پنجشنبه 10 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گاردين: تهیۀ پيش‌نويس نامه‌ای خطاب به ايران از سوی دولت اوباما، آفتاب

* ديپلمات‌ها می‌گويند نامۀ اوباما، يک ژست نمادين برای نشان دادن تغيير در لحن خصمانه‌ای است که دولت بوش اتخاذ کرده بود. دولت بوش، ايران را بخشی از «محور شرارت» ناميده بود.


آفتاب: بنا به اطلاعاتی که روزنامۀ گاردين کسب کرده است، مسؤولان دولت اوباما، پيش‌نويس نامه‌ای را خطاب به ايران تهيه کرده‌اند که با هدف باز کردن گرۀ روابط آمريکا-ايران و گشودن دريچۀ مذاکرات رودررو تهيه شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين‌الملل آفتاب، وزارت امور خارجۀ ايالات متحده از زمان انتخاب اوباما در انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا، بر روی پيش‌نويس‌های اين نامه کار می‌کرده است. اين نامه، پاسخی به نامۀ تبريک بلندبالايی است که محمود احمدی‌نژاد (رييس‌جمهور ايران) برای اوباما فرستاده است.

ديپلمات‌ها می‌گويند نامۀ اوباما، يک ژست نمادين برای نشان دادن تغيير در لحن خصمانه‌ای است که دولت بوش اتخاذ کرده بود. دولت بوش، ايران را بخشی از «محور شرارت» ناميده بود.

هدف از اين نامه آن است که از بدگمانی‌های رهبران ايران بکاهد و راه را برای مذاکرۀ مستقيم توسط دولت اوباما باز کند، که اين مسئله، به معنای کنار گذاشتن سياست قبلی است.

مسؤولان وزارت خارجه حداقل سه پيش‌نويس از اين نامه را تهيه کرده‌اند، که اطمينان می‌دهد واشنگتن به دنبال سرنگون کردن رژيم جمهوری اسلامی نيست، بلکه صرفاً به دنبال ايجاد تغيير در رفتارهای آن است. اين نامه، مردم ايران را مخاطب قرار داده و مستقيماً به رهبر جمهوری اسلامی ايران (آيت‌الله علی خامنه‌ای) فرستاده می‌شود يا به صورت نامه‌ای سرگشاده ارسال خواهد شد.

يکی از پيش‌نويس‌های پيشنهادی می‌گويد که ايران بايد استانداردهای نسبتاً پايين سطح زندگی در اين کشور را با استانداردهای برخی از همسايگان شکوفای خود مقايسه نمايد، و پيرامون مزايای کنار گذاشتن وجهۀ منفور خود در غرب بينديشد.

هرچند لحن اين نامه آشتی‌جويانه است، اما از ايران می‌خواهد تا به آنچه آمريکا آن را «پشتيبانی حکومتی از تروريسم» می‌خواند پايان دهد.

هيلاری کلينتون (وزير خارجۀ جديد آمريکا) اين نامه را بخشی از بازبينی جامع در سياست آمريکا در قبال ايران تلقی می‌کند. انتظار می‌رود تصميم‌گيری پيرامون ارسال اين نامه تا زمان تکميل اين بازبينی جامع، به تأخير بيفتد.

اوباما در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه با شبکۀ تلويزيونی العربيه داشت، رويکردی دوستانه‌تر در قبال جمهوری اسلامی اشاره کرد.

احمدی‌نژاد روز گذشته گفته بود که صبورانه در انتظار حرکت‌های بعدی دولت اوباما است. وی گفت: «ما صحبت‌های آنها را به دقت گوش خواهيم کرد، اقدامات آنها را به دقت بررسی خواهيم کرد، و اگر تغييرات واقعی ايجاد شده باشند، ما [از اين تغييرات] استقبال خواهيم نمود.»

احمدی‌نژاد که تأکيد کرد در انتخابات آيندۀ رياست‌جمهوری ايران شرکت خواهد نمود، گفت مشخص نيست آيا دولت اوباما صرفاً به دنبال تغيير تاکتيک است، يا اينکه تغييراتی بنيادين را دنبال می‌کند. وی از واشنگتن خواست تا برای اقدامات خود در طول ۶۰ سال گذشته عليه ايران عذرخواهی کند، که اين اقدامات شامل پشتيبانی از کودتا عليه دولت مصدق و سرنگون کردن هواپيمای مسافربری ايران در آبهای خليج فارس می‌باشد.

وزارت خارجۀ آمريکا ديروز از اظهار نظر پيرامون اين پيش‌نويس‌ها خودداری کرد.





















Copyright: gooya.com 2016