرکت ما حرکتی مناسب در جهت اعلام آمادگی برای حضور در کنار برادران و خواهران غزه‌ای و برخورد با رژيم صهيونيستی بوده است.

او ادامه داد: هدف ما از انجام اين حرکت ايجاد موجی در جهت اطلاع مردم داخل و خارج از کشور و نيز رسانه‌های داخلی و خارجی است.

وی افزود: مهم است که ما آمده‌ايم جايی که مرز هوايی است. اين‌جا جايی است که حاج آقا متوسليان و همراهان او از آن برای مبارزه با رژيم صهيونيستی اعزام شده‌اند.

شهبازی اظهار کرد: ما با اين حرکت خود بايد کاری کنيم تا جمهوری اسلامی ايران در حمايت از مردم غزه از اين پيش‌تر برود و اين حاصل نخواهد شد مگر اين که به مطالبه مردمی و دانشجويی تبديل شود.

اين فعال دانشجويی که ديشب در ميان تحصن‌کنندگان فرودگاه مهرآباد سخن می‌گفت، افزود: بيانيه‌ای برای مقام معظم رهبری و نامه‌ای برای رييس‌جمهور و وزير بازرگانی ارسال کرده‌ايم که در نامه‌ای که برای وزير بازرگانی فرستاده شده است، خواسته شد که تمهيداتی برای اجرايی کردن قانونی که در سال ۱۳۶۹ به تصويب رسيده است مبنی بر تحريم کالاهای شرکت‌های رژيم صهيونيستی و توليد نشدن آن‌ها در شرکت‌های تابع آنان، انديشيده شود.

در ادامه اين مراسم مفتاح، سخنگوی اين تحصن به خبرنگار ايسنا گفت: دانشجويان مشهدی، بوشهری، کرمانی، شيرازی و تبريزی نيز به داخل فرودگاه‌های شهرهای خود رفته و در آن‌جا به تحصن پرداختند.

اين تحصن در ساعات پايانی چهارشنبه شب با تشکيل کارگروه‌هايی برای يافتن راهکارهايی مناسب برای مقابله با رژيم صهيونيستی و حمايت از مردم غزه و چگونگی دستيابی به آن‌ها در ميان تحصن‌کنندگان تشکيل شد که از اهم آن‌ها می‌توان به ارسال نامه‌ای از سوی دانشجويان، اساتيد، طلاب به هم‌نوعان خود در مصر اشاره کرد؛ و نيز به تمهيداتی که برای اطلاع تمامی مردم جهان از اقشار مختلف انديشيده شد که ازآن جمله می‌توان به اطلاع رسانی به رسانه‌های داخلی و خارجی و فعال کردن پايگاه‌های بسيج، خانواده‌ها، مسجدها و ديگر مراکز تاثيرگذار در اين امر در داخل کشور اشاره کرد.

در ادامه اين تحصن يکی از تحصن‌کنندگان گفت که پيام مقام معظم رهبری غير از حکم جهاد مطالبات ديگری نيز داشته است. وجود واژه کافر حربی در اين پيام دارای بار معنايی ويژه‌ای است که بايد در مورد آن انديشيده شود. از ديگر نکات اين بيانيه می‌توان گفت که چگونگی بسيج کردن ملت‌های مسلمان، چگونگی شکستن محاصره غزه و انجام دادن چه کارهايی در اين راستا، اتحاد روحانيت جهان شيعه، اسلام و عرب و چگونگی ورود رسانه‌ها در اين عرصه اشاره کرد.

وی گفت: رسوايی سازمان‌های حقوق بشر را ما بايد در سطح جهان انعکاس دهيم تا مردم ديگر نقاط جهان به حرف‌های آن‌ها گوش ندهند و آنان را در قبال ادعاهای واهی خود رسوا شده بدانند تا بحث غزه به نابودی رژيم صهيونيستی بيانجامد.

در اين تحصن پلاکاردی بر روی ديوار مقابل تحصن‌کنندگان نصب شده بود که اين سخن امام راحل در آن نوشته شده بود: "راستی اگر بسيج جهانی اسلام تشکيل شده بود چه کسی جرات اين همه جسارت به فرزندان معنوی رسول الله (ص) را داشت." برخی با پوتين جنگی و برخی کفن پوش آمده‌اند و لباس رزم بر تن دارند.

