جمعه 4 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناطق نوری: اگر قطعه قطعه شوم از اصولگرايی دست برنمی دارم، نفی عبور از احمدی نژاد، ايرنا

حجت الاسلام والمسلمين علی اکبر ناطق نوری تاکيد کرد که اگر قطعه قطعه شوم، از "اصولگرايی" و "ولايت" دست برنمی دارم و کسی هم شايعات در اين زمينه را نمی پذيرد.

رييس دفتر ويژه بازرسی رهبر معظم انقلاب در گفت و گوی تفصيلی با خبرنگاران ايرنا، ادعای مطرح شده مبنی بر "عبور ناطق نوری از احمدی نژاد" را رد و تاکيد کرد اصولا در اين مقولات بحثی نداشته ام .
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين اين ادعا را که "در حال حاضر انديشه های ناطق نوری به محمد خاتمی نزديک شده است" شديدا نفی کرد و در مورد برخی خبرها مبنی بر رايزنی اش با "ميرحسين موسوی" تاکيد کرد که بعد از مسوليتش در وزارت کشور (در اوائل دهه ۶۰) تا کنون ديدار و مذاکره ای با ميرحسين موسوی نداشته است.
ناطق نوری همچنين ضمن گلايه از برداشت های نادرست نسبت به طرح وحدت ملی ،‌ تصريح کرد: بر اساس اين طرح کسانی که "اسلام"،‌"انقلاب"‌ ،‌"امام " و "رهبری"‌را قبول داشته باشند می تواند زير يک چتر قرار بگيرند.
وی افزود: ‌الان هم من معتقدم که اصولگرايان بايد جمع بشوند و همان شعار شورای هماهنگی شعار خيلی خوبی است.
ناطق نوری همچنين به دفاع از سياست خارجی دولت نهم پرداخت و گفت: اگر ما در سياست خارجی ، منفعل برخورد کنيم باخته ايم.
رييس دفتر ويژه بازرسی رهبر معظم انقلاب افزود: اين حوزه مثل‌ جنگ است اگر شما يک خاکريز عقب بياييد به همين نسبت نيروهای شما روحيه شان ضعيف می شود و نيروهای دشمن تقويت می شوند و يک خاکريز جلو می آيند.
وی تاکيد کرد:جمهوری اسلامی ايران حرف برای گفتن دارد؛‌ ما کلی سوال از غرب داريم. متاسفانه برخی از نيروهای ما جا می خورند و منفعل می شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


**‌ ايستادگی دولت نهم را می پسندم
رييس مجلس چهارم و پنجم خاطرنشان کرد:‌ به همين دليل سياست خارجی دولت نهم را قبول دارم . اينکه منفعل برخورد نمی کند و در مقابل غربی ها وانداده و ايستاده است ؛ ‌من اين ايستادگی دولت نهم را می پسندم.

"دستاوردهای اين سياست فعال دولت نهم چه بوده است؟" ناطق نوری در پاسخ به اين سوال گفت: همين اندازه که آنها قبلا می آمدند و از ما در خصوص زندانی های سياسی و وضعيت زندانها و حقوق زنان بهانه واهی می گرفتند ولی اين ادعاها را در سال های اخير مطرح نمی کنند، اين خودش يک دستاورد است.
وی ادامه داد:‌ حتی مسئله "هولوکاست" که مطرح می شود هر چند اين موضوع از نظر ظاهری به ما ربطی ندارد ،‌ چرا که ‌اگر کشته اند، مسيحی ها کشته اند و اگر مرده اند ، ‌يهودی ها مرده اند و به ما ربطی ندارد اما اينکه موضوع هولوکاست مطرح می شود، توپی است که به زمين آنها می افتد. حالا يک عده از آنها موافق و يک عده مخالف هستند و توی سرو کله هم می زنند. اين خودش يک دستاورد ديگر است.

