جمعه 16 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی در نماز جمعه: صدور حکم دادگاه لاهه برای البشير از عجايب روزگار است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
خطيب جمعه تهران استفاده ابزاری از نهادهای بين‌المللی را محکوم کرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا, سيداحمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران حکم دادگاه بين‌المللی لاهه عليه رئيس‌جمهور سودان را از عجائب روزگار خواند و با طرح اين سوال که جرم سودان چيست؟ گفت: از ديد آنها دو جرم متوجه سودان است؛ يکی اينکه در برابر زياده خواهی استعمار ايستاده‌اند و ديگر اين‌که می‌خواهند شريعت را در کشورشان اجرا کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی با اشاره به اساسنامه دادگاه لاهه که رسيدگی به جنايات جنگی و نسل‌کشی را وظيفه اين دادگاه می‌داند، گفت: اسرائيل جنايت می‌کند و بيش از چهارصد کودک و زن را می‌کشد و يا آمريکا در زندان‌های گوانتانامو و ابوغريب و عراق جنايت‌های زيادی را می‌کنند اما اين دادگاه ابراز نظر نمی‌نمايد که استفاده ابزاری از نهادهای بين‌المللی است و ما آن‌ را محکوم می‌کنيم.
مساجد بهترين سنگ مبارزه با تهاجم فرهنگی هستند
خاتمی اظهار داشت: ۱۸ اسفند ماه سالگرد تاسيس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد است. برای مبارزه با تهاجم فرهنگی, سنگری بهتر از مسجد نيست و انشاء‌الله اين کانون‌ها محوری برای جذب جوانان و حفظ آن‌ها در برابر تهاجمات فرهنگی باشد.
خطيب جمعه تهران در ادامه به برگزاری چهارمين کنفرانس حمايت از فلسطين در تهران اشاره کرد و گفت: اين کنفرانس, کنفرانس به‌جايی بود و نشان داد ام‌القرايی جهان اسلام حق ايران است که به فکر مظلومان عالم می‌باشد.
همچنين حمايت ما از فلسطين دارای مبنای قرآنی و حديثی است, زيرا قرآن امت اسلام را امت واحده می‌داند و ما نمی‌توانيم سرنوشت خود را از جهان اسلام جدا بدانيم که اين موضوع را هم دين و هم قانون اساسی ما می‌گويد.
وی در مورد تاکيد به دفاع از مظلوم در احاديث گفت: اميرالمونين در آخرين لحظات عمرشان فرمودند که يار مظلوم و دشمن ظالم باشيد.
خاتمی نقطه برجسته اين کنفرانس را رهنمودها و سخنرانی عميق مقام معظم رهبری دانست و افزود: ايشان به تحليل مسائل فلسطين پرداختند و در فرصت کوتاهی به شبهات پاسخ دادند.اما ستون فقرات اين سخنرانی آن‌جا بود که فرمودند هيچ طرحی در طول ۶۰ سال اشغال فلسطين نتيجه نداد و طرح هر فلسطينی يک رای نتيجه می‌دهد و مردم فلسطين بايد در پای صندوق رای سرنوشت خود را رقم بزنند که اين طرح, عاقلانه‌ترين و منطقی‌ترين طرح است.
وی افزود: دنيای ليبرال دمکراسی که نان دمکراسی را می‌خورند, بايداين طرح عقلايی را بپذيرند زيرا راهی جز اين طرح نيست.
عده‌ای درصدد به مزايده گذاشتن غزه هستند
خطيب جمعه تهران با اشاره به اينکه بيش ازيک هزار و ۳۳۵ انسان به شکل مظلومانه در غزه کشته شده‌اند و بيست هزار خانه يا منهدم شد و يا آسيب جدی ديد و بيمارستان‌ها و مدارس و مساجد بمباران شدند, افزود: اکنون نوبت به بازسازی غزه رسيده است اما عده‌ای که کارشان دلالی سياسی است و می‌خواهند غزه را به مزايده بگذارند, می‌پرسند که کمک‌ها را به کجا دهيم. معلوم است بايد به دولت قانونی داده شود که رای مردم را دارد و در جنگ ۲۲ روزه نشان داد دولت مقاومی است.
دولت خودگردان وبال فلسطينيان است
خاتمی ادامه داد: آن‌ها می‌گويند بايد کمک‌ها را به دولت خودگردان بدهيم. دولت خودگران کدام است اين دولت غير قانونی است و مدت آن تمام شده است دولت خودگردان در طول ۲۲ روز مقاومت غزه نه تنها يار مردم نبود بلکه وبال آن‌ها بود.
