دوشنبه 12 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی با اشاره به دادگاه اصلاح طلبان: باز هم می گويم در اين انتخابات تقلب سازمان يافته روی داده است، سحام نيوز

- اين نمايش های خودساخته راهکار خروج از بحران نيست

سحام نيوز : مهدی کروبی با اشاره به دادگاه اصلاح طلبان و پخش اظهارات انان تاکيد کرد که اظهارات اصلاح طلبانی که آنان در جايگاه متهم نشانده اند فاقد ارزش است . او به مسئولان پيشنهاد کرد که به جای تکيه بر تدارک چنين نمايش هايی در انديشه حل بحرانی که کشور را در برگرفته است باشند . چنين بود که کروبی ديروز پيشنهادی داشت که اين را تنها راهکار خروج از اين شرايط دانست . او پيشنهاد کرد تا نمايندگانی از سوی کروبی ، موسوی ، رضايی و احمدی نژاد در مقابل دوربين صدا و سيما به صورت شفاف و علنی به بيان دلايل خود از تقلب و يا عدم تقلب در انتخابات بپردازند و آن گاه مردم به عنوان هيات منصفه خود به داوری برخيزنند . مهدی کروبی چنين گفت : "جريانی که معتقد است ما در انتخابات شکست خورده ايم می گويد که مردم به ما رای نداده اند و بنابر اين است که ما چنين انتقاد واعتراض می کنيم به جای اينکه اين گونه حرف بزنند و به چنين رفتارهايی روی بياورند به دنبال راه حلی برای خروج از بحران باشند . اين گونه حرف زدن و بازداشت های گسترده و ايجاد رعب و وحشت ميان مردم راه حل مناسبی برای خروج از بحران نيست بلکه به آن دامن زده می شود ."

کروبی تاکيد کرد: " اگر واقعا صداقت و صراحت داريد و مطمئن هستيد که تقلبی صورت نگرفته و از بيان حقايق نمی ترسيد نماينده ای از ميان ناظران و مجريان انتخابات تعيين کنيد و با نماينده داوطلبان در تلويزيون به بحث بنشينيد و آن گاه يک نظر سنجی از مردم انجام دهيد تا حقيقت آشکار شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهدی کروبی ديروز اين پيشنهادش را در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد ملی مطرح کرد که تحليل او را درباره دادگاهی که روز شنبه برگزار شد پرسيد . کروبی در پاسخ به اين پرسش به اظهارات اصلاح طلبان در دادگاه اشاره کرد و با تاکيد بر اين که اين اظهارات مشخص نيست در چه شرايط و با چه ملاحظاتی مطرح شده است گفت : "من هم ديروز از آغاز دادگاه اخباری که در اين باره منتشر می شد را خواندم و البته متن کامل کيفرخواست را نيز دقيقا مطالعه کردم . پس از آن که در جريان اخبار قرار گرفتم اول به اين فکر کردم که چرا بايد اين طور شتاب زده و با سرعت چنين کيفرخواست ضعيفی عليه همه چهره های نام ونشان دار تهيه شود و آن را در تلويزيون مطرح کنند و دادگاهی را به اين صورت و بدون آن که خانواده ها و وکلای آن ها در جريان باشند برگزار کنند و در پاسخ به اين سوال ذهنيم بود که احساس کردم که اين عجله بنابر آن است که اين هفته تنفيذ و تحليف را پيش رو داريم و از سوی ديگر حوادثی در مراسم چهلم شهدای ۳۰ خرداد در بهشت زهرا و برخی شهرهای روی داد که بايد بدان واکنش نشان داده می شد."

کروبی با اشاره به متن کيفرخواستی که در دادگاه ارائه شد گفت: "در اين کيفرخواست دو نکته وجود دارد يکی اين که در اين انتخاباتی که پشت سر گذاشتيم هيچ گونه تقلبی روی نداده است و بازداشت شدگان نيز به آن اقرار کرده اند و آن ها تاکيد داشته اند که نظارت و اجرا بسيار خوب بوده است و در واقع تحرکات آن ها و اعتراضات شان نيز با هدف سياسی صورت گرفته است. از سوی ديگر درهمين کيفرخواست اشاره شده که اين افراد به دنبال اجرای انقلاب مخملی و براندازی بوده اند. من درباره اين بخش دوم يعنی اتهامی که درباره انقلاب مخملی مطرح شده است صحبتی نمی کنم چرا که قصد ندارم وارد اين بحث شوم . هر فردی و گروهی مسئول رفتار خودش است و هر کسی هرکاری کرده و هر موضعی داشته بايد خودش از آن دفاع کند . ولی اين را هم می گويم که در هر کشوری ممکن است که منافقينی يا گروهی باشند که حتی اسلحه وارد کشور کنند ولی اين مسائل بايد به صورت مستقل پيگيری و مسببان آنان محاکمه شوند . ولی من می خواهم که درباره اصل اين دادگاه نمايشی که برگزار شد صحبت کنم ."

کروبی افزود: "مواضع من هميشه صريح و شفاف بوده است و من همواره وفادار به امام و نظام جمهوری اسلامی و آرمان امام بوده ام و هميشه دغدغه دفاع از منافع ملی کشورم را داشته ام و هيچ گاه اصول را زير پا نگذاشته ام و هم نسبت به تحجرگرايی اعتراض کرده و به عدم رعايت حقوق شهروندی معترض بوده ام و از سوی ديگر به ساختار شکنی ها نيز هشدار داده ام . ولی آن چه که اکنون می خواهم بدان اشاره کنم اين است که اين اعترافات تا چه اندازه دارای ارزش است آن هم در شرايطی که کشور در حالت عادی نيست و بازداشت های گسترده صورت گرفته و بسياری نيز جان باخته اند."

