پنجشنبه 12 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحولات غزه: بن بست در شورای امنيت؛ ادامه حمايت ايران، بی بی سی

ـ شورای امنيت بر سر قطعنامه آتش بس به توافق نرسيد
ـ مراکز اداری و امنيتی حماس هدفهای اصلی حملات اسرائيل بوده است

در حالی که مذاکرات شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد بحران خاورميانه به نتيجه نرسيده، در ايران واکنش عليه حملات اسرائيل به غزه همچنان ادامه داشته است.

جلسه شورای امنيت سازمان ملل متحد که به منظور مذاکره و تصويب قطعنامه ای حاوی درخواست برقراری آتش بس در عمليات نظامی بين اسرائيل و فلسطينيان تشکيل شده بود به دليل بروز اختلاف نظر اعضای شورا در مورد پيش نويس قطعنامه بدون نتيجه خاتمه يافت.

پيش نويسی که ليبی با کمک مصر و حمايت کشورهای عرب برای طرح در شورای امنيت مطرح کرده بود از اسرائيل می خواست تا فورا حمله نظامی به نوار غزه را متوقف کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين پيش نويس با محکوميت آنچه که استفاده نا متناسب و کورکورانه اسرائيل از قدرت نظامی عليه فلسطينيان خوانده شده، خواستار رعايت آتش بس از سوی اسرائيل می شد.

نمايندگان آمريکا و بريتانيا محتوای قطعنامه را ناکافی و فاقد بيطرفی خواندند و گفتند که در آن، به اقدامات حماس به خصوص خودداری اين گروه از تمديد آتش بس ششمانه و آغاز موشک پرانی به داخل خاک اسرائيل اشاره ای نشده است.

اين دو کشور تاکيد ورزيدند که اقدامات حماس عامل آغاز دور جديد خشونت در منطقه بوده و قطعنامه شورای امنيت بايد اين موضوع را مورد توجه قرار دهد.

پيشتر مقامات اسرائيلی گفته بودند که تنها در صورتی آتش بس در عمليات کنونی را خواهند پذيرفت که به موشک پرانی از داخل نوار غزه به سوی هدف هايی در داخل خاک اسرائيل خاتمه دهد.

برخی ناظران گفته اند که در حاليکه انتخابات عمومی اسرائيل برای ماه فوريه سال جاری برنامه ريزی شده است، حزب کاديما، که رهبری دولت ائتلافی را در دست دارد، مايل نيست بدون دستيابی به نتيجه ای ملموس از عمليات جاری، از جمله تضمين امنيت مناطق جنوبی اسرائيل در برابر موشک پرانی فلسطينيان، به حملات کنونی خاتمه دهد.

در مقابل، به نظر می رسد که جنبش حماس، که از ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ و با اخراج تشکيلات خودگردان فلسطينی، اداره امور باريکه غزه را در دست داشته، اميدوار بوده است تا نتيجه جنگ لبنان در تابستان سال ۲۰۰۷ را تکرار کند که از آن با عنوان ناکامی ارتش اسرائيل در برابر جنبش حزب الله ياد شده است.

جنگ لبنان در واکنش به اقدام چريک های حزب الله در ربودن يک نظامی اسرائيلی آغاز شد و طی آن، ارتش اسرائيل، پس از بمباران هوايی مناطق تمرکز حزب الله در لبنان، نيروی زمينی خود را وارد آن کشور کرد اما، در حاليکه حزب الله مناطق شمالی اسرائيل هدف موشک پرانی شديد قرار داده بود، دولت اسرائيل آتش بس پيشنهادی شورای امنيت را پذيرفت و از لبنان خارج شد.

ادامه حملات
از بامداد روز پنجشنبه، ۱ ژانويه، نيروی هوايی اسرائيل بمباران مراکز متعلق به تشکيلات اداری و امنيتی حماس در نوار غزه را از سر گرفت و از جمله، ساختمان پارلمان فلسطينی در منطقه را هدف قرار داد که باعث زخمی شدن تعدادی از ساکنان ساختمان های اطراف اين محل شد.

در مقابل، فلسطينيان به پرتاب موشک به داخل اسرائيل ادامه دادند در حاليکه به گفته برخی منابع اسرائيلی، در اين عمليات، به جای موشک های دست ساز که قبلا مورد استفاده تندروهای فلسطينی قرار می گرفت، موشک های نوع گراد به کار رفته که دارای برد و قدرت تخريب بيشتری است.

اين نوع موشک ها در اصل در روسيه طراحی و ساخته شد اما به گفته منابع اسرائيلی، در حال حاضر چند کشور ديگر از جمله چين و ايران نيز اين نوع اسلحه را توليد می کنند.

منابع فلسطينی گفته اند که از آغاز حملات اسرائيل در روز شنبه تا کنون، دست کم چهارصد تن، از جمله بيش از شصت غير نظامی فلسطينی، جان خود را از دست داده اند و حدود دو هزار تن زخمی شده اند و اسرائيل نيز از کشته شدن چهار شهروند اين کشور در اثر اصابت موشک های فلسطينيان خبر داده است.

در همانحال، واحدهای نيروی زمينی اسرائيل در کنار مرز غزه تجمع کرده اند و در حالت آماده باش عملياتی به سر می برند اما هنوز نشانه ای از حرکت آنها به داخل غزه گزارش نشده است.

