پنجشنبه 6 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سازمان عفو بين الملل: دانشجويان در ايران با سرکوب و بازداشت مواجه هستند، اميرکبير

هشت دانشجوی دانشگاه اميرکبير به خاطر بيان آزادانه عقايد و ايجاد تجمع دستگير گرديدند.

خبرنامه اميرکبير: سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه ای در تاريخ ۱۸ مارس با اشاره به شروع سال نو در ايران، به فشارهای وارد بر دانشجويان طی ماه های اخير اشاره کرده و خواستار آزادی دانشجويان زندانی شد. (برای مشاهده اصل متن بيانيه اين سازمان به اين لينک می توانيد مراجعه کنيد.)

ترجمه متن اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حالی که نوروز ايرانيان در تاريخ ۲۱ مارس همراه با طولانی ترين تعطيلات کشور فرا می رسد و خانواده ها خود را برای شروع تعطيلات نوروزی آماده ميکنند، دانشجويان در نقاط مختلف ايران مورد فشار و دستگيری قرار ميگيرند.

اين آخرين دسته از دستگيری هايی ميباشد که مخصوصا دانشجويان، اقليتهای مذهبی، فعالان اتحاديه های کارگری و فعالين حقوق زنان را مورد هدف قرار داده است.

سازمان بين المللی ديده بان حقوق بشر نگرانی خود نسبت به دستگيری و اعمال فشار عليه دانشجويان که به دليل تلاشهای صلح آميز خود برای بدست آوردن حقوق خود برای آزادی بيان بازداشت شدند را اعلام کرده و خواستار آزادی اين دانشجويان می باشد.

بر اساس بيانيه ای که کانون مدافعان حقوق بشر (مستقر در تهران) در تاريخ ۱۲ مارس صادر نمود، اين کانون دستگيريها را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن دانشجويان به سر کلاسهای درس و باز گرداندن يک فضای آموزشی به محيط دانشگاهها گرديد. دفتر اين گروه که جمعی از فعالين حقوق بشری از جمله گيرنده جايزه نوبل – خانم شيرين عبادی- آن را پايه گذاری کرده اند، در دسامبر سال ۲۰۰۸ پلمپ شده است.

گزارشها حاکی است که دانشجويان دانشگاه اميرکبير تهران تحت پيگرد و آزار اذيت دايم قرار دارند.

در تاريخ ۵ فوريه چهار تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير - اسماعيل سلمانپور، مجيد توکلی، حسين ترکاشوند و کوروش دانشيار- بعد از حضور در مراسمی که برای مهدی بازرگان (اولين نخست وزير ايران بعد از انقلاب ۱۹۷۹) برگزار گرديد، دستگير شدند. اين مراسم يک گردهمايی مسالمت آميز است که تاکنون به مدت يک دهه برگزار شده است. همچنين برگزار کنندگان اين مراسم قبلا” نسبت به دريافت مجوز برگزاری مراسم اقدام کرده و باهيچ مخالفتی از سوی مقامات مواجه نشده بودند. با اين حال از زمان شروع تجمع در حدود ۲۰ نفر از شرکت کنندگان دستگير شدند که ازاين ميان ۱۶ نفر آزاد شده اما چهار دانشجوی مذکور کماکان بدون هيچ گونه محکوميتی در زندان اوين دربند هستند و گفته ميشود آنها به يک اعتصاب غذا به خاطر دستگيری خوسرانه و شرايط دستگيريشان دست زده اند.

پيش از اين در تاريخ ۲۳ فوريه، بيش از ۷۰ دانشجو به خاطربرگزاری يک تظاهرات مسالمت آميز که در مخالفت با اقدام حکومت به دفن بقايای پنج سربازکشته شده جنگ ايران و عراق در محيط دانشگاه انجام شده بود، دستگير شده بودند. گفته ميشود که تدفين بقايای کشته شدگان جنگ تلاشی است از طرف حکومت برای کنترل و فشار بيشتر بر دانشجويانی که با سياستهای دولت مخالف هستند. خاکسپاری اين افراد که شهدای جنگ در نظر گرفته شده و از تقدس به خاطر فدای جانشان در برابر نيروهای متهاجم برخوردار ميباشند، دسترسی نيروهای امنيتی را به محيط دانشگاه بدون اثبات هويت دانشجوييشان تسهيل ميکند. متعاقبا” نيروهای امنيتی ميتوانند از تظاهرات دانشجويان مخالف به راحتی ممانعت به عمل بياورند يا در آن اختلال ايجاد کنند.