**‌ دفاع از عملکرد دولت در حوزه هسته ای
ناطق نوری همچنين به دفاع از سياست های دولت نهم در حوزه هسته ای پرداخت و گفت:‌قبلا چنان به ما حمله می کردند که می بينيد سه سال تعليق را قبول کرديم و هيچ کاری هم نکرديم.
وی به يکی از ديدارهايش در اين زمينه اشاره کردو گفت: من يک موقع برای شرکت در نشست بين المجالس اسلامی به ترکيه رفته بودم ؛‌ به آقای "اردوغان" گفتم يک سوال از شما دارم ،‌اينکه می گوييد اروپايی ها مدعی هستند که اعتماد ندارند و فعاليت ها بايد تعليق باشد تا اعتماد ايجاد شود، می توانيد به ما بگوييد که اعتماد اينها کی جلب می شود. تاريخش چه زمانی است.
ناطق نوری ادامه داد: پرسيدم حد يقف اين ادعا کجاست. ممکن است ۱۰سال ديگر هم بگويند که هنوز اعتماد نکرده ايم. ۲۰ سال ديگر هم بگويند اعتماد نداريم.ما وقتی منفعلانه برخورد کنيم اينها اينگونه عمل می کنند.

** چرا نقش ناطق نوری کم رنگ شده است؟
"" در گذشته ما شاهد آن بوديم که آقای ناطق نوری نقش پر رنگی در برنامه ريزی برای وحدت اصولگرايان در انتخابات داشت ولی در دوره های اخير می بينيم که اين نقش کم رنگ تر شده است علت چيست؟ البته گفته ايد که می خواهيد کارها را به جوانترها واگذار کنيد."
پاسخ ناطق نوری به اين سوال ايرنا اينگونه بود:‌ "احسنت؛‌حالا که پيرمردتر هم شده ايم. آن موقع جوانتر هم بوديم . بعد از ماجرای دوم خرداد نيروهای ما خيلی پاشيده شده بودند. مثل لشکری شده بودند که فرماندهی و روحيه شان را از دست داده بودند و توی بيايابان هم رها بودند. نياز بود که به اينها روحيه داده شود و جمع شوند و هدف من اين بود و نمی خواستم تا قيامت بايستم. کارها که نبايد تا قيامت دست عده ای باشد."
وی ادامه داد:‌ خدا را سپاسگزاريم که اين تلاش به موفقت رسيد. يعنی با آن جمع کردن و شورای هماهنگی که درست شد بالاخره توانستيم که گام برداريم. گام اولمان ،‌دومين شورای اسلامی شهر بود. گام دوممان مجلس هفتم بود و نيروها روحيه گرفتند و تحت لوای شورای هماهنگی جمع شدند.گام سوم هم انتخابات رياست جمهوری بود.
ناطق نوری گفت: من به آن هدفی که داشتم مبنی بر اينکه نيروهايی که در حادثه ای که من سوژه اش بودم متلاش شده بودند، خودم هم بيايم وسط و آنها را جمع کنم و سامان بگيرند که سامان گرفتند و الحمدلله به اين هدف رسيديم.
رييس دفتر ويژه بازرسی رهبر معظم انقلاب تصريح کرد: من اعتقاد دارم که چهره های سياسی که در کارهای اجرايی و حزبی و تشکيلاتی حضور می يابند بايد برای اين نوع از کارهای خودشان ، زمانی را تعريف کنند و نبايد تا ابد رييس يک حزب بمانند. يک فرد نبايد تا ابد يک مسوليت دستش باشد.
"" من يک موقع وزير کشور بودم و رهبر معظم انقلاب، ‌رييس جمهور بودند. يادم است که ايشان فرمودند که اين استانداران لازم نيست حتما چهار سال بمانند. دو سال ماندند ،‌ همينطور که محبوبند و خوبند و مورد قبول ،‌ اگر عوضشان کنيد عزيز می مانند و بعدا جای ديگر هم می شود از آنها استفاده کرد.""
ناطق نوری ادامه داد:‌ نيرو را نبايد بگذاريم بماند که آنقدر خراب شود که ديگر نشود جايی از آن استفاده کرد. آدم بايد عزيز کنار برود که اگر يک روزی انقلاب نياز داشت ، ‌اين نيرو در آن مقطع در عرصه حضور موثر و مفيد داشته باشند.
وی افزود: شما الان در دنيا می بينيد نيروهايی هستند که ۲۰ - ۳۰سال پيش کنار رفته اند ولی همچنان در حاکميت به عنوان مشاور و پيام بر راه می افتند و پيام می برند. اين يک اصل است در دنيا و من هم قبول دارم.