در ادامه اين تحصن حجت الاسلام غريب رضا، رييس موسسه گفت‌وگوی دينی قم در جمع تحصن‌کنندگان حاضر شد و گفت: ما بايد امروزه قبل از لعنت به مبارک به صهيونيست‌های اسلامی لعنت بفرستيم؛ همان کسانی که در جنگ ۳۳ روزه لبنان دعا برای حزب‌الله را حرام می‌دانستند. امروز اگر در خارج وهابيون طرفدار صهيونيست‌ها هم وجود دارد، در جامعه ما آن کسانی هستند که صهيونيست اسلامی هستند و از حمله به غزه خوشحال شده‌اند؛ به دليل اين که ايشان فلسطينيان را سنی ناصری می‌دانند؛ در حالی که اين تنها يک دروغ است.

وی گفت: کتابی که فتحی شقاقی در عين سنی بودنشان در نقد جريان تکوير کننده شيعه و نيز اثبات مسلمان بودن شيعه و وحدت شيعه و سنی نوشته‌اند از بسياری از کتاب‌های ما در اين زمينه برتر است. خالد مشعل زمانی که در کنار قبر امام (ره) گفت که حماس فرزند مشروع امام خمينی(ره) است. وی را القاعده تکفير کرد و بر عليه وی بسيار در سايت‌های اينترنتی و در فلسطين کار کردند. برخی امروزه در داخل کشور فلسطينيان را سنی ناصری می‌دانند در حالی که حماس را در فلسطين شيعه می‌پندارند و اين نکته به قول فتحی شقاقی تنها يک بازی صهيونيستی است که صهيونيست‌ها برای تعميق اختلافات بين شيعه و سنی به آن دامن می‌زنند زيرا به قول فتحی شقاقی بزرگ‌ترين حربه دشمنان ما در مواجه شيعه و سنی دامن زدن به اختلافات آنان است.

غريب رضا گفت: ما بايد به جای سلام دادن به اباعبدالله الحسين (ع) ابتدا از ايشان معذرت خواهی کنيم زيرا اگر ما بسيجی بوديم امروز شاهد کشته شدن علی اصغر بر روی دستان پدرش نبوديم. امروز علی اصغرهای بسياری در سطح جهان داريم.

او افزود: مقام معظم رهبری کربلا را يک فرهنگ می‌دانند نه يک حادثه. بنا بر گفته ايشان اين فرهنگ بايد به سنت مداوم جامعه تبديل شود زيرا به قول يکی از شعرا تيغی که بر گردن امام حسين (ع) نشست تاريخ را قسمت کرد که يعنی ما بايد يا با امام حسين(ع) باشيم يا در مقابل وی.

وی اظهار کرد: ما امروزه آن‌قدر ديپلماتيک شده‌ايم که فراموش کرده‌ايم چگونه و چطور کسانی را که می‌خواستيم تربيت کنيم، پرورش دهيم؛ و در بحث کادرسازی اصلا نحوه تربيت‌مان عوض شده است.

غريب رضا گفت: ما امروز بايد حساب حکومت‌ها و مردم را از همديگر جدا کنيم. در کشور مراکش که دولت آن موافق با رژيم صهيونيستی است مردم آن با تحصن خود دولت را برای بستن سفارت رژيم صهيونيستی تحت فشار قرار داده‌اند.

او تصريح کرد: امام (ره) می‌گفت خدا در قرآن يک موعظه بيش‌تر ندارد و آن قيام برای خداست. من زمانی با يک دانشجوی سکولار مصری صحبت می‌کردم؛ وی می‌گفت که امتياز امام (ره) در طول حيات خود اين بوده است که در مقابل هيچ قدرتی سر خم نکرد. ما امروز پاسخگوی نياز جهان برای دريافت گفتمان انقلاب اسلامی نيستيم و صحبت‌های امام خمينی(ره) را بايد مسوولان وزارت امور خارجه به زبان بياورند. ما امروز بايد ببينيم چقدر نهادهای تربيتی ما براساس مبنای سخنان امام (ره) نيرو تربيت کرده‌اند.

غريب رضا افزود: ما خيلی فرصت‌سوزی کرده‌ايم. در جنگ ۳۳ روزه که اجماع جهانی برای استقبال از حزب الله و اين که مسلمانان برای جهاد به همراه مسلمانان به لبنان بيايند و ارتش جهانی جهان اسلام تحقق يابد از فرصت استفاده نکرده و آن را از دست داديم.

وی گفت: امروز تا اتفاقی می‌افتد تا اتحاد جهانی ملت‌ها به وقوع بپيوندد در مقابلش از سوی دشمنان واقعه ديگر رخ می‌دهد؛ مانند زمانی که بحث کاريکاتورها به وجود آمد و تا آمد اتحادی در جهان به وجود آيد انفجار در حرمين عسگريين توسط نيروهای مخالف اين حرکت به وجود آمد که در جهت تعميق اختلافات مذهبی ميان شيعه و سنی بود.





















Copyright: gooya.com 2016