وی حداقل فايده حضور ۶۰۰ نفر از نخبگان, سياستمداران و حقوقدانان پنج قاره در کنفرانس دفاع از مردم فلسطين را رساندن فرياد مظلوميت مردم مظلوم به دنيا دانست و افزود: اقدام به دستگاه قضايی نيز شايسته تقدير است که جنايتکاران وحشی را معرفی و از آنها به پليس اينترپل شکايت کرد تا مجازات شوند البته اين موضوع از تريبون نماز جمعه مطرح شد.
خاتمی يادآور شد: دادستانی و دستگاه قضايی ما حق دارد حکم آن‌ها را هم اعلام کند. حکم آن‌ها مفسد فی‌الارض و محارب با خدا و رسولش است حکم آنها اعدام است.
خطيب جمعه تهران از مجلس و رئيس آن که بانی برگزاری اين نشست بودند و همچنين محتشمی‌پور که دبيری نشست حمايت از فلسطين را برعهده داشت تشکر کرد و اين کنفرانس را موفق ناميد.
خاتمی در بخش ديگری از سخنان خود به حوادث عربستان اشاره کرد و گفت: وزير خارجه اين کشور اخيرا اظهارات فتنه انگيزی را ابراز کرده است و درخواست بسيج کشورهای اسلامی عليه ايران اسلامی را داده است. او به جای درخواست برای بسيج عليه اسرائيل و آمريکا, ايران‌هراسی که توطئه اسرائيل است را دنبال می‌کند اما بايد بداند که اسرائيلی‌ها پوست خربزه زير پای آن‌ها گذاشته‌اند و حرف‌هايی که زده است,حرف وزير خارجه اسرائيل است.
اگر اسراييل قدرت يابد‌, می‌خواهد مکه و مدينه را هم بگيرد
وی گفت: سی سال از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد و ايران نشان داده که ايران, برادر مهربانی برای همسايگانش است و از سويی انرژی هسته‌ای افتخار جهان اسلام می‌باشد. اين آقا متوجه نيست که اگر اسرائيل قدرت يابد می‌خواهد شعار از نيل تا فرات را اجرا کند. اما آنها هيچ‌گاه قدرت پيدا نمی‌کنند. اگر قدرت داشته باشند می‌خواهند مکه و مدينه را هم بگيرند همان‌طور که وزير سابق جنگ با آمريکا سخن از خيبر می‌زد. اين دشمنان را ول کرده‌ايد و به ايران چسبيده‌ايد؟
خاتمی يادآور شد: طبق دينمان طرفدار مظلوم هستيم. چه لبنان, چه غزه و چه عربستان باشد از مظلوم حمايت می‌کنيم. ۱۵ درصد مردم عربستان شيعه هستند اما چرا حقوق آن‌ها رعايت نمی‌شود و وهابيون آن‌ها را ضرب وشتم می‌کنند. ما اجازه نمی‌دهيم در هيچ نقطه دنيا مسلمانی مظلوم واقع شود و از آن‌ها حمايت می‌کنيم.
وی ادامه داد: سال گذشته شنيده شد که وهابيون تندرو که حساب آن‌ها از اهل سنت جداست. تحت هيات امر به معروف و نهی از منکر, مرتکب منکر می‌شوند و برای ايرانيان مزاحمت ايجاد می‌کنند تا آن‌ها نتوانند با آرامش زيارت کنند. زيارت که قاچاق نيست. ايران اسلامی و ايرانی, عزيز است.
برخورد با ايرانی‌ها به ضرر عربستان است
خاتمی خطاب به پادشاه عربستان تصريح کرد: طبق گزارشات درصدد برخی تغييرات در سطح وزرا و مقامات قضايی هستيد اما اصلاح واقعی بايد از اين‌جا باشد زيرا تندروی‌های اين هيات خلاف شرع و به ضرر شماست و چهره خشن و اخمويی از کشور شما ترسيم می‌شود.
خطيب جمعه تهران همچنين خطاب به دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: وزارت امور خارجه می‌تواند کاری کند که از راه ديپلماسی جلوی اين مزاحمت‌ها گرفته شود و با زائران ايرانی رفتار عزت‌مندانه صورت گيرد. اگر نمی‌توانيد, عمره همراه ذلت در شان ملت عزيز ايران نيست.
وی با عرض تسليت به مناسبت شهادت امام عسگری اظهار داشت: آن‌چه داريم مديون تلاش امامان است که با مصيبت‌های فراوان امانت دين را به ما منتقل کردند.
وی همچنين با اشاره به اينکه فردا روز آغازين امامت بقيه‌الله اعظم است, به بيان سخنانی از امام(ره) در باب شان و جايگاه حضرت مهدی(عج) پرداخت و افزود: اميدوارم خداوند زندگی امام زمان‌پسند به ما عنايت کرده و کشور ما را امام زمان‌پسند قرار دهد و انقلاب بزرگ ما جرقه‌ای برای طلوع فجر ظهور مهدی(عج) باشد.





















Copyright: gooya.com 2016