وی با طرح اين پرسش که آيا مردم اين اعترافات را باور می کنند گفت: "من بارها گفته ام هنگامی که ما صادقانه با مردم برخورد نکنيم بايد انتظار داشته باشيم که مردم حرف های درست و شفاف و بدون ابهام ما را نيز باور نکنند چه برسد به اين که حرف های نادرست و صحيح ما را بخواهند باور کنند . وقتی در يک جامعه ای مردم شاهد آن هستند که با آن ها برخوردهای خشن می شود و آن گاه گفته می شود که اين کار از سوی لباس شخصی ها و نيروی بسيج صورت نگرفته است و اراذل و اوباش اين کار را کرده اند، در جامعه ای که به خوابگاه دانشجويان حمله می شود و مردم نيز شاهد حمله به آن جا بوده اند ولی می گويند که اين از سوی نيروهای ما نبوده است در جامعه ای که جنازه عزيزی را تحويل خانواده اش می دهند و آن گاه می گويند که ما نمی دانيم مسئول جان باختن وی چه کسی بوده است آيا مردم اين را باور می کنند که افرادی را با لباس های زندان و تحت الحفظ بياورند و آن ها اعتراف کنند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است ؟ "

کروبی با تاکيد بر مواضع گذشته خود که معتقد است تقلبی سازمان يافته در انتخابات صورت گرفته است گفت: "من می گويم که در اين انتخابات تقلب سازمان يافته روی داده است و البته شرايط به گونه ای است که اگر ما هم بگوييم تقلبی نشده است مردم خودشان به عنوان صاحبان رای وارد ميدان شده اند و از سرنوشت رای خود می پرسند . البته همه کسانی که به خيابان ها آمده اند به انقلاب و اصل نظام جمهوری اسلامی وفادارهستند و اين افراد به دنبال انقلاب مخملی نيستند. مردمی که رای دادند و تکبير می گويند به دنبال سرنوشت رای خود هستند و خواست و مطالبه ای قانونی دارند."

کروبی تاکيد کرد: "در سال های اخير در انتخابات های گذشته نيز تقلباتی صورت گرفته است در انتخابات رياست جمهوری نهم تقلبی آشکار صورت گرفت و حق کشی شد و يا اين که در انتخابات مجلس هشتم تقلبات بسيار گسترده بود ولی دفعات گذشته تقلبات آن چنان آشکار نبود که مردم اين چنين عکس العمل نشان دهند . ولی همواره گفته شده که خداوند به انسان ها برای تخلفاتی که انجام می دهند امان می دهد ولی جايی می رسد که مچ آن ها را می گيرد . پس اين بار حاکميت فکر نمی کرد که مردم مچ گيری کنند و فکر می کرد که به مانند دفعات گذشته مردم سکوت خواهند کرد و از کنار ماجرا می گذرند."

وی افزود: "به نظر من اين تخلف انجام شده ولی اين تحرکاتی اين چنين و اين نمايش های خودساخته ای که برگزار می شود تنها اعتبار نظام را زير سوال می برد و خود موجب افزايش اختلاف و بدبينی می شود و مردم نيز بيشتر تحريک می شوند."

کروبی با اشاره به اظهارات اصلاح طلبان در دادگاه گفت: "آخر چطور می شود فردی که معتقد است که در انتخابات تقلبی روی داده است و البته در متن کيفرخواست نيز به اين اعتقاد آنان اشاره شده است پس از اين مدت بازداشت می آيد و در مقابل دادگاه می گويد که تقلبی صورت نگرفته است. يعنی اين افراد در زندان تنبيه شده و فکر و اعتقاد خود را تغيير داده اند! يا اين که آن زندانبان دارای نفس مسيحايی بوده و موجب شده که اين افراد تحت تاثير قرار بگيرند!"

وی با اشاره به ماجرای سعيد سيرجانی در جريان قتل های زنجيره ای گفت: "زمانی سعيد سيرجانی نويسنده معروف که در قتل های زنجيره ای در زندان جان باخت نوشته هايی داشت که در آن اهانت به جبهه و دفاع مقدس صورت می گرفت و بنابر همين او را بازداشت کردند ولی وقتی که او به زندان رفت در داخل زندان مطالبی می نوشت که در آن به تجليل از عظمت جبهه می پرداخت و اين يعنی اين که زندان با او کاری کرده بود که انديشه اش تغيير کند . در همان زمان يادم هست که يکی از مسئولان که همراه او بوده و جز بازجويان وی بوده نوشته که او همانند حر توبه کرده و دگرگون شده است چرا که او به خوزستان رفته و سنگر و بيان ها و خاکريزها را ديده و چنين تغيير فکر داده است . من در همان زمان خنده ام گرفت و از معاونين وزارت اطلاعات درخواست کردم که اين مسائل را به اين صورت مطرح نکنند که موجب تمسخر شود . چطور است که اين فرد فداکاری بچه ها را در جبهه ها می ديد ولی بدان اعتراض می کرد و موضع گيری بد و زننده ای داشت و تحت تاثير قرار نگرفت ولی خاک های بيان را ديد منقلب شد و حر شد." وی تاکيد کرد: "اين نوع کارهايی که انجام می شود اثر مثبتی ندارد بلکه آثار منفی به همراه دارد که موجب بی اعتبار کردن نظام می شود و خدشه ای به جمهوری اسلامی وارد می شود."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016