جمعه 23 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کانون مدافعان حقوق بشر با توجه به نوروز و خطاب به مسئولان: دانشجويان زندانی را آزاد کنيد

«کانون مدافعان حقوق بشر» در آستانه نوروز ۱۳۸۸ با انتشار بيانيه ای مطبوعاتی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی خواست، «کليه دانشجويان زندانی را در سراسر کشور آزاد کنند»، «کليه احکام صادره عليه دانشجويان را که موجب محروميت ايشان از حقوق اجتماعی به ويژه حق تحصيل شده است را لغو کنند» و «فضايی امن و توأم با مهر و محبت را برای جوانان و دانشجويان کشور فراهم کنند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سازمان مردم نهاد در بيانيه خود که آن را روز پنجشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۳۸۷ منتشر کرده به مواردی از نقض آشکار حقوق بشر در حوزه دانشگاه اشاره کرده است. متن بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر به شرح زير است:

بيانيه مطبوعاتی کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص وقايع رخ داده در دانشگاه ها

در شرايطی به پيشباز سال جديد و بهار دلنشين می رويم که در اسفندماه سال جاری شاهد وقايع تلخ و نگران کننده ای در سطح کشور و به ويژه در دانشگاه ها بوده ايم.
از ديرباز جوانان اين سرزمين با شور و سرزندگی و با دلی خوش به استقبال فصل شکفتن و رستن می رفتند و شادی و نشاط را به خانواده ها و آشنايان هديه می کردند. چرا که نوروز سنت ديرين و شيرين ايرانيان است و جوانان چيزی جز جوانی و غرور و نشاط ناشی از آن برای هديه نداشتند. سنت های زيبا و مهرورزانه ايرانيان را در آستانه سال جديد، بهار و فصل زندگی، نمی توان و نبايد فراموش کرد.
اما اسفند ماه امسال اخبار نگران کننده آنهم در دانشگاه ها و در ميان جوانان شايسته و پرافتخار ايرانيان ( يعنی دانشجويان) حکايتی تلخ را برای مدافعان حقوق بشر رقم زده است.
گزارش های رسيده به کانون مدافعان حقوق بشر نشان دهنده واقعيتی تلخ است. هر روز شاهد بازداشت، احضار، تعليق، ضرب و شتم، محاکمه و محکوميت دانشجويان در بسياری از دانشگاه های کشور بوده ايم. آنچه در تهران، شيراز، همدان، زاهدان و کردستان اتفاق افتاده است، گوشه ای از نقض آشکار حقوق بشر در حوزه دانشگاه بود که به برخی از آنها اشاره می کنيم.
- صدور حکم انضباطی برای دانشجويان سيستان و بلوچستان و ممنوع الورود کردن آنها به دانشگاه
- بازداشت، محروميت از تحصيل و احضار ده ها دانشجو در دانشگاه شيراز ( با وجود ممنوعيت و محروميت از حق تحصيل)
- پلمپ دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان
- بازداشت چهار نفر از دانشجويان منتسب به طيف چپ
- بازداشت مجيد توکلی، حسين ترکاشوند، اسماعيل سلمانپور و کورش دانشيار از دانشجويان دانشگاه اميرکبير و متعاقب آن بازداشت عباس حکيم زاده، احمد قصابان، مهدی مشايخی و نريمان مصطفوی دانشجويان ديگر اين دانشگاه
- بازداشت عليرضا داوودی و بهمن خداياری دو تن از دانشجويان اصفهان
- براساس اخبار منتشر شده در سايت های خبری، بازداشت حدود ۷۰ نفر از دانشجويان دانشگاه اميرکبير به دنبال اعتراض های دانشجويان اين دانشگاه نسبت به سوء استفاده از دفن شهدای گمنام در دانشگاه وضرب وشتم دانشجويان
- تأييد احکام فعالان دانشجويی کردستان
- احضار دانشجوی دانشگاه صنعتی بابل به کميته انضباطی
- اعتصاب غذای خشک يونس ميرحسينی و بازداشت همسر وی، سحر يزدانی از دانشجويان بازداشت شده در شيراز
- احضار ۱۵ دانشجوی دانشگاه خواجه نصير به کميته انضباطی
- اعمال فشارهای امنيتی، دستگيری و تفتيش منازل دانشجويان شيراز
- پلمپ دفتر انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده فنی انوشيروانی مازندران پس از اعلام غيرقانونی بودن دفتر تحکيم وحدت
- محکوميت ۷ دانشجوی تبريز به تحمل زندان
بر اين اساس کانون مدافعان حقوق بشر اعلام می دارد که رفتارهای صورت گرفته با دانشجويان نه تنها مغاير با قوانين داخلی و تعهدات بين المللی دولت ايران است، بلکه مغاير با هر ضابطه اخلاقی، عرفی و شرعی است و با هيچ منطقی قابل دفاع نيست، بنابراين مصرانه و مجدانه از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ايران می خواهد در آستانه نوروز ۱۳۸۸ و فرارسيدن جشن باستانی ايرانيان:
۱- کليه دانشجويان زندانی را در سراسر کشور آزاد کنند.
۲- کليه احکام صادره عليه دانشجويان را که موجب محروميت ايشان از حقوق اجتماعی به ويژه حق تحصيل شده است را لغو کنند.
۳- فضايی امن و توأم با مهر و محبت را برای جوانان و دانشجويان کشور که اميد آينده روشن سرزمينمان هستند، فراهم کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر
۲۲/۱۲/۱۳۸۷





















Copyright: gooya.com 2016