بر اساس گزارشها، با بسياری از اين دستگير شدگان بد رفتاری شد و برخی ديگر به ايستگاه شماره ۱۰۷ پليس واقع در ميدان فلسطين منتقل گرديدند و در آنجا با آنها نيز بدرفتاری گرديد. بيشتر اين دستگيرشدگان ساعاتی بعد آزاد شدند.

سه تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير به نام های مهدی مشايخی، نريمان مصطفوی و احمد قصابان به همراه يکی از اعضای دفتر تحکيم وحدت -عباس حکيم زاده- در تاريخ ۲۴ فوريه دستگير گريدند. آنها در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوين که تحت نظارت وزارت اطلاعات ايران ميباشد تحت بازداشت هستند. در اويل مارس، ياسر ترکمن يکی ديگر از اعضای انجمن در حالی که در در ورودی دانشگاه از ورود او به دانشگاه ممانعت گرديد، توسط افراد لباس شخصی وزارت اطلاعات بعد از ضرب و شتم شديد دستگير و بازداشت شد.

در هفته های اخير دانشجويان استان جنوب شرقی ايران -سيستان و بلوچستان- از شرکت در کلاسها ممنوع گرديده، دو تن از آنها بازداشت شدند و متعاقبا” آزاد گرديدند. برخی ديگر در جنوب ايران -دانشگاه شيراز- دستگير و خانه هايشان مورد بازرسی قرار گرفت. برخی از آنها از حضور در کلاسها ممنوع شده اند و برخی ديگر هم اکنون در اعتصاب غذا به سر ميبرند. در مرکز ايران -دانشگاه اصفهان- دفتر يکی از گروهای دانشجويی به زور بسته شد و دانشجويان عليرضا داودی و خداياری دستگير گرديدند. در ژانويه امسال دفترنهاد دانشجويی تحکيم وحدت -شاخه علامه طباطبايی- بسته شد. در شمال ايران در دانشگاه تکنولوژی بابل دانشجويان به کميته های انضباطی فراخوانده شدند.

همچنين ۱۵ تن از دانشجويان دانشگاه خواجه نصير به کميته های انضباطی احضار شدند. دفاتر انجمنهای دانشجويی در دانشگاه انوشيروان مازندران پلمپ شده و برخی از دانشجويان دانشگاه تبريز -در شمال غرب ايران- روانه زندان گرديدند. در اول مارس دانشجويان عضو نهاد دانشجويان آزاديخواه و برابری طلب به نامهای ساناز الهياری، نسيم روشنايی، مريم شيخ و امير حسين محمدی فر توسط نيروهای امنيتی دستگير شدند. ديده بان حقوق بشر نگرانی خود را نسبت به شکنجه و بدرفتاری با اين دانشجويان ابراز نموده است. گفته ميشود آنها در زندان اوين تحت بازداشت ميباشند.

به نظر ميرسد که اين بازداشتها همچنان ادامه داشته و به مراتب بيشتر ميشود تا اين که يک فضای خفقان و سکوت را قبل از انتخابات آتی رياست جمهوری در جامعه ايجاد نمايد. ديده بان حقوق بشر اين دستگير شدگان را به عنوان زندانيانی که تنها برای برخورداری از حق آزادی بيان تلاش ميکنند، در نظر ميگيرد.

سازمان عفو بين الملل، نهاد های حکومتی را نسبت به رعايت حقوق بازداشت شدگان - شامل چهار دانشجوی بازداشت شده در تاريخ ۵ فوريه و آنهايی که در تاريخ ۲۴ فوريه دستگير شده اند- و عدم اعمال فشار و شکنجه فرا ميخواند. همچنين اين سازمان خواستار دسترسی فوری اين دانشجويان به خانوادههايشان، وکيل و مراقبتهای بهداشتی ميباشد.

اين سازمان همچنين خواستار آزادی فوری هشت دانشجوی دستگير شده ای که ظاهرا” فقط به دليل ابراز آزادانه عقايدشان دستگير شده اند، می باشد. اجازه حضور آنها در کلاسهای درس ميبايست صادر گردد.





















Copyright: gooya.com 2016