**‌ نيروهای سياسی يک عمری را برای خودشان تعريف کنند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد:‌ نيروها بايد يک عمری برای کار خودشان تعريف کنند و اين دوره که تمام شد بروند به "اتاق فکر". البته چون در سياسيون کشور ما چنين اعتقادی وجود ندارد لذا اين اتاق فکر هم شکل نگرفته است .
ناطق نوری به ذکر نمونه ای پرداخت و گفت:‌ شما کنار رفتن ماهاتير محمد را چگونه می بينيد. آيا واقعا کنار رفته است. نه؛‌اما از نظر برنامه ای و اجرايی در اوج عزت کنار رفت و نخست وزير جديد روی کار آمد و خودش به اتاق فکر آمد و دارد کار می کند و نظر مشورتی می دهد. من اعتقاد دارم همه بايد اين کار را بکنند.
رييس مجلس چهارم و پنجم گفت:‌اين کاری که من کردم و کنار آمدم به نظرم خيلی ها اين روش را پسنديدند. اين روش که آدم ميز را به قيمت جنگ و دعوا نگه ندارد و خيلی راحت به تيمی که جوانتر هستند واگذار کند روش پسنديده ای است.
ناطق نوری افزود:‌ من اعتقاد دارم جوانترها بايد با انرژی بيشتر بيايند به علاوه اينکه از تجربه قبلی ها هم استفاده کنند.

**‌ شعار شورای هماهنگی هنوز هم کارايی دارد
از ناطق نوری پرسيده شد که "چه پيشنهادی برای وحدت اصولگرايان داريد؟" و او در پاسخ گفت:‌ وحدت اصولگرايان همين بود که ما راه انداختيم و اصولگرايان را جمع کرديم.

خبرنگار ايرنا توضيح داد: "منظورم اين است که الان برای وحدت اصولگرايان چه پيشنهادی داريد؟"
ناطق نوری گفت:‌ الان هم من معتقدم که اصولگرايان بايد جمع بشوند و همان شعار شورای هماهنگی ما شعار خيلی خوبی بود. جوانترها که روی کار آمده اند بايد مديريت کنند. البته مديريت کردن ابزار می خواهد. اولين ابزار آن طبق يک جمله حکيمانه ، "سعه صدر" است. ابزار مديريت ، ‌تنگ نظر نبودن است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: به نظر من کسانی که "اسلام"،‌"انقلاب"‌ ،‌"امام " و "رهبری"‌را قبول داشته باشد می توانند زير يک چتر قرار بگيرند.
ناطق نوری آنگاه ادامه داد:‌ شما فکر می کنيد اگر اين به معنای واقعی کلمه عملی شود چقدر نيرو را می تواند جمع کند. واقعا نيروی زيادی می تواند جمع کند. آنچه من قائل هستم اين است.

**‌ بهره برداری سياسی از طرح وحدت ملی، ممنوع
"پس اينکه گفته ايد در مورد طرح وحدت ملی، "‌دوزاری" برخی جا نيفتاده است ،‌همين است؟ چون برخی مطرح کردند که اين طرح شامل دوم خرداديهای افراطی هم می شود."

ناطق نوری به اين سوال اينگونه پاسخ داد:‌ من وقتی طرح وحدت ملی را مطرح کردم ديدم که دوزاری ها نيفتاده است و هرکسی هم آتش آن ‌را برای نان خودش می خواهد و می خواهد بهره برداری سياسی کند؛ ‌من هم فيتيله را کشيدم پايين و اين بحث در نطفه خفه شد.