گروه حماس گفته است که در صورت حمله زمينی اسرائيل به غزه، تلفات سنگينی را به نيروهای اسرائيلی وارد خواهد ساخت.

حملات اسرائيل به نوار غزه با ابراز نگرانی شماری از گروه های مدافع حقوق بشر و سازمان های امدادرسانی بين المللی در مورد وضعيت غيرنظاميان ساکن اين بخش از سرزمين های فلسطينی همراه بوده است.

دولت های آمريکا و بريتانيا به منظور کمک به اهالی غزه، کمک هايی شامل غذا و سوخت را در نظر گرفته اند و گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، گفته است که دولت اسرائيل وعده داده است امکان حمل اين اقلام به داخل نوار غزه را فراهم آورد.

واکنش ايران

همچنين، در کشورهای مختلف جهان، به خصوص کشورهای اسلامی و عرب، تظاهراتی به حمايت از فلسطينيان و محکوميت حملات اسرائيل برگزار شده است.

در ايران، که شاهد تظاهرات متعددی عليه اسرائيل و چند کشور ديگر بوده است، از بامداد روز پنجشنبه گروه های داوطلب اعزام به غزه در تهران دست به راهپيمايی زدند.

منابع خبری جمهوری اسلامی گفته اند که چند هزار دانشجوی دختر و پسر بسيجی در قالب گردان های کفن پوش پس از اجتماع در برابر ساختمان سفارت سابق آمريکا در تهران، به سوی دانشگاه تهران به راهپيمايی پرداختند و به حمايت از پيام آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای کمک به مردم غزه شعار دادند.

راهپيمايان که پرچم حزب الله لبنان و پرچم فلسطين را با خود داشتند، ضمن محکوم کردن رهبران برخی کشورهای عرب، که آنان را به سازش با اسرائيل متهم می کردند، به ابراز حمايت از جنبش حماس و حزب الله لبنان پرداختند و تصاوير نخست وزير اسرائيل و رئيس جمهوری مصر را آتش زدند.

خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - در گزارش خود از اين راهپيمايی می افزايد که تا کنون بيش از بيست و پنج هزار دانشجو از سراسر کشور در "گردان های استشهادی لبيک يا خامنه ای" نام نويسی کرده اند.

آيت الله خامنه ای در پيامی روز يکشنبه اين هفته فرستاد خواستار کمک مسلمانان به مردم غزه و مبارزه عليه اسرائيل شد و گفت که هرکس در اين راه کشته شود، شهيد محسوب خواهد شد.

در پی صدور اين پيام، تعدادی از انجمن های دانشجويی با راه اندازی يک سايت اينترنتی به نام "گروه دانشجويان شهادت طلب استشهادی"، اعلام د اشت که در عمل به حکم آيت الله خامنه ای، از داوطلبان مقابله با حملات اسرائيل نام نويسی می کند.

همزمان، به گزارش خبرگزاری فارس، تحصن داوطلبان اعزام به غزه در فرودگاه مهرآباد و تحصن تظاهرکنندگان در اعتراض به خودداری دولت مصر از بازگشايی گذرگاه مرزی با غزه، در برابر دفتر حافظ منافع مصر در تهران ادامه داشته است.

اين خبرگزاری همچنين از تحصن دانشجويان سراسر کشور در برابر سفارت اردن "در اعتراض به سکوت کشورهای عربی در قبال جنايات رژيم صهيونيستی خبر داده و افزوده است که در روزهای اخير، تجمعات مختلفی در برابر سفارت عربستان و دفتر حافظ منافع مصر در تهران برگزار شده است.

در اين خبر آمده است که اين گروه از تظاهرکنندگان در مسير خود به سوی سفارت اردن، در برابر دفتر شيرين عبادی، حقوقدان ايرانی برنده جايزه نوبل نيز اجتماع کردند و با دادن شعارهايی، وی را به سکوت در برابر حملات اسرائيل به غزه متهم ساختند و تصاوير رئيس جمهوری آمريکا و نخست وزير اسرائيل را آتش زدند.

اخيرا دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، که رياست آن را خانم عبادی بر عهده دارد، به دستور مقامات قضايی مهر و موم شد و همچنين، ماموران دولتی با ورود به دفتر وکالت وی، برخی اسناد و دستگاه کامپيوتر اين دفتر را با خود بردند که اعتراض برخی سازمان های مدافع حقوق بشر و وزارت خارجه آمريکا را به دنبال آورد.

به گزارش منابع خبری جمهوری اسلامی، تظاهرات و اجتماعات متعددی برای روزهای آينده برنامه ريزی شده است و از جمله قرار است درمراسم نماز جمعه اين هفته تهران و ساير شهرها، تظاهراتی عليه حملات اسرائيل و به حمايت از پيام آيت الله خامنه ای برگزار شود و مرکز رسيدگی به امور مساجد هم يک حساب بانکی را برای دريافت کمک های نقدی برای ساکنان غزه اختصاص داده است.

در خبری ديگر در مورد واکنش ايران به حوادث غزه، پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری گزارش کرد که روز پنجشنبه، محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری، در تماس با عبدالله واد، رئيس جمهوری سنگال و رئيس دوره ای سازمان کنفرانس اسلامی، خواستار اقدام کشورهای مسلمان برای توقف حملات اسرائيل و کمک به مردم غزه شد.





















Copyright: gooya.com 2016