یکشنبه 11 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصاحبه مضحک ۲۰:۳۰ با ابطحی و عطريانفر؛ متهمان باز هم بازجويان را دور زدند، موج سبز آزادی (ویدئو)

امشب باز هم مصاحبه‌ی جديدی با همان دو زندانی سياسی حاضر در مصاحبه‌ی قبلی از تلويزيون پخش شد که از جهات متعددی رسواتر و مفتضح‌تر از آن مصاحبه بود. در مصاحبه‌ی امشب، محمد عطريانفر چنان کدهای دقيق و واضحی را جلوی دوربين بيان کرد که ديگر هيچ‌کس در مهارت او برای فريب طرف روبه‌رو، شک نمی‌کند.

کسانی که ديروز مصاحبه‌ی يک مقام سابق سياسی با «موج سبز آزادی» را خوانده بودند، وقتی امشب مصاحبه‌ی ابطحی و عطريانفر با بخش خبری بيست و سی را ديدند، اين بار به طور ملموس فهميدند که اين دو زندانی سياسی و به خصوص عطريانفر تا چه حد ماهرانه بازجويان را دور زده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن صاحبنظر مسائل امنيتی گفته بود: «بازجويان و مسئولان امنيتی متوجه نيستند که آقايان عطريان و ابطحی مسخره‌شان کرده‌اند و سرکارشان گذاشته‌اند.»

به گزارش «موج سبز آزادی» مصاحبه‌ی امشب حاوی نکات صريح‌تری بود که دال بر همين واقعيت تلخ برای بازجويان بود؛ از جمله مرتب شدن موهای ابطحی که در دادگاه به شدت آشفته بود و اين بار او را به شکلی گريم‌شده درآورده بودند، يا حرکات عطريانفر که وقتی مجری بيست و سی برای القای صميميت روی پای او می‌زد، پايش را به شکل مشخصی جمع می‌کرد و عقب می‌کشيد.

اين گزارش حاکی است اين دو زندانی سياسی در لابه‌لای صحبت‌هايشان اشاره‌های مستقيمی به حضور در زندان و شرايط روحی خود در آن داشتند؛ آنجا که عطريانفر بين صحبت‌هايش گفت: «در همين اوين که هستيم ... » و يا جای ديگری که ابطحی خطاب به خبرنگار بيست و سی گفت: «اگر شما بگذاريد آن ورقه‌هايی که در زندان نوشته‌ام را بيرون ببرم ...»؛ گويی که مجری برنامه را هم در قامت يکی از مسئولان زندان می‌ديد.

به گزارش «موج سبز آزادی» عطريانفر در دو جای ديگر اين مصاحبه هم کدهای واضحی را مبنی بر تحت فشار بودن اعترافات ارائه داد.

او وقتی تلويزيون بخشی از سخنان عطاءالله مهاجرانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی را پخش کرد که گفت: «اين آقای ابطحی و اين آقای عطريانفر، آن ابطحی و عطريانفری که من می‌شناختم نيستند»، ظاهرا در پاسخ به خبرنگار (سؤال خبرنگار از فيلم بريده شده بود) گفت: «اين حرفها روی يکسری اصول مشترک بوده و من مطمئنم اگر مهاجرانی هم در ايران بود و جای من بود، همين حرفها را می گفت» و وقتی می‌گفت جای من، با دست خود با زيرکی به همان جايی که نشسته بودند (يعنی محل زندان اوين) اشاره کرد. وی پس از گفتن اين جملات هم ديگر هيچ سخنی نگفت و برای چند لحظه با لبخندی زيرکانه سکوت کرد.

عطريانفر همچنين وقتی مجری برنامه گفت: «می‌گويند شما در شرايط غير عادی اعتراف کرده‌ايد»، تلويحا و بدون بيان مستقيم، اين موضوع را تاييد کرد. او به حديثی از امام علی اشاره کرد و گفت: مردم می‌گويند فلانی‌ها قاطی کرده‌اند، امام هم تاييد می‌کند که: بله، قاطی کرده‌اند، چون با واقعيت مهيبی مواجه شده‌اند. ما هم اينجا در اين يک ماه همين اتفاق برايمان افتاده و متحول شده‌ايم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016