از ناطق نوری پرسيده شد "مگر اين چهار محوری که بيان می کنيد همان محورهای اصولگرايان نيست؟" او در پاسخ گفت:بله. اصلا من قائل به اين هستم که در کشور هرکسی اين چهار اصل را قبول دارد می تواند زير اين چتر قرار گيرد. اين همان جمله ای است که رهبری می فرمود "اصولگرای اصلاح طلب و اصلاح طلب اصولگرا" به معنای واقعی کلمه. يعنی افراطی های تنگ نظر نمی توانند و حذف می شوند. من تنگ نظری را قبول ندارم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: نيروهايی که در اين نظام کار کرده اند و تجربه اندوخته اند و ميلياردها تومان و دلار هزينه رشد و بالندگی آنها شده و اينها تجربه آموخته اند بايد مورد استفاده قرار گيرند. در دنيا نيروی انسانی را سرمايه می دانند. حرف اول را نيروی انسانی می زند. ما اين همه نيروی انسانی با تجربه داريم ولی به دليل تنگ نظری ،‌اين گروه می آِيد آن ‌گروه را حدف می کند و آن گروه می آيد و اين يکی را حدف می کند.هميشه "بر سر کچل" می خواهيم استاد بشويم.

خبرنگار ايرنا از ناطق نوری پرسيد:‌"شما در دوره ای وزير کشور بوده ايد،‌ با توجه به اينکه در آستانه هر انتخاباتی شائبه احتمال تقلب توسط برخی مطرح می شود،‌ با توجه به شناختی که از مکانيسم انتخاباتی ايران داريد ، اين ادعاها را چگونه ارزيابی می کنيد؟ آنها همچنين مدعيند که انتخابات آتی رياست جمهوری نسبت به انتخابات رياست جمهوری دوره دوم هاشمی و خاتمی از جديت بيشتری برخوردار است و ‌بر اين اساس موضوع احتمال تقلب را مطرح می کنند، پاسخ شما به اين ادعاها چيست؟

ناطق نوری گفت:‌ تنها دوره ای که ما رقيب جدی نداشتيم ،‌دوره رييس جمهوری مقام معظم رهبری بود. مثلا يادم هست که يکی از رقبا در آن زمان خودش آمده بود و گفته بود که اگر بخواهم رای بدهم به آقای خامنه ای رای می دهم.
وی افزود:‌ دوره نخست آقای هاشمی هم همين گونه بود ولی در دوره دوم يک خورده جدی تر شده بود و آقای توکلی آمده بود. خود خاتمی هم که آمد، دوره دومش جدی بود. باز هم آقای توکلی و چند نفر جدی به ميدان آمده بودند.

**‌ سيستم انتخابات در جمهوری اسلامی ايران به گونه ای است که نمی شود تقلب کرد‌
ناطق نوری خاطرنشان کرد که در خصوص مسايل انتخابات و تقلب ،‌ در هر دوره ای هر گروهی ممکن است اين را بگويد. بالاخره دستگاه اجرايی از يک جناح است که‌ جناح مقابل می گويد "آی مواظب باشيد تقلب می کنند" ولی سيستم انتخاباتی جمهوری اسلامی ايران سيستمی نيست که در آ‌ن تقلبی صورت پذيرد که سرنوشت ساز باشد و سرنوشت را عوض کند، بخصوص در انتخابات رياست جمهوری.
وی توضيح داد:‌ در انتخابات مجلس که خيلی شلوغ است و دو هزار نامزد شرکت می کنند ،‌ وقتی در يک شهرستان اشکال می شود و می روند و بررسی می کنند می بينند که تغيير آرا در سرنوشت انتخابات اثر نداشته است. مثلا فاصله اين کانديدا تا آن کانديدا ۱۰هزار رای است و مثلا دو هزار رای مشکوک است که در سرنوشت انتخابات اثری ندارد و اگر هم موردی بوده ، ‌ابطال کرده اند.
رييس مجلس چهارم و پنج با طرح اين سوال که "مگر در انتخابات رياست جمهوری تعداد نامزدهايی که تاييد صلاحيت می شوند چند نفرند؟" اظهار داشت: نهايت هشت يا ۱۰نفر بوده است و‌ اين کنترلش خيلی آ سان است. شورای نگهبان نظارت دارد،‌ وزارت کشور ناظرش هست. نامزدها در صندوق ها نماينده دارند. اينها هم مواظب همديگر هستند. اينکه در انتخابات رياست جمهوری بخواهيم بگوييم اتفاقی می افتد که صندوق ها عوض شود و بيايند و ببرند ،‌حرفی است که هميشه زده اند ولی معقول به نظر نمی رسد. چون همه مواظب هم هستند .

