دوشنبه 3 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشجويان با ضمانت معلمان آزاد شدند، دويچه وله

* سه دانشجوی بازداشت‌شده در هنگام تحويل سال نو مقابل زندان اوين، با قرار کفالت اعضای کانون صنفی معلمان آزاد شدند. به گفته‌ی مهدی عربشاهی عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، از بازداشت‌شدگان روز اول عيد، ديگر کسی درزندان نيست.

روز جمعه سی‌ام اسفند خانواده‌های دانشجويان زندانی به همراه برخی ديگر از دانشجويان و اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، همانند سال گذشته سفره هفت‌سين خود را مقابل زندان اوين پهن کردند. اما به گفته‌ی مهدی عربشاهی يکی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، بر خلاف سال قبل، امسال اين حرکت آرام و مدنی دانشجويان و خانواده‌ها با برخورد تند و خشونت‌آميز نيروهای امنيتی روبرو شد و ۱۰ نفر از حاضران در اين مراسم دستگير شدند.
مهدی عربشاهی که جزو دستگيرشدگان بوده می‌گويد برخورد نيروهای امنيتی در زمان بازداشت نيز بسيار بد و خشن بوده به طوری که دانشجويان نگران افراد سالخورده و پدر و کمادرهايی بوده‌اند که بازداشت شده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز يک‌شنبه دوم فروردين، هفت نفر از اين افراد با قرار کفالت آزاد می‌شوند ولی سه نفر ديگر يعنی بهاره هدايت، امين نظری و سعيد فيض‌الله‌زاده هم‌چنان در زندان می‌مانند. عربشاهی می‌گويد اين سه نفر چون ساکن تهران نيستند، کسی را نداشتند که برای آزادی‌شان وثيقه بگذارد. اما روز دوشنبه سوم فروردين تعدادی از اعضای کانون صنفی معلمان با سپردن کفالت، شرايط آزادی اين سه نفر را فراهم می‌کنند.
مهدی عربشاهی از معلمان تشکر کرده و می‌گويد اعضای کانون صنفی معلمان در اين شرايط سخت دانشجويان را تنها نگذاشته و به ياری آنان شتافتند. وی همچنين می‌گويد دفتر تحکيم وحدت خواهان آزادی تمامی دانشجويانی است که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند.
اين عضو دفتر تحکيم وحدت معتقد است که با نزديک‌تر شدن به زمان انتخابات، شرايط برای دانشجويان سخت‌‌تر و فشارها بر آنان بيشتر شده‌است.

دويچه‌وله: آقای عربشاهی شما جزو دستگيرشدگان جلوی در زندان اوين در هنگام سال تحويل بوديد. برای ما توضيح بدهيد که آن روز برخورد نيروهای انتظامی با شما و بقيه دانشجويان چگونه بود؟
مهدی عربشاهی: بنابه سنتی که تقريبا در سالهای اخير بوده، در ابتدای سال و در زمان تحويل سال خانواده‌های دانشجويان دربند، بويژه دانشجويان دانشگاه اميرکبير که مدتی است در بازداشت بسر می‌برند، هنگام تحويل سال در کنار اوين حضور پيدا کرده بودند. ما هم برای همدردی با آنها در آنجا حضور داشتيم. متاسفانه برخلاف سال گذشته که ممانعتی به عمل نيامد، امسال برخورد خيلی شديدی با افرادی که در آن محل حاضر بودند صورت گرفت و به طرز نامناسبی ده نفر بازداشت شدند که پنج نفر از اعضای شورای مرکزی و تعدادی هم از اعضای خانواده‌های دانشجويان بودند. برخوردهايی که در اين مدت صورت گرفت برای خود ما هم تعجب‌آور بود. چون نسبت به گذشته، نامناسب‌تر و به نوعی غيرمنتظره بود.

آيا در زمان بازداشت هم با شما برخورد بدی شد؟ خبر رسيده که دانشجويان ضرب و شتم شده و به آنها اجازه نداده‌اند هنگام بازداشت چيزی بخورند. اين درست است؟
بله. ۲۴ ساعت ابتدای بازداشت غذا و آبی در اختيار افرادی که بازداشت شده بودند قرار نگرفت. در شب اول ما مدتی با دستبند به صورتی که امکان خواب نبود قرار گرفته بوديم و در چنين شرايطی می‌توانم بگويم بيشترين نگرانی ما برای خانواده‌ها بود، خانواده‌هايی که با سن بالای ۵۰ سال آنجا بودند و متاسفانه احترام آنها، حداقل احترام سن و سال آنها، نگه داشته نشد.

در حال حاضر چند نفر ديگر هنوز در بازداشت بسر می‌برند؟
از آن ده نفری که در هنگام سال تحويل بازداشت شدند، هفت نفر ديروز آزاد شدند که من هم جزو آنها بودم و سه نفر باقيمانده هم امروز آزاد شدند. اما خب ما همچنان نگران دوستانی هستيم که بخاطر آنها هنگام تحويل سال جلوی اوين رفته بوديم و آنها همچنان در زندان بسر می‌برند.

اين سه نفری که امروز آزاد شدند، اينها هم با قرار کفالت آزاد شد‌ه‌اند؟
بله. آن کسانی که روز اول آزاد شند، اقوام يا کسانی را در تهران داشتند که پيگيری بکنند. ولی اينها در واقع کسانی بودند که کفالت‌شان به مشکل برخورده بود و من لازم است تشکر بکنم از اعضای کانون صنفی معلمان که در اين لحظه‌های سخت، دانشجويان را تنها نگذاشتند و آمدند و برخی از آنها کفالت اين دانشجويان را برعهده گرفتند تا امروز هم شاهد آزادی اين دوستانمان باشيم.

شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در بيانيه‌ای که داده بود، خواستار آزادی هرچه سريع‌تر دانشجويان شده بود، آيا الان شما به خواسته‌‌تان رسيده‌ايد يا هنوزهم هستند کسانی که در بازداشت باشند؟
خواسته‌ی آزادی آن افرادی که در سال تحويل بازداشت شدند، صورت گرفت ولی هنوز تعداد زيادی از دوستان ما دربند هستند و اين در واقع عملی نشده و ما همچنان به تلاشهای خودمان برای آزادی ساير دوستانمان هم ادامه خواهيم داد.

آقای عربشاهی در صحبت‌هايتان اشاره کرديد که برخلاف سال گذشته امسال جلوی زندان اوين با شما برخورد بدی صورت گرفت. فکر می‌کنيد علتش چه بوده، در حالی که دولت همان دولت سال قبل است، چرا روش و رفتارش عوض شده؟
حقيقت‌اش اين است که هرچه زمان می‌گذرد به نظر می‌آيد برخوردها سنگين‌تر می‌شود. برخی از تحليل‌ها اين را ارتباط می‌دهند به نزديک بودن انتخابات رياست جمهوری و اين که به نوعی فضای رعب و وحشتی ايجاد می‌شود که فعالان دانشجويی را از اين که بتوانند در اين فضا انتقادات خودشان و حرفهای خودشان را بيان بکنند، منع کنند. چرا که بخش زيادی‌ از اين اتقادات متوجه دولت آقای احمدی‌نژاد است. شايد بشود اين را به نوعی به اين موضوع ربط داد.

ميترا شجاعی





















Copyright: gooya.com 2016