**‌ يک هشدار
رييس دفتر ويژه بازرسی رهبر معظم انقلاب همچنين هشدار داد که اگر بنا بشود همه دستگاهها را زير سوال ببريم به خصوص دستگاه نظارتی را که جمعی از فقها و منتخبان امام و رهبری بوده اند ،‌ درست نيست. اينها دينشان را بفروشند برای اينکه "حسن " يا "حسين" انتخاب بشود؟! اين جفاست. اگر ما آدمهايی که متدين و مسلمان و مورد اعتماد هستند را زير سوال ببريم ،‌ديگر چه می شود. ما بايد يک خط قرمز داشته باشيم.
وی ادامه داد:‌ اگر فقهای شورای نگهبان را که نوعا امام جمعه هستند ،‌ بگوييم آدم های متقلبی هستند ؛‌ کسانی که رهبری آ‌نها را انتخاب کرده است، ديگر کسی نمی ماند.
ناطق نوری تاکيد کرد:‌ ضرر اين نوع تفکر بيش از اين است که يک نفر رييس جمهور بشود يا نشود. ضرری که اين برای نظام دارد خيلی زياد است و دشمن استفاده می کند.
وی افزود:‌ من وزير بوده ام و انتخابات هم برگزار کرده ام. انتخابات دور دوم مجلس را من انجام دادم. اولين انتخابات خبرگان رهبری را من انجام دادم. با همين شورای نگهبان کار کردم و به نظر من يکی از پرونده های شفاف و روشنی که هست و هيچ کس اشکال نکرد همان دوره است. همين الان اگر از شورای نگهبان بپرسيد دوره ما را يکی از دوره های درخشان می دانند.
ناطق نوری به ذکر نمونه ای پرداخت و گفت:‌برادر خودم "احمد آقا" الان هم می گويد تنها دوره ای که من رای نياوردم همان دوره ای است که برادرم وزير کشور بود. يعنی من به لحاظ اينکه ديدم شايد برخی بخواهند برای اينکه احمد آ‌قا اخوی من است اعمال نفوذ کنند،‌ تاکيد کردم که حقی ضايع نشود . هر چند شايد در اين قضيه حق برادرم را هم تضييع کردم ولی تلاش کردم حق کسی از بين نرود.

"نکته عجيب اين است که ادعای تقلب توسط کسانی مطرح می شود که خودشان به همين اتهام محاکمه و محکوم شده اند."

ناطق نوری در پاسخ به اين نکته گفت:‌ من اجمالا گفتم هر گروهی از اين جناح ها می آ‌يند روی کار ،‌ آنهايی که سرکار نيستند اين اتهام را به طرف مقابل می زنند. اصلا اين نگاه غلط است. چرا اين کار را بکنيم. اگر هم کردند ،‌ آ‌خرتشان را به باد دادند. دينشان را به باد دادند. پاسخی برای روز قيامت ندارند. دنيا می گذرد و آ‌نچه برای آ‌دم می ماند، ‌عملکرد آ‌دم است. به نظر من قبل از آ‌خرت و در دنيا هم خوب قضاوت می کنند. به نظر من جامعه در خصوص دوران وزارت کشور و مجلس بنده قضاوت می کند و در آ‌خرت هم آ‌دم شرمنده نيست.

**‌ رد ادعای عبور ناطق نوری از احمدی نژاد
"در فضايی که به انتخابات نزديک می شويم برخی رسانه ها مطالبی را مطرح می کنند که پاسخ صريح شما به آنها می تواند شفاف کننده اين فضا باشد. از جمله اينکه برخی رسانه ها تيتر زدند "عبور از احمدی نژاد با محوريت ناطق نوری"، پاسخ شما چيست؟"
ناطق نوری در پاسخ به اين سوال گفت:‌ اين حرفهای نادرستی است. اتفاقا اين همان چيزی است که من گفتم از آ‌ن شعار صادقانه ما سوء استفاده می شود. من اصلا بحثم فراتر از اين قضايا است. انتخابات هم تمام شود باز "وحدت ملی" حرف قشنگی است که خريدار دارد و کاری به انتخابات يک مقطع ندارد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:‌ من گفته ام نيروها و گروهها با هم جمع بشوند به خصوص با اين نگاه ،‌کشور را اداره کنند. يک جناح نمی تواند کشور را اداره کند. اين معنای وحدت ملی است. حالا برخی می خواهند بهره برداری سياسی کنند.
وی افزود:‌ البته اين بهره برداری سياسی را همه گروهها کردند. يک عده از اين طرف، منفی استفاده کردند و يک سری آن طرف استفاده کردند.

** تحليل عجيب برخی ها
"در رسانه ها همچنين مطرح شده که طرح وحدت ملی با چراغ خاموش جلو می رود و اين سوال را پرسيده اند که آيا ميرحسين و ناطق نوری به تفاهم می رسند؟"
ناطق نوری در پاسخ گفت:‌ اين هم از آن حرف های عجيب است. تحليل های غلط عجيبی مطرح می کنند. برای شما يک توضيح بدهم قشنگ است. مثلا ديدم که يک وقتی حمله به بحث وحدت ملی پس از همايش" ۳۰ سال نظارت و قانونگذاری" ، در روزنامه ها ‌بيشتر شد. و نوشتند که اين يک توطئه است. اين اصلا تحليل غلطی است. به نظر من آ‌قايانی که سرمقاله زدند و حمله کردند ،‌ صريح بگويم نفهميدند. اينها تحليلشان اين بود که "آ‌قای ناطق نوری طرحی داده به نام وحدت ملی که می شود تئوری و بعدا با هماهنگی آقای لاريجانی آمده اند اين تئوری را عملياتی کنند! و مدعی شده اند که اين گام اول عمليات است!"
وی تصريح کرد:‌ اصلا اين از ريشه دروغ است. اگر چنين ذهنيتی کسی پيدا کند بايد در قيامت پاسخگو باشد. يعنی آنچه قرآ ن تاکيد می کند که برخی ظن ها گناه است يک نمونه اش همين است.

**‌توضيح در باره همايش اخير مجلس
ناطق نوری توضيح داد: ‌من اصلا از ماجرای همايش خبر نداشتم که چنين اجلاسی دارد. ‌با من مشورت نشد که بگويند ما می خواهيم جلسه بگذاريم ،‌خوب است يا بد؟ هيچ کس ؛ صريح می گويم تا شما بنويسيد.نه با من مشورت شد و نه من می دانستم. روزی آ‌قای لاريجانی به من به عنوان رييس مجلس چهارم و پنجم زنگ زد و دعوت کرد و گفت سخنرانی هم داريد. که من گفتم خوب است که سخنرانی هم نگذاريد. سخنرانی آقای هاشمی و شما (لاريجانی) کافی است.گفت نه شما هم جزء سخنرانها هستيد. ‌گفتم خيلی خوب.
ناطق نوری به آنچه در اين جلسه اتفاق افتاده بود اشاره کرد و گفت:‌ همايش که تشکيل شد ما و آ‌قای خاتمی نشسته بوديم و آقای لاريجانی هم کنار ما بود و يک خورده هم صحبت می کرديم. بعد رفتند تحليل کردند که اينها "پخت و پز" کرده اند و اين گام اول عمليات است.

**‌ موضوع "جمعيت توحيد و تعاون" و ناطق نوری
وی همچنين به توضيح در مورد جلسه "جمعيت توحيد و تعاون" پرداخت و گفت:‌ آقازاده مرحوم شهيد بهشتی يک روزی از طرف جمعيت توحيد و تعاون آ‌مد اينجا و يک جزوه قطوری هم برای من آورد و گفت که ما ۳۰سال انقلاب را به نقد و بررسی گذاشته ايم. اينکه اشکالها و ناکامی ها کجاست. راه حل ها کجاست و آسيب شناسی آن چيست؟ شما بخوانيد و نظر خودتان را بدهيد.اصلا کاری به انتخابات نداشت.من هم گرفتم. بعد يک روز زنگ زد و گفت که مطالعه کرديد؟ گفتم کارم زياد بود ولی يک پنجشنبه، جمعه وقت گذاشتم و آ‌ن را خواندم.
ناطق نوری ادامه داد:‌ آقازاده مرحوم بهشتی بعد زنگ زدند و گفتند يک جلسه ای هم برای بررسی اين موضوع گذاشته ايم شما هم بيايد.من به ايشان گفتم که من يک جايی بودم ديدم که اين جلسه شما "تحليل" خورده که اين برای انتخابات است ،‌ روزنامه ها هم نوشته اند که آ‌قايان خاتمی ، موسوی و ناطق نوری می خواهند يک جا جمع بشوند و چون از اين جلسه تفسير سياسی برای انتخابات شده است ، ‌بنده توی اين مسايل نيستم بنابراين از شما عذرخواهی می کنم و شرکت هم نمی کنم. اما نقطه نظراتم را راجع به اين جزوه است به شما می دهم.
وی خاطرنشان کرد:‌ اصلا جزوه و آن جمعيت برای يک کار ديگر بود و در تلفن به آ‌قازاده مرحوم بهشتی گفتم که بد موقعی شما اين جلسه را گذاشتيد. گفتند که هرچه ديرتر می گذاشتيم به انتخابات نزديک تر می شد و بيشتر خراب می شد.

**‌ با "مير حسين" بعد از وزارت کشور مذاکره ای نداشته ام
ناطق نوری آنگاه به نکته جالبی اشاره کرد و گفت:‌ اصلا من با آ‌قای موسوی که برای وی احترام هم قائل هستم يک ديدار تاکنون در طول تاريخ بعد از وزارت کشورم تا الان که با شما صحبت می کنم نداشته ام. يک بار هم نه تلفنی و نه حضوری هيچ مکالمه ای با هم راجع به انتخابات نداشته ايم.
وی در عين حال گفت:‌ البته من باکی از اين تحليل ها ندارم.‌‌ بالاخره آ‌دم سياسی سرفه هم بکند تحليل می خورد. من اينها برايم مهم نيست. يک فرد سياسی وقتی حرف می زند موج دارد ولی اصل قصه اين است که گفتم.

**‌ نفی نزديک شدن به خاتمی
"گفته اند که آقای ناطق نوری در حال حاضر به انديشه های آ‌قای خاتمی خيلی نزديک شده است؛ پاسخ شما چيست؟ "
ناطق نوری در پاسخ تاکيد کرد:‌ نه. انديشه آقای خاتمی با انديشه من در خيلی جاها متفاوت است. ممکن است طرز تفکر من در سياست خارجی به آ‌قای احمدی نژاد نزديک باشد و در يک جا به فرد ديگری نزديک باشد و در يک جا با حسن و حسين. وی تاکيد کرد:‌ من خودم يک آدم مستقلی هستم و حرف دارم. اينکه برخی گفته اند آ‌قای ناطق نوری رفته است آن‌طرف، صحت ندارد. اگر من را قطعه قطعه کنند از اصول خودم و ولايت دست برنمی دارم . اعتقاد من اين است که ولی فقيه در امر حکومت دقيقا جانشين رسول خدا و امير مومنان است و اطاعتش را در امر حکومت مثل اطاعت از رسول الله واجب می دانم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد:‌ من اصلا اين تقسيمات را قبول ندارم. من بيايم تحت تاثير کسی قرار بگيرم؟! من نه آ‌ن چپ و راستی که قبلا گفتند قبول داشتم و نه تندرو کندرو که می گفتند قبول داشتم و نه طرفدار مستضعف و سرمايه دار که يک زمانی می گفتند قبول داشتم و نه اين اصلاح طلب و اصولگرا را قبول دارم. بعضی از افراد را هم ممکن است اين طرفی باشند ولی قبول نداشته باشم يا آن طرفی باشد و ديدگاههايی داشته باشد ولی مورد احترام من هم باشند.
وی بار ديگر تاکيد کرد:‌ اين تقسيم بندی ها را من قول ندارم . بايد قاعده بازی را ياد بگيريم .

**‌ الان نمی خواهم حزب تشکيل دهم
"از احزاب پنجولی انتقاد کرده ايد آ‌يا برنامه ای داريد که حزب تشکيل دهيد؟"
ناطق نوری در پاسخ به اين سوال ايرنا گفت:‌من يک موقعی تصميم گرفته بودم ولی الان نه. معنای پنجولی هم اين است که احزاب به هم پنجه نکشند. من اعتقاد داشتم که آدم يک حزبی راه بيندازد که اينها پنجه به صورت هم نيندازند. اساسنامه ،‌مرامنامه و مواضع داشته باشد و در اقتصاد و سياست خارجی و داخلی حرف برای گفتن داشته باشد.
وی اضافه کرد:‌ مثلا بگويد که در اعتقادات من "خط امامی هستم" ولی نگويد تو ضد امام هستی.خودش را ثابت کند. من در خط ولايت فقيه هستم اما به شما نگويم تو ضد ولايت فقيه هستی. بگويد من اصولگرا هستم ولی نگويد تو ضد اصولگرايی هستی. اين حزب می تواند موفق بشود.
وی ادامه داد:‌ اين حزب وقتی يک دولتی هم روی کار می آيد و از حزبش هم نيست ، برنامه پنج ساله اين دولت را يا برنامه بودجه اش را در حزبش بررسی می کند و اگر ۶۰درصد را قبول دارد اعلام می کند که ما ۶۰درصد برنامه های اين دولت را قبول دارم و۴۰درصد را هم قبول ندارم. آ‌ن ۴۰درصد را هم دليل دارم و حاضرم در دانشگاه يا تلويزيون مناظره کنم.

** تلاش ناکام آمريکا،‌انگليس و اسراييل برای براندازی نرم
در اين گفت و گو همچنين نظر ناطق نوری را در خصوص موضوع "تلاش سرويس های اطلاعاتی غرب برای براندازی نرم "‌ جويا شديم و او در پاسخ گفت: تلاشهای براندازی نرم که جديد نيست. از روزی که انقلاب پيروز شد اين تلاشها تا امروز بوده است و يک موقع توام می شد با براندازی خشن مثل کودتا ها که موفق نشدند.
وی تصريح کرد:‌ البته معنای اينکه در آنجا موفق نشدند اين نبود که تلاش برای براندازی نرم را کنار گذاشتند. اين از اول انقلاب بوده است و من در يکی از صحبت هايم در جمع نيروهای وزارت اطلاعات با اشاره به حرکت های پنهان انگليس و فعاليت هايشان در حوزه تجاری از آنها خواستم که وارد اين قضيه بشوند و شناسايی کنند و برخورد کنند. ‌
ناطق نوری تاکيد کرد:‌ حرکت براندازی نرم توسط انگليس،‌ آمريکا و موساد و سيا عليه ما هست و هيچ روزی را نبايد فرض کنيم که دشمنان ما از اين تلاش دست برداشته اند.

گفت و گو از محمد شربتيان و جواد خرمی مقدم





















Copyright: gooya.com 2016